REKLAMA

Ogromny sukces: autobus Mercedes-Benz O321 H/HL z lat 1954–1964 Cz.3

Dzieje jednego z najbardziej legendarnych autobusów Mercedesa: 65 lat temu – w grudniu 1954 roku rozpoczęła się historia sukcesu wyrobu, który zapewniał komfort i bezpieczeństwo jazdy na równi z autem osobowym, a cechowały go niezawodność oraz solidna konstrukcja, wsparte przez dobrze rozwiniętą siecią serwisową. Jednocześnie wyrób ten jest uważany za pioniera ówczesnej strategii internacjonalizacji podmiotu.

O 321 H zrobił wrażenie w skali globalnej

Koncepcja projektowa O 321 H zrobiła wrażenie na profesjonalnych operatorach flot na całym świecie. Był dostępny nie tylko jako autobus miejski ze składanymi drzwiami z przodu i z tyłu (cena DEM 45 000), ale także jako autobus międzymiastowy z drzwiami na zawiasach (cena DEM 43 700) i autobus dalekobieżny (cena DM 44800) oraz skomercjalizowany w połowie 1957 roku typ O 321 HL, dłuższy o 1325 milimetrów. Do tego w wariancie autobusu dalekobieżnego przeszklenie dachu naprawdę otworzyło wnętrze pod względem przestrzeni i światła oraz była dostępna opcja składanego dachu! Do napędu służył silnik wysokoprężny OM 321 o mocy maksymalnej 81 kW/110 KM i pojemności 5,1 litra z sześciocylindrowego bloku. Pozwalał on na uzyskiwanie prędkości maksymalnej 95 km/h. Dla porównania w tamtym czasie model auta osobowego Mercedes-Benz 180 osiągał nie więcej niż 126 km/h, a 180 D zaledwie 112 km/h.
Ogólnie O 321 H od samego początku zachwycił ekspertów swoim wyglądem. „Lastauto und Omnibus” w numerze 4/1955 deklarował: „Możemy podsumować naszą ocenę Mercedes-Benz O 321 H, stwierdzając, że ten całkowicie nowy projekt reprezentuje jeden z najlepszych (jeśli nie najlepszy) autobusów seryjnych w tej kategorii obecnie dostępnych na rynku. Hasło reklamowe „trzyma się jak samochód osobowy” nie jest więc wcale przesadą. Autobus ma po prostu charakter podobny do auta, czego doświadczyliśmy w gęstym ruchu miejskim oraz na oblodzonych drogach w Górnym Schwarzwaldzie”. Natomiast magazyn branżowy „Auto Motor und Sport” w numerze 8/1955 doszedł do następującego wniosku: „Przełomową nową ścieżkę obraną przez Daimler-Benz można chyba najbardziej imponująco omówić, przytaczając następujące liczby: w porównaniu do O 3500 masa własna przypadająca na fotel pasażera została zmniejszona z 172,5 kilograma do 138,5 kilograma, a moc silnika na tonę masy brutto wzrosła z 11,6 do 13,1 KM. Kto by nie nazwał tego postępem?”

Udana produkcja w Mannheim

26 kwietnia 1960 roku dziesięciotysięczny egzemplarz z serii 321 zjechał z linii montażowej w fabryce w Mannheim. Stanowiło to kamień milowy dla Daimler-Benz AG, który był w stanie osiągnąć te rekordowe wyniki w przypadku wytwarzania autobusów w Europie, w proporcjonalnym porównaniu – relatywnym ujęciu nieznacznie różniącego się od wytwarzania aut pasażerskich.

REKLAMA

Ostatecznie produkcja O321H/HL w zakładzie w Mannheim została wstrzymana w grudniu 1964 roku po montażu 18 083 sztuk. Oznaczało to koniec kariery zawodowej autobusu, który odniósł największy sukces spośród wszystkich autobusów do tego momentu noszących gwiazdę. Autobus ten również znacząco przyczynił się do budowy i umocnienia globalnej pozycji marki Mercedes-Benz. Model będący następcą O321 – typ O 302 kontynuował tę tradycję z łatwością i jeszcze większym sukcesem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA