[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.26

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Rodzinę jednostek Euro 6d MAN skomercjalizował wiosną 2019 roku. W zależności od pojemności i serii stosuje w niej szereg różnych technologii redukcji emisji tlenku azotu i cząstek sadzy, aby zapewnić przestrzeganie obecnie obowiązującej normy emisji spalin.
W trakcie tego procesu modernizacji firma całkowicie przeprojektowała typ D26 przeznaczony dla wersji dalekobieżnych, specjalizowanych i specjalistycznych. Dzięki licznym drobnym ulepszeniom możliwe było osiągnięcie wyższego poziomu wydajności, redukcja masy własnej o około 70 kilogramów i znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. W połączeniu z innymi środkami D26 wnosi znaczący wkład w 8-procentową oszczędności paliwa, co sprawia właśnie, że premierowa generacja ciężarówek stała się wyjątkowo wydajna i ekonomiczna. 6-cylindrowy model o pojemności 12,4 litra występuje w wydaniach o mocach maksymalnych 430, 470 i 510 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 2200, 2400 oraz 2600 Nm i jest dostępny już od 930 do aż 1350 obr/min. Między innymi zoptymalizowana geometria komory spalania z jej ulepszonymi właściwościami sprężania i zmniejszonym tempem recyrkulacji spalin pozwala osiągnąć ten wysoki poziom wydajności przy niskim poziomie zużycia paliwa. Skutkuje to bardziej efektywnym procesem spalania paliwa przy wyższych temperaturach szczytowych i – w rezultacie – wyższą wydajnością. Ponadto ogólną wydajność silnika poprawiają nowy, szczelny układ wtryskowy o wysokim natężeniu przepływu przez dyszę, nowe wtryskiwacze o bardziej precyzyjnych charakterystykach wtrysku oraz kompleksowe środki zmniejszające tarcie w silniku i straty przy wymianie gazu.
Ponadto jednostopniowa turbosprężarka idealnie łączy wydajność i wytrzymałość. Moduł recyrkulacji spalin zaprojektowano specjalnie z myślą o współdziałaniu jednostopniowego turbodoładowania i zmniejszonej szybkości recyrkulacji spalin Elektryczna przepustnica do spalin pełni rolę regulatora ciśnienia ładowania, co umożliwia podniesienie ciśnienia zapłonu do 220 barów i dalszą obniżkę zużycia paliwa. Dzięki wprowadzeniu bezpośredniego chłodzenia powietrza doładowującego można usunąć elementy niskotemperaturowego układu chłodzenia, wskutek czego silnik staje się lżejszy, a tym samym bardziej wydajny. Ulepszenia w regulacji temperatury zapewniają też stałość warunków termicznych przy działaniu silnika i oczyszczaniu spalin. Głównym elementem jest elektrycznie regulowana przepustnica wydechu ze sprzężeniem zwrotnym, która szybko i precyzyjnie zmienia ciśnienie i temperaturę spalin. W połączeniu z regulowaną pompą cieczy chłodzącej, czujnikiem prędkości obrotowej wentylatora i zoptymalizowaną chłodnicą oleju wraz z termostatem zapewnia to stałe warunki termiczne. Co więcej D26 korzysta z szerokiej gamy ulepszeń wprowadzonych we wszystkich silnikach nowej generacji. Na przykład, w razie potrzeby zużycie paliwa mogą jeszcze bardziej zmniejszyć sprężarki powietrza z układem oszczędzania. W jeszcze większym stopniu przyczynia się do tego dwustopniowy układ filtrowania paliwa i funkcja bezpowietrznego wtrysku dodatku Adblue w układzie oczyszczania spalin.
Druga z linii jednostek to całkowicie przeprojektowany D15 o pojemności 9 litrów, pokrywający zakres mocy maksymalnych od 3300 do 400 KM – 330, 360 i 400 KM, a do tego wyjątkowo lekki i solidny ze względu na zwartą i prostą konstrukcję. Osiąga on maksymalny moment obrotowy od 1600 do 1800 Nm nawet przy niskich prędkościach obrotowych i idealnie nadaje się do zastosowań, w których mała masa odgrywa dużą rolę. Są to przewozy dystrybucyjne - od umiarkowanych do ciężkich, wybrane przewozy budowlane i specjalistyczne, gdzie niska masa odgrywa wręcz kluczowe znaczenie, oraz proste operacje transportu długodystansowego. Dzięki wdrożeniu nowych metod i materiałów konstrukcyjnych, silnik ten jest też o około 230 kg lżejszy od swojego poprzednika – typu D20, którego zastąpił wraz z wprowadzeniem rodziny silników zgodnych z Euro 6d. Przy tym układ oczyszczania spalin składa się z udoskonalonego układu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) i układu samoregeneracji filtrów MAN CRT (zintegrowany układ łączący reaktor katalityczny z filtrem cząstek stałych). Zmniejsza to szkodliwe dla środowiska emisje tlenków azotu (NOX) do poziomu zbliżonego do zera. Jednocześnie D15 spala paliwo w sposób szczególnie ekonomiczny, co sprawia, że stanowi dobre źródło napędu dla aut z nowej generacji wywodzących się ze średniej klasy tonażowej.
Ofertę od góry zamyka najmocniejszy model z gamy silników Euro 6d, tj. D38 o mocach maksymalnych od 540 do 640 KM, dedykowany do transportu ciężkiego i tzw. specjalnych, trudnych zastosowań. Z kolei najmniejszy silnik D08, który wszedł na rynek dopiero w 2018 roku, trafia dla nowych, lekkich serii TGL i TGM. Powstaje w odmianach 4- i 6-cylindrowej, poktywa zakres mocy maksymalnych od 160 do 320 KM, a wyróżnia się wysoką wydajnością i uniwersalnością oraz niską masą.
Ponadto D26 i D38 są teraz dostępne z nowym energooszczędnym olejem silnikowym 5W-20 (norma MAN 3977) nalewanym w fabryce. Jego właściwości także przyczyniają się do oszczędności paliwa, gdyż specjalne dodatki oczyszczają skomplikowane technicznie kluczowe elementy silnika, zapobiegają gromadzeniu się szlamu olejowego, a poprzez zmniejszenie tarcia zapobiegają przedwczesnemu zużyciu silnika.
Oprócz samych silników na redukcję zużycia paliwa przez warianty przeznaczone do obsługi ruchu na dalekich dystansach wpływ ma nowa oś napędowa, oznaczona jako MAN HY-1344 i montowana w wydaniach o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 44000 kg. Ta hipoidalna oś dostaje zoptymalizowaną pod kątem wydajności przekładnię główną, a poza przełożeniami dotychczas dostępnymi, ma wyjątkowo duże przełożenie przekładni głównej, równe i = 2,31. Co więcej, zespół osi zoptymalizowano pod kątem masy i tarcia.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA