REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.23

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Kolejnym kluczowym obszarem, w którym w porównaniu z poprzednikami nastąpił wyraźny krok naprzód, jest szeroko rozumiana sfera bezpieczeństwa, w tym systemów wspomagania bezpieczeństwa i nowe funkcji wspomagających prowadzącemu.
ACC Stop&Go – systemie kontroli odstępu Adaptive Cruise Control z funkcją Stop&Go pewnie utrzymuje prawidłową bezpieczną odległość. Ten aktywny tempomat ACC Stop&Go także przy małych prędkościach - w przedziale od 0 do 15 km/h - automatycznie reguluje odległość od pojazdu jadącego z przodu. Bardziej komfortowe funkcjonowanie systemu ACC najnowszej generacji polega na automatycznym wyhamowaniu za jadącą z przodu ciężarówką – w razie potrzeby aż do całkowitego zatrzymania. Jeżeli przerwa w jeździe nie przekracza dwóch sekund, dany pojazd automatycznie rusza ponownie. W przypadku przerwy dłuższej niż dwie sekundy, w celu kontynuowania jazdy kierowca musi nacisnąć pedał. System ten stanowi ułatwienie dla kierowcy podczas jazdy w dużym ruchu i pozwala bez zmęczenia pokonać korki. Minimalizuje typowe sytuacje prowadzące do stłuczek oraz pozwala uniknąć niepotrzebnego hamowania i przyspieszania, co przekłada się na ograniczenie zużycia hamulców i paliwa.
Asystent jazdy w korku stanowi rozszerzenie tempomatu ACC Stop&Go i przyczynia się do dalszej poprawy komfortu kierowcy. Może być aktywowany podczas jazdy z niewielką prędkością do 40 km/h. W odpowiednich sytuacjach na autostradach samodzielnie steruje układem napędowym, hamowaniem i kierownicą, inicjuje proces hamowania za hamującym przed nim pojazdem, w razie potrzeby aż do zatrzymania, a następnie ponownie uruchamia pojazd. Dane kartograficzne systemu nawigacji zapewniają dostępność tego układu wyłącznie na autostradach. Pozostaje aktywny przy prędkości do 60 km/h, a po jej przekroczeniu poszczególne jego funkcje przejmują systemy ACC Stop&Go i LRA. Analogicznie jak w przypadku asystenta LRA, podczas korzystania z asystenta jazdy w korku kierowca musi trzymać ręce na kierownicy.
Asystent awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist – EBA) – ingerencja w przypadku niebezpieczeństwa najechania na tył innego pojazdu. Stanowi on standardowe wyposażenie premierowych ciężarówek. Spełnia znacznie wyższe wymagania niż wynika to z obowiązujących w UE od listopada 2018 roku zaostrzonych przepisów dotyczących systemów awaryjnego hamowania. W sytuacjach krytycznych najpierw wysyła ostrzeżenie do kierowcy, a w przypadku niebezpieczeństwa najechania na jadący z przodu lub stojący pojazd włącza hamowanie awaryjne. Cel tego rozwiązania polega na całkowitym uniknięciu kolizji lub przynajmniej znacznym złagodzeniu jej skutków. Dzięki bardzo zaawansowanej fuzji danych przesyłanych z czujników radarowych i z kamery, system może niezawodnie interpretować także bardzo skomplikowane scenariusze drogowe i z dużą pewnością wykrywać jadące z przodu pojazdy lub znajdujące się przed danym pojazdem przeszkody, tak aby hamowanie awaryjne było uruchamiane tylko w przypadku takiej potrzeby. System awaryjnego hamowania EBA 2 został zaprojektowany przy uwzględnieniu zasady, że „kierowanie pojazdem zawsze powinno pozostawać w rękach kierowcy” - „kierowca powinien zawsze reagować”. Ta przyjęta w MAN filozofia ostrzegania spotyka się dużą akceptacją wśród prowadzących. Połączenie dwóch technologii istotnie redukuje ryzyko wysyłania nieuzasadnionych sygnałów ostrzegawczych. W ten sposób koncern znacznie ograniczył przypadki drażnienia kierowców sygnałami ostrzegawczymi. W związku z pozytywnym przyjęciem tej filozofii też w przypadku przedstawicieli ostatniej generacji świadomie więc zrezygnował z umieszczenia na tablicy rozdzielczej przycisku wyłączającego, by w ten sposób jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo oferowane przez system. W każdym momencie możliwa jest jednak pełna kontrola kierowcy nad systemem.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA