Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

Scania Producent

W bazie lotniczej Gilze-Rijen docelowo będzie stacjonować 184 z tych nowo zamówionych aut szwedzkiego potentata, z których wszystkie wymagają serwisu i konserwacji. Dlatego armia i koncern opracowały intensywny program szkoleniowy, w ramach którego trenerzy Scanii szkolą techników wojskowych, a po szkoleniu prowadzą ich w zakresie nowoczesnej technologii Gryphus.

SOW w Gilze-Rijen jest pierwszym, który oficjalnie rozpoczął pracę. Na tym etapie pełni on kluczową – centralą rolę w sieci, łączącej ze sobą różne organizacje. Kwestia dotyczy m.in. współpracy zespołów techników wojskowych oraz konsultacji z osobami odpowiadającymi za całe wsparcie techniczne sprzętu logistycznego w bazie lotniczej. Cel tej kooperacji polega na zapewnieniu mechanikom wystarczających kompetencji, aby sprzęt był zdolny do rozmieszczenia i działania podczas misji i ćwiczeń, gdzie wsparcie cywilne ze strony Scanii nie jest możliwe.

SOW w Gilze działa już od jakiegoś czasu, ale ze względu na pandemię jego oficjalne otwratcie zostało mocno opóźnienie. Punkt ten funkcjonuje, gdyż Scania i siły zbrojne zawarły umowę o wsparcie dla Gryphusa, która przewiduje, że serwis i konserwacja wszystkich pojazdów jest wspólnym działaniem. W normalnych okolicznościach odbywa się to w dużej mierze w jednym z 22 wyznaczonych tzw. warsztatów obronnych holenderskiej sieci Scanii. Dostępne są tutaj wystarczające kompetencje i części, aby flota, docelowo licząca ponad 3000 ciężarówek Gryphus, była sprawna. Podczas międzynarodowych ćwiczeń lokalne organizacje Scanii często wspierają tę konserwację. Jednak w niektórych obszarach o wyższym poziomie zagrożenia nie zawsze jest to możliwe i technicy wojskowi muszą mieć możliwość samodzielnej pracy. Będzie to zadaniem Warsztatów Państwowych. Oprócz Gilze-Rijen podobne punkty SOW rozpoczęły działanie w Doorn i Zwolle. Oczekuje się także, że kolejny SOW – tym razem zlokalizowany w Vredepeel, zostanie oddany do końca 2022 roku.

Scania Gryphus jest dostarczana w ramach ogólnoobronnej wymiany operacyjnych pojazdów kołowych (DVOW). Rodzina ta obejmuje 2-, 3- i 4-osiowe podwozia z napędem na wszystkie koła i o ładowności taktycznej 5 i 10 ton oraz ciągniki siodłowe do szerokiej gamy zastosowań. Podstawą pojazdów jest bardzo szeroka koncepcja modułowa Scanii. Pojazdy będą dodatkowo wyposażone w niezbędny sprzęt specjalistyczny. Zamówienie obejmuje również dostawę 390 opancerzonych kabin do wymiany.

Gryphus zostaną rozmieszczone we wszystkich jednostkach podległych holenderskiemu Ministerstwu Obrony. Co także ważne z holenderskiej perspektywy, w Scania Production Zwolle odbywają się zarówno produkcja podstawowego podwozia, jak i końcowy montaż wraz z instalacją specjalistycznych zabudów. W rezultacie zamówienie w istotny sposób przyczynia się do utrzymania czy wzrostu zatrudnienia zarówno w fabryce w Zwolle, jak i u dostawców. Fabryka wyprodukowała już ponad 1700 sztuk ciężarówek Gryphus. Dostawa potrwa do 2024 roku.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

TRANSPORT WOJSKOWY

MSPO 2022: Specjalistyczny pojazd inżynieryjno-saperski KRISTA

Podczas XXX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach, na stoisku B5 spółki Jelcz (wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej) i Jakusz zaprezentowały specjalistyczny pojazd inżynieryjno-saperski KRISTA, wyposażony w pojemnik przeciwwybuchowy do transportu niewybuchów i innych materiałów niebezpiecznych.

REKLAMA