[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.27

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii

W premierowej generacji skoordynowane ze sobą elementy układu napędowego uzupełniono o nowy system wspomagania MAN EfficientCruise z kompleksowymi funkcjami. Ten system oparty na GPS, dostępny dla serii TGX i TGS, stanowi rozszerzenie tempomatu FGR i adaptacyjnego tempomatu ACC. Stale określa bieżące pozycję i kierunek jazdy auta oraz łączy te informacje z zapisanymi danymi mapy drogowej i trasą zaplanowaną w systemie nawigacyjnym. Pozwala to systemowi ustalić topografii drogi i obliczyć optymalną strategię prędkości i zmiany biegów dla sposobu jazdy, w danych warunkach okazującego się szczególnie oszczędnym pod względem zużycia paliwa. Poza tym MAN EfficientCruise wyposaża się w inne funkcje, takie jak „dynamiczne toczenie się”, automatycznie przełączające pojazd między przyspieszaniem a toczeniem się na płaskim terenie. System powoduje przyspieszenie pojazdu do uzyskania prędkości o około 3 km/h większej od prędkości pożądanej, a następnie przełącza skrzynię biegów w położenie neutralne. Następnie pojazd toczy się bez oporu tarcia układu napędowego do uzyskania prędkości o maksymalnie 3 km/h mniejszej od prędkości pożądanej ustawionej przez kierowcę. Następnie zachodzi kolejna faza przyspieszenia. W tym sposobie jazdy w dużym stopniu wykorzystuje się bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa zakresy pracy silnika zamiast stosunkowo mało korzystnych zakresów obciążenia częściowego.
Niemniej podczas korzystania z funkcji „zmiennej największej prędkości” tempomat nie działa. Kierowca reguluje prędkość ręcznie za pomocą pedału przyspieszenia. Mimo to system MAN EfficientCruise nadal w tle oblicza najbardziej odpowiednią strategię jazdy z największą oszczędnością paliwa oraz wyświetla komunikaty i symbole na ekranie oprzyrządowania, przekazując kierowcy zalecenia dotyczące bardziej ekonomicznej jazdy. Na przykład, „zdjąć stopę z pedału przyspieszenia” na szczycie wzgórza, aby spożytkować pęd. Jeśli kierowca zastosuje się do instrukcji i zdejmie stopę z tego pedału, wówczas po przejechaniu przez szczyt wzgórza system pozwoli na zmniejszenie prędkości nawet o 7 km/h. Jeśli jednak kierowca nie zastosuje się do tego polecenia, system nadal automatycznie będzie zmniejszał prędkość, ale tylko maksymalnie o 3 km/h. Natomiast po włączeniu tempomatu ACC, system uwzględnia jeszcze w obliczeniach prędkość pojazdu poprzedzającego. Przykładowo na szczycie wzgórza ustawiona odległość do pojazdu poprzedzającego ulega automatycznemu zwiększeniu, dzięki czemu pojazd może jechać przez dłuższy czas na zjeździe bez interwencji hamulca, a korzystanie z systemu MAN EfficientCruise nie musi być przerywane.
Ponadto, jeśli funkcja „Uwzględnij infrastrukturę” pozostaje aktywna, szczegółowe dane mapy, w tym funkcje infrastruktury drogowej, takie jak zakręty, ronda, zjazdy i znaki ograniczeń prędkości, są uwzględniane w obliczeniach dotyczących energooszczędnego sposobu prowadzenia samochodu. W zależności od sytuacji na drodze system zmniejsza także moc silnika, gdy aktywny jest tempomat, aby na przykład zwolnić w najbardziej oszczędny sposób przy zbliżaniu się do ronda. Jeśli zaś w określonych sytuacjach na drodze kierowca nie może lub nie chce korzystać ze zautomatyzowanej funkcjonalności MAN EfficientCruise, nadal ma możliwość poprawy efektywności ekonomicznej jazdy. W tym celu system wyświetla związane z efektywnością zalecenia dotyczące podejmowania konkretnych działań.
Następny obszar zmian ukierunkowany na dalszą poprawę ekonomiczności eksploatacji wiąże się z udoskonaleniami w sferze aerodynamiki. Aerodynamika bowiem, pomijając efektywność układu napędowego, ma do odegrania ważną rolę w obniżaniu zużycia paliwa. Im mianowicie bardziej efektywnie strumień powietrza opływa ciężarówkę, tym mniej zużywa ona paliwa. Dlatego w porównaniu do poprzedniej serii kabiny uległy całkowitemu przeprojektowaniu, by uzyskać jak najniższy opór powietrza. Przykładowo węższe obudowy zewnętrznych lusterek redukują powierzchnię czołową, a elementy kierujące nawiew na masce przedniej poprawiają doprowadzenie powietrza do chłodnicy i komory silnika. Przedłużając te elementy kierujące nawiew wokół drzwi, można złagodzić boczny przepływ powietrza, jednocześnie redukując stopień zanieczyszczenia w tym obszarze. „Kurtyna powietrzna” na rogach zderzaków optymalizuje zaś przepływ powietrza wokół nich i przez strefę wejściową. W zależności od rodzaju kabiny, nowe spojlery dachowe i klapy boczne są ostatnimi elementami kierującymi przepływ powietrza z samochodu w stronę naczepy.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA