REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.32

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Fakt, że pojazdy MAN zawsze cechowały się największą – powyżej średniej niezawodnością przez cały okres użytkowania został potwierdzony w raporcie TÜV. Od 2012 roku niemieckie Stowarzyszenie Kontroli Technicznej (Verband der TÜV e.V.) ocenia wyniki ustawowych kontroli pojazdów użytkowych zgodnie z sekcją 29 niemieckich przepisów dotyczących dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung). Są one następnie publikowane co dwa lata w tak zwanym Raporcie TÜV. Jego autorzy skupiają się na układach i elementach związanych z bezpieczeństwem (nadwozie, układ jezdny, instalacja oświetleniowa, układ hamulcowy, układ napędowy i widoczność).
Od momentu zebrania powyższych danych MAN jest w stanie stale zwiększać i tak bardzo wysoki odsetek sztuk bez wad. W rzeczywistości, wraz ze wzrostem wieku, pojazdy tej marki odnotowują ponadprzeciętne wyniki pod względem braku wad i osiągają najlepsze wartości spośród wszystkich ciężarówek skontrolowanych przez TÜV. Firma liczy zatem, że premierowa generacja pozostaje w pełni gotowa na kontynuację tej historii.
Wchodząca teraz na rynek seria otrzymała też nową architekturę elektroniczną, odchudzoną, dostosowana do konkretnego zastosowania i zasadniczo dostępną we wszystkich wydaniach. Główne wiązki kabli są teraz zaprojektowane w sposób specyficzny dla klienta. Każdy samochód otrzymuje dokładnie taki zestaw kabli, jaki okazuje się potrzebny do określonego wyposażenia i zastosowania. Oznacza to mniejszą ilość połączeń wtykowych oraz redukcję masy pojazdu, co ułatwia nie tylko montaż, ale i konserwację. Jeśli w przyszłości wystąpią pewne rodzaje uszkodzeń, możliwe będzie odłączenie wiązki przewodów w określonych punktach i naprawa w ukierunkowany sposób; nie będzie potrzeby całkowitej wymiany elementów. Dzięki temu naprawy staną się szybsze, efektywniejsze i tańsze dla klienta.
Oprócz wcześniej montowanych dla producentów nadwozi złączy - interfejsów pod panelem przednim, na ramie za kabiną znajduje się teraz dodatkowe złącze, zabezpieczające zasilanie nadwozia; sygnały sterujące przesyłane są przez połączenie magistrali CAN. Elektroniczny sprzęt wymagany do nadwozia może być w razie potrzeby podłączony wewnątrz lub na zewnątrz kabiny, a wytwórcy nadwozi nie muszą już interweniować w okablowanie fabryczne samochodu, w rezultacie minimalizując ryzyko uszkodzeń i wadliwego działania.
Ponadto całkowicie przeprojektowana instalacja elektryczna otrzymała nowoczesny, centralny komputer, kontrolujący wszystkie procesy. System umożliwia znacznie lepszą interakcję między ogółem czujników zainstalowanych w samochodzie. Wcześniejsze układy wspomagania działają teraz jeszcze skuteczniej i doskonale się uzupełniają. Jednocześnie nowa instalacja elektryczna stanowi podstawę dla przyszłych zastosowań, takich jak zautomatyzowane prowadzenie pojazdu. Nowa architektura elektroniczna upraszcza również proces modernizacji różnych funkcji, które są teraz nowo dostępne, takich jak układ wspomagania skrętu (as-turn). Do tej pory były one niedostępne lub dostępne tylko pod pewnymi warunkami. W celu uproszczenia w przyszłości pracy w punktach obsługi technicznej przewiduje się specjalne zestawy modernizacyjne do aplikacji szczególnie popularnych wśród klientów. Co więcej, zaplanowano jeszcze instalowanie aktualizacji oprogramowania, a zatem i funkcji, za pośrednictwem połączenia internetowego.
Ponieważ też zoptymalizowany czas wykorzystania taboru oznacza zminimalizowane okresy przestojów, MAN wzorem rywali wdraża tzw. proaktywne zarządzanie konserwacją, czyli obsługę zapobiegawczą – ofertę zarządzania konserwacją z wyprzedzeniem. Nosi ona nazwę MAN ServiceCare i oznacza maksymalną dostępność sprzętu, przekładającą się na minimalne przestoje. W rozwiązaniu tym punkt obsługi technicznej MAN analizuje pojazd na podstawie danych dotyczących konserwacji przesyłanych przez urządzenie RIO zamontowane w aucie i zapewnia wsparcie w koordynowaniu wizyt konserwacyjnych. Umożliwia to oddanie ciężarówki do warsztatu przed ewentualnym wystąpieniem usterki. Usługa MAN ServiceCare jest dostępna bezpłatnie dla wszystkich klientów za pośrednictwem platformy RIO. Można ją aktywować w trybie „online”, wykonując zaledwie kilka prostych czynności.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA