[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Pierwsza ciężarówka Irizara – w pełni elektryczny model Ie. Cz.3

Coraz silniejsza presja w krajach Europy Zachodniej na wdrażanie systemu zrównoważonego, proekologicznego transportu powoduje, że stale rosnąca rzesza producentów pojazdów użytkowych różnych klas i typów oferuje rozwiązania powstałe z myślą o tzw. eco mobilności.

Fot. Producent

Generalnie platforma kabinowa w Ie stanowi wynik projektu badawczo-rozwojowego opracowanego wspólnie z Grupą FCC – Group FCC, będącą światowym liderem w dziedzinie eko technologii, w tym tzw. usług środowiskowych – związanych z ochroną środowiska, integralnym zarządzaniem gospodarką wodną oraz opracowywaniem i budową infrastruktury i innych obiektów technologicznych. Grupa FCC wnosi więc tę swoją szeroką wiedzę i doświadczenie w operowaniu w środowisku miejskim i świadczeniu miejskich usług, co w konsekwencji przekłada się na udaną kooperację. To właśnie dzięki tej współpracy powstał pierwszy prototyp śmieciarki wyposażony w nadwozie do zbierania odpadów z systemem załadunku bocznego. Oczekuje się, że model ten wejdzie na rynek już w nadchodzących miesiącach.

REKLAMA

W zakresie samego układu napędowego Ie zawiera pionierską technologię przygotowaną w ramach Grupy Irizar. Technologia ta w takim razie opiera się na wiedzy i doświadczenia aż 7 spółek – Irizar, Irizar e-mobility, Alconza, Datik, Hispacold, Masats i Jema. Wcześniej ich praca została spożytkowana w systemach napędu w pełni elektrycznego we własnych autobusach podmiotu, do czego dochodzą systemy magazynowania energii i elektronicznej kontroli, uzupełnione przez inne systemy dostarczone przez partnerów zewnętrznych. Ponieważ więc ten elektryczny układ napędowy jest dzielony z autobusami Irizara, wykorzystuje silnik pochodzący od należącej do Grupy Irizar spółki zależną Alriza. Akumulatory są z kolei wytwarzane w fabryce Aduna z pojedynczych ogniw dostarczanych przez koncern Toshiba. Baterie te występują w tzw. formacie modułowym, cechują się pojemnością 75 kW/h i nie zabierają przestrzeni ładunkowej czy nie wnikają do kabiny. Ich ładowanie za pomocą wtyczek pozostaje zgodne z prototypem Irizara, a producent może również oferować ładowanie okazjonalne oparte na pantografach.
Ponadto Ie jest wersją elektryczną z tzw. przedłużaczem zasięgu – range ekstenderem CNG w postaci silnika IVECO Cursor 8 na sprężony gaz ziemny. W rezultacie w mieście może poruszać się w trybie bezemisyjnym, a poza nim za pomocą silnika napędzanego gazem ziemnym. Tym samym dochodzi do wydatnego wydłużenia czasu i zasięgu pracy, czyli wzrostu tzw. autonomii operacyjnej. Auto dostało też funkcję hamowania rekuperacyjnego, dzięki czemu energia kinetyczna może być spożytkowywana w jak największym stopniu, w momencie hamowania służąc do ładowania akumulatorów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij