[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Pierwsza ciężarówka Irizara – w pełni elektryczny model Ie. Cz. 1

Coraz silniejsza presja w krajach Europy Zachodniej na wdrażanie systemu zrównoważonego, proekologicznego transportu powoduje, że stale rosnąca rzesza producentów pojazdów użytkowych różnych klas i typów oferuje rozwiązania powstałe z myślą o tzw. eco mobilności.

Fot. Producent

Producentów tych można generalnie podzielić na trzy zasadnicze grupy. Do pierwszej należą podmioty, które zaczęły funkcjonować w sektorze motoryzacyjnym od razu w celu przygotowania wybitnie prośrodowiskowych środków transportu kołowego. Są to podmioty uprzednio zupełnie nie związane z motoryzacją i dopiero potem wchodzące do tego sektora, bądź przedtem w ogóle nie istniejące. Dla tych pierwszych takie przygotowanie oznacza więc dywersyfikację i zróżnicowanie dotychczasowej działalności, dla tych drugich stanowi działalność podstawową – główną. Następne dwie grupy obejmują już graczy przedtem związanych z motoryzacją. Do jednej zalicza się przedsiębiorstwa w przeszłości produkujące odmiany tradycyjne, które ze względu na obecny trend – w ramach procesu elektryfikacji – uzupełniają czy wręcz zastępują je wersjami hybrydowymi – spalinowo-elektrycznymi lub w pełni elektrycznymi. Natomiast ostatnia zawiera firmy wytwarzające dotąd pewne rodzaje pojazdów, w tym także elektryczne i następnie – na podstawie tych wydań elektrycznych – budujące kolejne takie wydania, ale innego rodzaju niż pierwotnie powstające i wobec tego skierowane do całkowicie innej kategorii nabywców. Doskonałym przykładem dostawców taboru zaliczonych do tej trzeciej grupy są dotychczasowi wytwórcy autobusów, który weszli do sektora ciężarówek. Systemy napędu elektrycznego opracowane z myślą o autobusach miejskich po niewielkich modyfikacjach da się bowiem wprowadzić do klasycznych ciężarówek dystrybucyjnych bądź komunalnych. Takie rozwiązanie już kilka lat temu zaczęli wdrażać oferujący jednocześnie autobusy i ciężarówki. Co więcej, okazało się, że w lżejszych i mniejszych autobusach z powodzeniem można montować systemy napędowe stosowane w cięższych autach osobowych, o czym świadczy wykorzystanie elektrycznego układu napędowego z BMW w minibusie Karsan Jest. Takie oparcie się na tych samych układach bazowych wykazuje oczywiście pełne uzasadnienie techniczne, kompletacyjne, eksploatacyjne i kosztowe – układy te bez większych problemów da się instalować i w samochodach, i w autobusach, z kolei ich bardziej masowa dostępność powoduje, że stają się one tańsze i zdecydowanie bardziej przystępne.

REKLAMA

Ze sprzedających autobusy jako pierwszy na wdrożenie swoich systemów napędów elektrycznych w ciężarówkach zdecydował się holenderski VDL. Przy czym nie złożył on własnej ciężarówki czy ciężarówek, lecz w tym celu nawiązał kooperację z rodzimym, bo też holenderskim i też pochodzącym z Eindhoven DAF-em. Kooperacja ta polega na montażu przez DAF-a w przedstawicielach serii CF elektrycznych układów napędowych VDL. O duży krok dalej niż VDL postanowił jednak pójść hiszpański Irizar, do tego momentu kojarzony głównie z autobusami i autokarami, w tym miejskimi autobusami elektrycznymi. Postanowił on mianowicie wejść do segmentu do tej pory dla siebie obcego – miejskiego transportu towarowego. W tym celu skonstruował od podstaw w pełni elektryczną ciężarówkę, oznaczoną jako Ie truck. Tym samym Grupa Irizar – Irizar Group pod marką Irizar podejmuje kolejny krok w swoim zaangażowaniu na rzecz zrównoważonej miejskiej mobilności, włączając do swojej palety auto o zerowej emisji zanieczyszczeń i niemal zerowej emisji hałasu. Ten innowacyjny model elektryczny odpowiada zatem na różne potrzeby rynku, umożliwiając jazdę w miastach i na obszarach okołomiejskich w sposób cichy i nieszkodliwy dla przyrody.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij