REKLAMA

Pierwsza ciężarówka na świecie została zbudowana przez Gottlieba Daimlera w 1896 roku Cz.1

Pierwsza ciężarówka została zbudowana w 1896 roku w oparciu o przebudowany powóz towarowy Szybki rozwój pierwszej gamy ciężarówek na przełomie XIX i XX wieku. Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było znalezienie nowych obszarów zastosowań jego silnika. Wynalazł motocykl, potem doszedł do pojazdu silnikowego, węża strażackiego z silnikiem, a następnie, prawie nieuchronnie, w roku 1896 do ciężarówki.

Pierwsza ciężarówka na świecie w 1896 roku

Pragmatyzm stał za projektem pierwszej ciężarówki na świecie, która wyglądała jak wóz z silnikiem i bez dyszla. Silnik, zwany "Phoenix", był jednostką dwucylindrową o mocy czterech koni mechanicznych, umieszczoną z tyłu, o pojemności 1,06 litra, pochodzącą z auta osobowego. Daimler połączył ją z tylną osią za pomocą paska. Silnik, który był wrażliwy na wibracje, był chroniony za pomocą dwóch sprężyn śrubowych. W końcu pojazd toczył się na twardych żelaznych kołach. Daimler kierował przednią osią z resorami piórowymi za pomocą łańcucha. Kierowca siedział z przodu na siedzeniu woźnicy, jak w powozie. Silnik znajdował się z tyłu pojazdu. Zużycie paliwa wynosiło około sześciu litrów benzyny na 100 kilometrów. W terminologii dnia – tamtego czasu byłoby to „0,4 kilograma na moc mechaniczną i godzinę”.

REKLAMA

Zaawansowana technologia w pierwszej ciężarówce

Warto zauważyć, że już 125 lat temu w pierwszej ciężarówce przewidziano koncepcję napędu zbliżoną do tej przed osiami planetarnymi, które nadal są dzisiaj powszechne w pojazdach budowlanych: ponieważ układ pasowy wysyłał napęd z silnika do wału zamocowanego poprzecznie do osi wzdłużnej pojazdu, oba końce były wyposażone w zębnik. Każdy ząb tego zębnika zazębiał się z wewnętrznymi zębami koła koronowego, trwale połączonego z kołem napędzanym. W ten sposób zasadniczo działały osie planetarne ciężkich samochodów ciężarowych Mercedes-Benz aż do aktualnej serii Arocsa.

Powstaje podstawa dzisiejszej ciężarówki

Na przykład w 1898 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach przestawili znajdujący się z tyłu dwucylindrowy silnik pojazdu – Phoenix o mocy 6 KM do pozycji pod siedzeniem kierowcy, przy czym 4-biegowy napęd pasowy również przeniesiono do przodu. Jednak to rozwiązanie nadal pozostawiało pewne kwestie do życzenia. W tym samym roku ciężarówka otrzymała „twarz”, która wyraźnie odróżniała ją od auta osobowego i miała wyrównać ścieżkę w kierunku coraz większej mocy i ładowności: silnik został następnie umieszczony bezpośrednio z przodu, przed przednią osią. Przekazywał swoją moc dziesięciu koni mechanicznych za pośrednictwem czterobiegowego napędu pasowego oraz podłużnego wału i zębnika prowadzonego od przodu do tyłu do wewnętrznych pierścieni zębatych na żelaznych kołach z tyłu. W przypadku tych pojazdów Daimler wprowadził istotne ulepszenia nie tylko w układzie napędowym, ale także w samym silniku. Zamiast zapłonu z gorącą rurą, nowy, niskonapięciowy zapłon magnetyczny firmy Bosch, zapalił mieszankę benzynowo-powietrzną w cylindrach dwucylindrowego silnika o pojemności 2,2 litra, a chłodnica otrzymała zupełnie nową konstrukcję.

Pierwszy test klienta w cegielni

Jednak Gottlieb Daimler - prawdopodobnie ze względu na dużą liczbę innowacji - był początkowo ostrożny, zanim zaprezentował publicznie swój nowy pięciotonowiec. Samochód, który w tamtych czasach był bardzo nowoczesny, przeszedł „testy u klienta”, jak dziś nazwano by procedurę prób. Daimler przez wiele miesięcy poddawał swoją nową pięciotonową maszynę codziennej pracy w cegielni w Heidenheim i skrupulatnie usuwał ujawnione niedociągnięcia.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA