REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz. 16

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Ponieważ leżąc kierowy mogą coś przeglądać, czytać czy robić innego, w przypadku mniejszych przedmiotów, takich jak telefony komórkowe, okulary lub para szklanek, na końcu łóżka znajduje się półka – schowek do przechowywania z uchwytem na kubek. Poza tym z przodu znajduje się siatka zabezpieczająca, przymocowana do dachu za pomocą dwóch pasów, aby nikt nie spadł z łóżka. Gdy się nie używa, można ją szybko i łatwo zdjąć z zamocowań i schować pod materacem. Aby z kolei dostać się do schowków pod łóżkiem, materac trzeba wygodnie złożyć do góry. Dwa amortyzatory pneumatyczne ułatwiają obsługę i utrzymanie leżanki w pozycji końcowej. Komfort wejścia na dostępną na zamówienie górną leżankę wynika natomiast z montażu łatwo dostępnego, antypoślizgowego stopnia i uchwyt. Drabinka lub inne środki pomocnicze nie są więc potrzebne. Co więcej, projektując wnętrze kabiny zadbano nie tylko o ilość, ale i rozmieszczenie, kształt i pojemność o schowki i szuflady. W celu uzyskania maksymalnego komfortu w strefie odpoczynku, nad dolną leżanką na tylnej ścianie kabiny zamontowano duży, wieloczęściowy schowek. Duże zamykane schowki dostępne od góry służą jako wygodne miejsca do odłożenia książki lub gazety, a schowki otwarte od dołu można przykładowo wykorzystać na telefon komórkowy, kluczyki lub okulary. Wszystkie przedmioty są łatwo dostępne z łóżka w każdej pozycji. Dodatkowe schowki umożliwiają większy ład i porządek w kabinie. Do tego w części środkowej schowka zlokalizowano opcjonalnie pilot zdalnego sterowania. Można go zawiesić pośrodku schowka i połączyć z pojazdem przy pomocy spiralnego kabla o długości 50 centymetrów. Pilot ma duże, świecące w ciemności klawisze, ułatwiające jego obsługę. Kolorowy ekran jest bardzo czytelny, pozwalając na szybki przegląd dostępnych funkcji. Kabel z kolei zabezpiecza pilota przed zgubieniem i równocześnie zapewnia stałe zasilanie, dzięki czemu pilot nie musi być dodatkowo ładowany. Przy tym za pomocą pilota kierowca może z łóżka bardzo łatwo i wygodnie uzyskać dostęp do nieograniczonej liczby funkcji, takich jak przykładowo włączanie, wyłączanie i ściemnianie oświetlenia wewnętrznego i nastrojowego, obsługa podnośników okien i zamków drzwi, włączanie klimatyzacji postojowej i ogrzewania czy zmiana i programowanie ustawień temperatury i innych parametrów. Kierowca może jeszcze obsługiwać mechanizmy podnoszenia i blokowania drzwi, aktywować dodatkowy system klimatyzacji i niezależne ogrzewanie oraz zmieniać ustawienia, takie jak temperatura i programowanie. Menu pokazuje również kierowcy stan - status akumulatorów lub, w razie potrzeby, czasy jazdy (tachograf DTCO) z asystentem godzin jazdy/czasu pracy oraz zestawienia dobowe i tygodniowe. Ponadto możliwe jest sterowanie funkcjami infotainment, takimi jak wybór mediów, lista stacji radiowych, pasmo częstotliwości, głośność oraz programowanie wyłącznika czasowego - sleep-timera i alarmu. Struktura i obsługa poszczególnych menu są zaprojektowane analogicznie jak system multimediów, ułatwiając zapoznanie się z konkretnymi funkcjami.
Za utrzymanie w kabinach zawsze jak najwłaściwszej temperatury odpowiadają klimatyzacja Climatronic i klimatyzacja postojowa. Wszelkimi funkcjami w pełni automatycznej klimatyzacji można wygodnie sterować za pomocą elementu obsługowego klimatyzacji na konsoli środkowej. Wybraną temperaturę osiąga się poprzez indywidualną regulację wylotu powietrza, w zależności od tego, czy kabina ma być chłodzona, czy podgrzewana. Utrzymanie pożądanej temperatury lub jej właściwe dostosowanie odbywa się automatycznie, cicho i niezauważalnie. Nowo zaprojektowana koncepcja nawiewów powietrza i ich optymalne ustawienie w kabinie zapewniają idealną dystrybucję powietrza, dzięki czemu w przypadku zaparowanych lub oblodzonych szyb można szybko przywrócić dobrą widoczność na zewnątrz. W dodatku automatyczny system obiegu powietrza pilnuje, aby zanieczyszczone powietrze nie powracało do kabiny.
Ponieważ też idealna temperatura w „sypialni” stanowi ważny czynnik decydujący o dobrym samopoczuciu, w premierowych ciężarówkach odpowiada za nią elektryczna klimatyzacja postojowa. Chłodzić on może wnętrza kabiny przy wyłączonym silniku, na przykład podczas przerw w pracy lub przed rozpoczęciem jazdy, nawet przez dwanaście godzin. Dzięki temu okna i klapa w dachu mogą pozostawać zamknięte nawet podczas dłuższych przerw, nie dopuszczając do kabiny owadów, kurzu i hałasu. System pozostaje gotowy do użycia w dowolnym momencie, gdyż działa bez zbiornika chłodu. Powyższe oznacza, że lewy zewnętrzny schowek (208 do 234 l) może być nadal używany. Dodatkowa zaleta tego systemu polega na tym, że waży około 100 kilogramów mniej niż poprzednik modelu. Co więcej, elektrycznie napędzaną sprężarkę czynnika chłodniczego zintegrowano z cyrkulacją układu klimatyzacji, a wykorzystuje ona te same wyloty powietrza w kabinie. W związku też z faktem, że sprężarka powietrza pobiera energię z akumulatora auta i nie nie wykorzystuje silnika spalinowego do uruchomienia, dochodzi do redukcji zużycie paliwa, minimalizacji emisję hałasu i ochrony środowiska. Przy tym inteligentny system zarządzania akumulatorem wyłącza pomocniczy układ klimatyzacji we właściwym czasie, aby umożliwić uruchomienie silnika.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA