Pasażerowie pozytywnie oceniają autobusy autonomiczne – unikatowe badania

W wyjątkowym badaniu przeanalizowano doświadczenia i przemyślenia pasażerów na temat autonomicznych autobusów, a wyniki pokazują, że wielu pozytywnie ocenia nową technologię.

Volvo Producent

Badanie to jest pierwszym, które zostało przeprowadzone przy pomocy autobusu o pełnej długości i jest częściowo finansowane przez ElectryCity. Tzn. część rozwoju została sfinansowana przez Vinnova i Vehicle Strategic Research and Innovation (FFI), za pośrednictwem ElectriCity.

REKLAMA

Aby nowa technologia odniosła sukces i miała szansę na usprawnienie transportu, pasażerowie muszą być pozytywnie do niej nastawieni, co Volvo Buses, Västtrafik i Chalmers zbadały w 2021 roku. Joakim Jonsson, Project Manager Autonomous Research Projects w Volvo Buses, mówi „Abyśmy w przyszłości mogli czerpać korzyści z autonomicznych autobusów, akceptacja pasażerów jest absolutnie kluczowa. Musimy wiedzieć, co myślą o tym doświadczeniu, czy czują się bezpiecznie i czy autonomiczne autobusy to coś, z czego mogliby skorzystać. O ile nam wiadomo, nie przeprowadzono podobnych badań z autobusami pełnowymiarowymi, co czyni to badanie wyjątkowo ekscytującym”.

Badania przeprowadzono z autonomicznym autobusem elektrycznym na torze testowym. 22 osoby w różnym wieku, które na co dzień korzystają z transportu publicznego, mogły przekonać się, jak autobus taki radzi sobie w dziewięciu różnych sytuacjach drogowych – od jazdy na rondzie i zabierania pasażerów na przystanku po jazdę w pobliżu przejeżdżających rowerzystów, pieszych i samochodów. Podczas tego badania m.in. osoba z wózkiem przechodziła przez ulicę przed autonomicznym autobusem. Po przeprowadzeniu prób z uczestnikami wywiady zrealizowali badacze z Chalmers, a badanych poproszono o wypełnienie kwestionariusza. Uzyskane wyniki pokazują, że większość uczestników uznała to za bardzo pozytywne doświadczenie i że autobus jeździł bezpiecznie, płynnie i komfortowo. Ci, którym początkowo nie podobał się brak kierowcy za kierownicą, szybko się do tego przyzwyczaili. Joakim Jonsson dodaje „Kiedy uczestnicy zobaczyli, jak autobus reguluje prędkość i zachowuje się w stosunku do innych użytkowników dróg, bardzo szybko się to znormalizowało. Niektórzy nawet uważali, że po pewnym czasie było to trochę nudne, tak jak podróż zwykłym autobusem”.

Wielu pasażerów dostrzegło kilka potencjalnych korzyści z eksploatacji autonomicznych autobusów w transporcie publicznym, w tym lepszy komfort i większe bezpieczeństwo. Nie sądzili jednak, że zastąpienie wszystkich standardowych autobusów wyłącznie pojazdami autonomicznymi miałoby wpływ na ich własne dojazdy do pracy. „W badaniu stało się bardzo jasne, że to nie to, czy autobus jest prowadzony przez człowieka, czy jego autonomia decyduje o tym, jak dojeżdżający do pracy postrzegają transport publiczny. Najważniejszą rzeczą jest to, że możesz przemieszczać się z jednego miejsca do drugiego tak płynnie, jak to tylko możliwe” – mówi Mikael Johansson, który bada wiedzę użytkowników na temat autonomicznych pojazdów w dziale Design & Human Factors Chalmers.

Jednocześnie kilku uczestników uważało, że technologię autonomicznej jazdy można wykorzystać do opracowania nowych usług usprawniających transport publiczny, takich jak bardziej elastyczne przystanki i większa dostępność na słabo zaludnionych obszarach. Finansowane przez FFI i ElectriCity części opracowywania rozwiązań autonomicznych dobiegną końca w 2021 roku, ale rozwój rozwiązań zautomatyzowanych i autonomicznych będzie kontynuowany w Volvo Buses.

REKLAMA