REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.10

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Przy czym w przypadku kabin główny nacisk położono tym razem na środek – gdyż w kompletnie odmienionym wnętrzu zmieniono praktycznie wszystkie elementy. Konstrukcja kokpitu, lepiej niż uprzednio dopasowanego do wymogów miejsca pracy kierowcy, została teraz podzielona na dwa poziomy. Powyższe sprawia, że z ergonomicznego punktu widzenia czytanie i obsługa elementów sterujących uległy wyraźnemu polepszeniu. Z bliska wszystkie elementy obsługi wymagane podczas jazdy są optymalnie rozmieszczone, znajdując się pod ręką, aby można było do nich wygodnie dotrzeć z pozycji kierowcy. Po odpowiedniej adaptacji są teraz bardziej zwrócone w stronę kierowcy niż w poprzedniej generacji, lecz jednocześnie nie ograniczają dostępu do siedzenia pasażera i strefy z leżankami. Oprócz tego wszelkie wyświetlacze pokazujące informacje wizualne zlokalizowano nieco dalej od kierowcy. Taka pozycja okazuje się wygodniejsza dla oka i pozwala na jego szybszą akomodację przy zmianie odległości spojrzenia z kokpitu na drogę. Takie ustawienie w szczególności pomaga starszym kierowcom, głównie tym, którzy gorzej widzą z bliska. Co więcej, dzięki temu kierowca może się bardziej skupić na sytuacji na drodze, co stanowi plus pod względem bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników drogi.
Jednym z takich całkowicie zmienionych obszarów jest obsługa zautomatyzowanej skrzyni biegów MAN TipMatic, teraz odbywająca się przy pomocy przełącznika drążka kierowniczego umieszczonego z prawej strony kierownicy. Dzięki temu zarówno bieg, jak i program jazdy skrzyni biegów da się wygodnie i bezpiecznie wybierać za wieńcem kierownicy. Nowy przełącznik kolumny kierownicy służy też do obsługi zwalniacza. Ponadto przełącznik do obsługi nowego elektrycznego hamulca postojowego znajduje bardzo blisko; po prawej stronie, tuż obok głównego wyświetlacza na tablicy rozdzielczej. Został zwymiarowany w sposób umożliwiający jego łatwą obsługę, nawet w rękawiczkach. Włączanie hamulca postojowego podczas parkowania auta oraz jego zwalnianie w trakcie ruszania, w określonych warunkach może następować automatycznie.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA