[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Pierwsza ciężarówka Scanii na bioetanol trafi do eksploatacji

Do dostarczania etanolu jest używana pierwsza ciężarówka Scanii z nowym, 13-litrowym silnikiem na bioetanol. Ciężarówka ta należy do Lantmännen Agroetanol, który prowadzi największą biorafinerię w regionie nordyckim.

Fot. Producent

Wariant ten ma silnik o mocy maksymalnej 410 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2150 Nm, czyli takim samym, co jego odpowiedniki z jednostkami wysokoprężnymi. Przy tym zużycie paliwa pozostaje równe temu notowanemu przez konwencjonalny silnik wysokoprężny.

Ten premierowy silnik na bioetanol wykorzystuje zapłon samoczynny podobny do konwencjonalnych silników diesla, co ogranicza potrzebę modyfikacji osprzętu. Najważniejsze zmiany dokonane w tym silniku dotyczą układu wtrysku paliwa i cylindrów, które zostały zmodyfikowane w celu zwiększenia stopnia kompresji. Jednocześnie używa się tego samego układu oczyszczania SCR, jaki Scania stosuje w prawie wszystkich swoich silnikach Euro 6.

REKLAMA

Pierwszy egzemplarz na bioetanol jest obsługiwany przez firmę transportową Josef Lindberg i Sandarne w zakresie dostaw z Lantmännen w Gävle do klientów w środkowej Szwecji. Jedyna zauważalna różnica wynikająca z jego eksploatacji polega na tym, że nie czuje się charakterystycznego zapachu oleju napędowego. Poza tym bioetanol – paliwo ED95 wydatnie redukuje emisję dwutlenku węgla. Dzięki bowiem zastosowaniu ciężkiego paliwa ED95 (bioetanol zmieszany z ulepszaczem zapłonu) emisja tego gazu ulega zmniejszeniu nawet o 90%. Występują również znacznie niższe emisje tlenków azotu i cząstek stałych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij