[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Pierwsza 7-osiowa Tatra Phoenix

W marcu tego roku Tatra ukończyła montaż pierwszego podwozia z gamy Phoenix, zaopatrzonego aż w siedem osi i cechującego się układem napędowym 14x12.

Fot. Producent

Model ten ma osie w układzie 2+5 .W układzie użytkowym cechują go:

  • duża zwartość – relatywnie mała długość całkowita pomimo aż siedmiu osi;
  • duża nośność podwozia;
  • bardzo dobra manewrowość;
  • wysoka dzielność terenowa.

Duża zwartość – kompaktowe wymiary pomimo aż siedmiu osi wynikają z tego, że osie są w układzie 2+5 – tzn. z przodu są dwie osie kierowane, a z tyłu aż pięć osi, w tym trzy pierwsze wyposażone w bliźniacze ogumienie, z kolei dwie tylne w ogumienie pojedyncze. Istotne dla zachowania kompaktowości pozostaje więc tu ustawienie pięciu tylnych osi jedna za drugą, tuż koło siebie, bez zbędnych przerw między nimi. Duża nośność podwozia to następstwo wprowadzenia właśnie aż siedmiu osi, w tym trzech pierwszych tylnych z bliźniaczym ogumieniem. Duża zwartość połączona z wysoką dopuszczalną masą całkowita i nośnością podwozia są tu konieczne, ponieważ wariant ten przygotowano do instalacji nadwozia o bardzo dużej, skupionej z tyłu masie. Nadwoziem tym jest żuraw hydrauliczny z ramionami wysuwanymi teleskopowo, o bardzo dużym udźwigu. Natomiast relatywnie bardzo dobra manewrowość – pomimo tak znacznej liczby osi – stanowi pochodną faktu, że dwie tylne osie – obie z pojedynczym ogumieniem – są sterowane przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół dwóch pierwszych osi, co powoduje wskazane wydatne zmniejszenie promienia skrętu oraz ułatwia omijanie przeszkód czy zawracania. Do tego samochód wyróżnia się dobrą mobilnością – wysoką dzielnością terenową, jako bezpośrednia pochodna samej unikatowej koncepcji budowy podwozia Tatry, z centralną rurą nośną i półosiami wahliwymi z niezależnym zawieszeniu, oraz napędy sześciu z siedmiu osi.

REKLAMA

Kompletacja ciężarówki obejmuje także przejęte z koncernu DAF, co jawi się jako jeden z zasadniczych wyznaczników gamy Phoenix, długą kabinę z serii CF oraz silnik Paccar MX-13 w najmocniejszym nastawie, o mocy maksymalnej 390 kW/530 KM przy 1675 obr/min i 2500 Nm w zakresie 1000-1425 obr/min albo z funkcją Multi-Torque 2600 Nm w zakresie 1000-1460 obr/min.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij