Zapewni ona zrównoważony rozwój w dłuższej perspektywie czasowej. Już bowiem w 2031 roku całkowity koszt posiadania pojazdów elektrycznych z akumulatorem (BEV) będzie taki sam, jak w przypadku wszystkich typów pojazdów z silnikiem wysokoprężnym o bardzo dużej mocy. Jednocześnie wersje dystrybucyjne osiągnęły już parytet kosztów w Szwecji, a autobusy BEV w Niemczech. Niemniej – w stosunku do obecnej sytuacji – pełna elektryfikacja będzie wymagać od czterech do pięciu razy więcej inwestycji w infrastrukturę. W zamian koszty operacyjne mogą być o 40% niższe niż w przypadku modeli klasy tonażowej ciężkiej z silnikami wysokoprężnymi. W tym kontekście zelektryfikowane autostrady dla transportu dalekobieżnego mogą przyspieszyć proces elektryfikacji, szczególnie w nadchodzącej dekadzie, kiedy koszty baterii będą prawdopodobnie wysokie.
Biopaliwa stanowią najlepszy wybór krótkoterminowy
Biopaliwa stosowane w silnikach spalinowych są najlepszym wyborem, aby rozpocząć redukcję emisji CO2. Jednak w dłuższej perspektywie odmiany elektryczne będą stanowić większość. W oparciu o maksymalne możliwe wykorzystanie globalnie dostępnych dostaw biopaliw, w 2050 roku silniki spalinowe na bazie biopaliw mogą zasilić zaledwie jedną piątą pojazdów.
Wiele technologii połączonych w przyszłość bez emisji dwutlenku węgla
Połączone technologie układu napędowego i infrastruktura będą współistnieć, łącząc pojazdy zasilane z akumulatora, ogniw paliwowych oraz silników spalinowych zasilanych biopaliwami.
Opóźniony start pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi
Ponieważ pojazdy z ogniwami paliwowymi będą droższe, oczekuje się, że znaczny wzrost popytu na nie nastąpi później niż w przypadku typów z akumulatorem. Do 2050 roku pojazdy te mogą stanowić 60% całkowitej floty pojazdów klasy tonażowej ciężkiej w grupie pozostałych pojazdów z napędem elektrycznym. Przy czym dostawy wodoru są znaczne, a sam wodór dostępny po niskich kosztach. Pojazdy z ogniwami paliwowymi są również lepiej przystosowane do wykonywania transportu długodystansowego ze względu na mniejszy rozmiar baterii i dłuższy zasięg operacyjny niż klasyczne warianty elektryczne jedynie z samymi akumulatorami.
Komentarze