REKLAMA

Ogromny sukces: autobus Mercedes-Benz O321 H/HL z lat 1954–1964

Dzieje jednego z najbardziej legendarnych autobusów Mercedesa: 65 lat temu – w grudniu 1954 roku rozpoczęła się historia sukcesu wyrobu, który zapewniał komfort i bezpieczeństwo jazdy na równi z autem osobowym, a cechowały go niezawodność oraz solidna konstrukcja, wsparte przez dobrze rozwiniętą siecią serwisową. Jednocześnie wyrób ten jest uważany za pioniera ówczesnej strategii internacjonalizacji podmiotu.

Niezwykle udana ogólna koncepcja projektowa sprawiła, że zaprezentowany 65 lat temu autobus Mercedes-Benz O321H/HL odniósł ogromny sukces. Niezbity dowód tego stanowią dane produkcyjne: od października 1954 roku do grudnia 1964 roku Daimler-Benz AG zbudował ogółem 18 083 autobusy, podwozia i zestawy części montażowych O 321H/HL („CKD” oznacza „całkowicie rozłożony” zestaw części do montażu w krajach importujących). W efekcie dostawy ─ szczególnie w Europie ─ po prostu nie nadążały za zgłaszanym popytem. Dzięki temu O321H/HL ostatecznie przekształcił Mercedes-Benz w wiodące przedsiębiorstwo wytwarzające autobusy.
Zacznijmy od samego początku. Przede wszystkim już sama zastosowana innowacyjna koncepcja położyła podwaliny pod sukces modelu. W tym celu O321H/HL w swoim czasie reprezentował autentycznie to, czego szukali przewoźnicy różnych rodzajów – miejscy, regionalni i międzyregionalni oraz operatorzy prywatni. Powyższe nie tylko dało Mercedesowi znaczną przewagę w Europie, ale także utorowało drogę do wejścia na duże kluczowe zagraniczne rynki zbytu, takie jak Ameryka Łacińska. Tym samym O321 H/HL stał się bardzo popularną propozycją eksportową i ambasadorem marki. Ponadto podkreślił znaczenie wysokiej jakości niemieckiego wykonania na całym świecie. Stanowił też wyjątkowy punkt wyjścia tej generacji autobusów, mający znaczenie dla międzynarodowej pozycji koncernu w tym segmencie rynku, oraz okazał się doskonałym punktem wyjścia dla jeszcze bardziej udanej zastępującej go generacji, co również potwierdzają dane z fabryki. Od marca 1965 roku do czerwca 1976 roku złożono bowiem co najmniej 32 281 sztuk autobusów, podwozi i zestawów montażowych CKD z serii O302.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA