REKLAMA

Odnowa pełnej palety ciężarówek MAN-a Cz.42

Na specjalnej uroczystości, zorganizowanej w dniu 10 lutego w hiszpańskim Bilbao, MAN Truck&Bus oficjalnie przedstawił i wprowadził na rynek premierową generację ciężarówek. Co więcej, tę nową generację nie reprezentowała wyłącznie jedna linia produktowa, lecz od razu wszystkie – TGL, TGM, TGS i TGX. Tak zintegrowaną i kompletną odnowę całej palety swoich aut koncern przeprowadził po raz pierwszy w historii.

Klienci zainteresowani przeszkoleniem swoich kierowców mogą natomiast skorzystać z wiedzy i pomocy instruktorów MAN ProfiDrive, także bezpośrednio w trasie. Po odbyciu szkolenia MAN Connected CoDriver kierowcy jeżdżą bardziej ekonomicznie i pewniej, gdyż na podstawie danych z systemu MAN Perform instruktorzy udzielają im na trasie indywidualnych telefonicznych wskazówek w formie coachingu „na żywo” dotyczących jazdy oraz optymalnego wykorzystania systemów bezpieczeństwa i wspomagania zainstalowanych w pojazdach nowej generacji. Odpowiednio ukierunkowane szkolenie w zakresie ekonomicznej i bezpiecznej jazdy w niezwykle prosty sposób przekłada się na trwałą redukcji kosztów paliwa i innych wydatków na sprzęt.
MAN proponuje też kierowcom bezpłatną aplikację na smartfony MAN Driver. Ułatwia ona codzienną pracę, m.in. za pomocą cyfrowej listy kontrolnej upraszczając kontrole przed wyjazdem. Stwierdzone przy tym ewentualne szkody lub braki w pojeździe można wygodnie udokumentować na liście i łatwo przekazać managerowi floty. Aplikacja zawiera także szybki przewodnik, wykorzystujący funkcję skanowania do wyjaśniania przełączników i sprawdzania lamp: można nawet użyć głosu, aby na żądanie w kilku językach odczytać opis każdego z nich. Co więcej, aplikacja oferuje funkcję wyszukiwania ASO MAN, a do pomocy drogowej MAN Mobile24 można łatwo uzyskać dostęp za pomocą dotknięcia ekranu.
Przystosowanie ostatnich ciężarówek pod względem cyfryzacji do przyszłych zadań widać na przykładzie aplikacji pojazdu. Korzystając z usługi MAN Now,przewidzianej do uruchomienia w 2020 roku, klienci mogą łatwo i elastycznie rezerwować dodatkowe funkcje oprogramowania, takie jak MAN Map Update lub MAN Online Traffic. Zostaną one przesłane do pojazdu i aktywowane „over the air”, czyli drogą radiową. W przyszłości MAN będzie sukcesywnie rozszerzać swoje portfolio o kolejne funkcje, a klient jednym przyciśnięciem guzika będzie mógł dostosować swoją flotę do zmieniających się stale potrzeb i zastosowań.
Opracowując i komercjalizując przedstawicieli premierowej generacji MAN oprócz rozwiązań technicznych, zaprojektował i wdrożył całkowicie nowe narzędzie sprzedaży – system Configuration for Sales, czyli konfigurator kompleksowego rozwiązania transportowego, zwany w skrócie C4S. W ten sposób zespół MAN Sales otrzymał narzędzie, już na etapie przygotowywania oferty konsekwentnie uwzględniające logikę produktu wynikającą z jego przeznaczenia. Konfigurator ten przeciwstawia bowiem dotychczasowemu myśleniu w kategoriach zdefiniowanych wersji podstawowych, których główne komponenty pod względem technicznym nie mogą być zmienione, możliwość elastycznego wykorzystania w procesie konfigurowania pełnej palety wyrobów. Tym samym wcześniejsze ukierunkowanie na wstępnie zdefiniowane pojazdy podstawowe z głównymi komponentami, bez opcji ich późniejszej technicznej modyfikacji, stoi w wyraźnej sprzeczności z elastycznym spożytkowaniem całego portfolio produktów podczas procesu konfiguracji. Takie podejście umożliwia sprzedawcy spełnienie specyficznych wymagań klienta, przy jednoczesnym szybkim i łatwym uwzględnieniu wniosków o zmiany w procesie wyceny. W rezultacie sprzedawca w jak największym zakresie może wypełnić specyficzne wymagania klienta oraz łatwo i szybko uwzględnić życzenia zmian w trakcie ofertowania.
Nowy konfigurator proponuje dwie metody – podejścia identyfikacji potrzeb klienta. Punkt wyjścia pierwszej z nich – Guided Selling – „sprzedaż z przewodnikiem” stanowi podejście zorientowane na aplikację – tzn. docelowe zastosowanie danego auta. Sprzedawca wspólnie z klientem poszukują właściwego rozwiązania dla konkretnego zadania transportowego, ale na tym etapie nie definiują z góry szczegółów technicznych jego realizacji. Korzystają przy tym z egzemplarzy referencyjnych z odpowiednim wyposażeniem, typowym dla poszczególnych zastosowań. W procesie konfiguracji samochody te mogą być dalej indywidualizowane. Druga z metod konfiguracji – Expert Selling – „sprzedaż specjalistyczna”bazuje na podejściu technicznym i może być zastosowana przez klientów i sprzedawców, wiedzących dokładnie, jakiego docelowego rozwiązania technicznego potrzebują. Interfejs użytkownika konfiguratora zmienia się w zależności od wyboru metody.
Nowoczesna i intuicyjna koncepcja obsługi oparta na Internecie oferuje także wiele informacji dodatkowych. Można na przykład obliczać dane techniczne pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlać wizualizacje skonfigurowanej ciężarówki bezpośrednio w konfiguratorze w formacie 3D i pobrać bardziej szczegółowe informacje na temat specyfikacji produktu. Wszystko dla koncentracji na rzeczywistych potrzebach klienta, któremu od momentu zakupu, a następnie przez cały okres eksploatacji pojazdu nowej generacji służy pomocą silny partner wykorzystujący kompleksową kompetencję koncernu.
W ten sposób nowy konfigurator wprowadza w życie nową logikę produktu MAN o spójnej orientacji operacyjnej, począwszy od fazy oferty i zakłada konsekwentne uwzględnianie przeznaczenia pojazdu. W efekcie uzupełnia i wspiera interakcję między sprzedażą MAN Sales, obsługą posprzedażną After Sales, MAN DigitalServices oraz obsługą dostawców nadwozi – zarządzaniem ich kontem. Nadrzędny cel polega na konsekwentnym skoncentrowanie się na rzeczywistych wymaganiach klientów, korzystających z połączonych kompetencji MAN, gdyż są oni kierowani od fazy zaopatrzenia przez jeden centralny punkt kontaktowy - w tym przez cały czas eksploatacji ciężarówek nowej generacji.
Projektując nową generację ogólnie firma postawiła w centrum uwagi kierowcę i realizowane przez niego zadania przewozowe. Zarazem dodała całe portfolio usług dodatkowych, istotnych z punktu widzenia prowadzenia samego biznesu transportowego. Tu ważną rolę pełni poszerzona i pogłębiona indywidualizacja, ale oparta na modułach standardowych komponentów, w myśl zasady, że koncepcja modułowa musi uwzględnić odmienne wymagania i zadania poszczególnych obsługiwanych sektorów gospodarki. Dzięki temu wzrasta możliwość zaproponowania rozwiązania maksymalnie zoptymalizowanego pod kątem założonych zadań. Każde zadanie transportowe wiąże się mianowicie z indywidualnymi, nieraz bardzo specyficznymi wyzwaniami. Wersja kursująca w ruchu międzynarodowym, oprócz niezwykle wysokiej wydajności paliwowej i bycia wpiętą w niemal perfekcyjną sieć powiązań logistycznych, wciąż – ze względu na obecność kierowcy na pokładzie – musi zabezpieczyć spokojną, wygodną i ergonomiczną logikę operacyjną dla niemęczącej jazdy i efektywnego odpoczynku , czyli zawierać odpowiednią koncepcję strefy relaksu i snu. Kierowca musi mieć dogodne warunki do regeneracji sił podczas przerw, aby potem – będąc w pełni wypoczętym – skoncentrować się na ekologicznej i zasobowo wydajnej jeździe. Do dyspozycji ma zatem systemy wspomagania, na przykład asystenta jazdy w korku, umożliwiający częściowo automatyczną jazdę, czy asystenta przy skręcaniu. Tym bardziej, że bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę nie tylko w ruchu dalekobieżnym, ale i na budowie, czy w dystrybucji. W odniesieniu do tych ostatnich dobra widoczność i optymalne wyświetlanie na ekranie ważnych informacji drogowych odgrywają przecież ważną rolę i na ciasnych budowach, i przy manewrowaniu na placu dostawczym. O bezpieczeństwie decyduje też ergonomia przy wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny podczas realizacji dostaw w mieście czy obsługi odmian komunalnych. W związku z tym zabudowa musi być odpowiednia dla danego zadania i wykonana na właściwie dobranym podwoziu, zaopatrzonym w niezbędne przyłącza techniczne i elektroniczne. Dotyczy to wszystkich rodzajów taboru – wywrotki trójstronnej, hakowca, chłodni, śmieciarki czy transportera drewna. Odpowiednio zaprojektowany układ napędowy decyduje bowiem o tym, czy kierowca i pojazd będą mogli efektywnie i zgodnie ze zleceniem zrealizować wyznaczone prace.
Tym samym na rynek wchodzi paleta produktów z licznymi wydaniami docelowymi: dla każdego zadania odpowiedni pojazd, ale przy zachowaniu klasycznego podziału na zasadnicze sektory oarz sfery wykorzystania. Ruch dalekobieżny i przewozy ponadgabarytowe obsługują nowe TGX, zaopatrzone w szerokie, długie i wysokie kabiny. W TGX nadal znajdują zastosowanie trzy serie silników, pokrywających szerokie spektrum mocy wyjściowych: D38 o dużej mocy do 640 KM, D26 o średniej mocy od 430 do 510 KM lub - w lekkich wersjach dalekobieżnych - D15 o mocy od 330 do 400 KM. Oprócz klasycznych ciągników siodłowych i podwozi 4x2 i 6x2, TGX występuje jako wydania 6x4 i 8x4, stosowane m.in. w transporcie ciężkim. Ciągnik siodłowy 4x2 można też zamówić z hydrostatycznym napędem kół przednich MAN HydroDrive, zapewniającym dodatkową trakcję na nieutwardzonym podłożu. Powyższe modele TGX są to auta o maksymalnej masie dopuszczalnej w przedziale od 18000 do 41000 kg, w przypadku transportu ciężkiego możliwe są zestawy o maksymalnej masie dopuszczalnej do 250000 kg.
Premierowy TGS nadal koncentruje się na ciężkich pojazdach budowlanych, dystrybucji i sektorze komunalnym. Wyróżnia się wąskimi kabinami, gdyż zastosowaniach tego rodzaju ważne są zarówno niska masa własna, jak i dobra widoczność. Otrzymuje silniki D26 i D15, pokrywające zakres mocy maksymalnych od 330 do 510 KM. Ponadto pod względem konfiguracji napędu cechuje go największa różnorodność: dostępne są ciągniki siodłowe i podwozia 4x2 i 6x2, klasyczne podwozia 6x4, 8x2 i 8x4 dla wielu branż oraz modele z napędem na wszystkie koła do jazdy w terenie o konfiguracji 4x4, 6x6, 8x6 lub 8x8. W egzemplarzach przeznaczonych głównie do jazdy po utwardzonych drogach, wymagających jedynie okazjonalnie dodatkowej trakcji, można połączyć MAN HydroDrive z dwu-, trzy- lub czteroosiowymi MAN TGS. Przy tej liczbie wariantów nowy MAN TGS dostępny jest w przedziale od 18 do 41 ton całkowitej masy dopuszczalnej.
Nowy MAN TGS jest, jak poprzednio, skierowany do ciężkich pojazdów budowlanych, dystrybucji i usług komunalnych. Ta seria modeli Pod względem jednostek napędowych MAN oferuje TGS z silnikiem D26 lub D15, obejmujący szeroki zakres mocy od 330 do 510 KM. Szeroka gama wariantów sprawia, że TGS jest królem wśród lwów, jeśli chodzi o konfiguracje jazdy. Niezależnie od tego, czy są to ciągniki siodłowe lub podwozia 4x2 i 6x2, klasyczne 6x4, 8x2 i 8x4 dla szerokiej gamy sektorów, czy też specjalistyczne platformy z napędem na wszystkie koła w trudnym terenie, skonfigurowane jako 4x4, 6x6, 8x6 lub 8x8. Jeśli pojazd jeździ głównie po utwardzonych drogach, a dodatkowa przyczepność jest wymagana tylko sporadycznie, MAN HydroDrive można łączyć z dwu-, 3- lub 4-osiowymi TGS. Dzięki tak różnorodnym konfiguracjom całkowita masa nowego MAN TGS wynosi od 18 do 41 ton.
Lekkie i średnie zakresy tonażu – jak poprzednio – obejmują przedstawiciele linii TGL i TGM. Do wyboru są cztery nowe wąskie kabiny: krótka, długa, wysoka z jedną leżanką i załogowa. Ta ostatnia bywa przeważnie zamawiana przez dostawców usług komunalnych oraz służby remontowe i ratownicze. TGL pokrywa zakres dopuszczalnych mas całkowitych od 7500 do 12000 kg i dostaje 4-cylindrowy silnik D08. Jeśli jego zakres mocy od 160 do 220 KM okaże się niewystarczający, TGL można wyposażyć w 6-cylindrowy silnik D08 o mocy 250 KM. To także podstawowa jednostka napędowa w gamie TGM, gdzie legitymuje się mocą maksymalną do 320 KM. Zakres masowy TGM zaczyna się się zaś dokładnie tam, gdzie kończy się ten zakres dla TGL i wynosi 12000, 15000, 18000 kg dla odmian 2-osiowych oraz 26000 kg dla 3-osiowych. Poza tym, podczas gdy TGL występuje wyłącznie w konfiguracji 4x2, TGM oferuje też konfiguracje 6x2, 6x4 i 4x4, co czyni go atrakcyjnym dla tylko dla średniociężkiego transportu dystrybucyjnego w ruchu regionalnym czy logistyki miejskiej, lecz i dla wielu zastosowań w budownictwie, służbach komunalnych albo straży pożarnej.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA