REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.22

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Kolejnym kluczowym obszarem, w którym w porównaniu z poprzednikami nastąpił wyraźny krok naprzód, jest szeroko rozumiana sfera bezpieczeństwa, w tym systemów wspomagania bezpieczeństwa i nowe funkcji wspomagających prowadzącemu. Przede wszystkim na wzrost bezpieczeństwa jazdy ma wpływać przemyślane, funkcjonalne i podnoszące komfort wzornictwo. Główny cel, polegający na przygotowaniu kierowcy jak najlepszego stanowiska pracy, przejawia się bowiem także wsparciem przy realizacji danego zadania transportowego. Do tego dochodzą sprawdzone i nowe systemy wspomagania prowadzenia.
Asystent skrętu - pomoc – system wspomagania przy skręcaniu przy skręcaniu – złagodzenie niebezpiecznych sytuacji. Podczas jazdy z prędkością do 30 km/h układ ten przy pomocy czujników radarowych monitoruje słabo widoczną strefę z boku pojazdu po stronie pasażera. W sytuacjach krytycznych trzyczęściowy pasek LED zainstalowany w słupku A stopniowo wysyła do kierowcy sygnały ostrzegawcze. Stopień ostrzeżenia zależy od odległości, w jakiej znajduje się zidentyfikowany inny uczestnik ruchu, i od tego, czy na podstawie wstępnych obliczeń ścieżki ruchu pojawia się zagrożenie wypadkiem. W przypadku zidentyfikowania przez system sytuacji krytycznej świecą się wszystkie trzy moduły LED i dodatkowo jest wysyłany sygnał akustyczny. Dzięki temu kierowca może odpowiednio wcześnie interweniować.
Asystent zmiany pasa ruchu (LCS Lane Change Support) – wspomaganie zmiany pasa ruchu (LCS) - bezpieczna jazda nawet przy dużym natężeniu ruchu. Ten kolejny łatwy w użyciu system wykorzystuje czujniki radarowe i przy prędkości od 50 km/h monitoruje strefę nie tylko z lewej, ale i z prawej strony koło pasa ruchu ciężarówki, co jak dotąd w praktyce stanowi unikat w sektorze pojazdów użytkowych. Jeśli przy zmianie pasa ruchu czujniki zidentyfikują zbliżający się z tyłu, stanowiący zagrożenie pojazd, odpowiednio wcześnie wysyłają do kierowcy sygnały ostrzegawcze, w tym za pośrednictwem diod LED w słupkach A. Asystent ten bardzo ułatwia pracę kierowcy, głównie przy dużym ruchu, podnosząc bezpieczeństwo i innych uczestników ruchu drogowego.
Asystent utrzymania pasa ruchu (LRA – Lane Return Assist) – pewnie utrzymuje pojazd na pasie przez cały czas. Do jego aktywacji dochodzi w przypadku niebezpieczeństwa opuszczenia pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu. Zawiera on funkcję ostrzegania przed zmianą pasa (LDW), funkcję aktywnego wspierania kierownicy (Comfort Steering) i czujniki radarowe z przodu. W przypadku zjechania z pasa ruchu system LDW wysyła sygnał akustyczny, z kolei asystent LRA samodzielnie ingeruje i ponownie sprowadza pojazd na obszar między liniami ograniczającymi danych pas. Kierowca ma jednak zawsze możliwość niezależnego kierowania autem. Warunek działania system stanowi trzymanie przez kierowcę rąk na kierownicy, gdyż to kierowca zawsze pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA