REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.18

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Jeszcze więcej miejsca na duże przedmioty zapewniają w kabinach z leżanką dwa schowki za siedzeniami. Są one dostępne przez wysokie klapy dolnej leżanki od wewnątrz i przez odrębną klapę przy drzwiach od zewnątrz. Wyjmowana od wewnątrz, opcjonalna wieszana wkładka do schowków może być też używana jako przenośne pudełko transportowe. Między dwoma schowkami wygospodarowano miejsce na dodatkowy jeden moduł w postaci kolejnego schowka, boksu, maksymalnie dwóch szuflad lub stacjonarnej bądź przenośnej lodówki.
Opcjonalną tacę przegródek schowków - którą można wyjąć z wnętrza - można również wykorzystać jako przenośny pojemnik transportowy. Pomiędzy dwoma pudełkami do przechowywania znajduje się przestrzeń na modułowy moduł - który może być albo dodatkowym schowkiem, pudełkiem, maksymalnie dwiema szufladami, a nawet stałą lodówką lub całkowicie wysuwaną.
Oprócz przyjemnego środowiska pracy, dobrego snu i wystarczającej ilości miejsca do przechowywania twórcy nowej generacji ciężarówek wzięli pod uwagę swobodę poruszania się w kabinie. W rezultacie całkowicie dowolnie można wykorzystać obszar pośrodku obok siedzenia kierowcy, gdyż konsole i jednostki sterujące zautomatyzowanej skrzyni biegów MAN TipMatic i hamulca postojowego nie są już tutaj instalowane, w zależności od wyposażenia. Sama wolna powierzchnia między dwoma siedzeniami wynosi maksymalnie 0,87 metra kwadratowego.
Przy tym opcjonalny fotel kierowcy Vario powiększa przestrzeń w kabinie i ułatwia przejście na drugą stronę lub wchodzenie przez nią do tego. Dzieje się tak, bo dzięki funkcji Cinema siedzisko można odchylić do góry. Ponadto w linii TGX Vario otrzymuje funkcję obrotową siedziska. Jednak, jak sama nazwa wskazuje, Vario ma znacznie więcej funkcji: jeśli górna część oparcia zostanie przechylona do przodu i otwarta, powstanie stolik o wielkości około DIN A2 ze zintegrowanym uchwytem na kubki i możliwością korzystania z niego podczas przebywania na leżance.
Podczas zaś obecności na pokładzie pasażera fotel powraca do swojej pierwotnej funkcji. Dzięki wykonaniu fotela z pianki o różnej twardości i zastosowaniu typowego dla MAN konturu, pasażer może przyjąć poprawną ergonomicznie pozycję siedzącą, a kiczne opcje ustawień pozwalają na odpowiednie dostosowanie pozycji do jego konkretnych wymagań i potrzeb. Obsługę fotela cechują prostota i intuicyjność dzięki zastosowaniu różnych form i właściwości dotykowych, logicznemu pogrupowaniu elementów obsługi, dobrej dostępności i wygodnemu zlokalizowaniu dźwigni i przełączników.
Następne udogodnienie to opcje połączeń zasilane w zdecydowanie lepszy sposób. Szczególnie,że kierowcy pracujący i mieszkający w kabinie korzystają wielu urządzeń codziennego użytku. Dlatego trzeba im zapewnić wystarczającą liczbę opcji połączeń. W górnej części, przy mocowaniu pilota w schowku na tylnej ścianie, znajdują się więc opcjonalnie dwa gniazdka USB z funkcją ładowania oraz gniazdka 12 i 24 V. Gdy są nieużywane, można je zakryć czarną pokrywą ze sprężyną, także jako zabezpieczenie przed kurzem i zabrudzeniem. Kolejne opcjonalne gniazdka 12 i 24 V występują w schowku dachowym powyżej szyb przednich oraz na tablicy rozdzielczej, gdzie też zainstalowano dodatkowe wejście USB do systemu MAN Infotainment, służące również do ładowania pod napięciem 5 V.
Ponadto, po prawej stronie, patrząc w kierunku jazdy, pod leżanką obok opcjonalnego subwoofera, w schowku istnieje opcja wprowadzenia gniazda 230 V. Gniazdko to może być używane podczas jazdy i postoju, bez konieczności aktywnego zapłonu. System zarządzania akumulatorami ostrzega i reaguje w sytuacji krytycznej poprzez odłączenie odbiorników. Dodatkowo zainstalowano system zabezpieczający przed spięciem. W ten sposób MAN umożliwia bezpośrednie i bezpieczne korzystanie z powszechnych urządzeń elektrycznych gospodarstwa domowego, takich jak suszarka, ekspres do kawy, czajnik, kuchenka mikrofalowa, ekran telewizyjny lub ładowarki do laptopa. Nie istnieje już potrzeba stosowania adapterów czy falowników.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA