REKLAMA

Pierwsza ciężarówka na świecie została zbudowana przez Gottlieba Daimlera w 1896 roku Cz.2

Pierwsza ciężarówka została zbudowana w 1896 roku w oparciu o przebudowany powóz towarowy Szybki rozwój pierwszej gamy ciężarówek na przełomie XIX i XX wieku. Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było znalezienie nowych obszarów zastosowań jego silnika. Wynalazł motocykl, potem doszedł do pojazdu silnikowego, węża strażackiego z silnikiem, a następnie, prawie nieuchronnie, w roku 1896 do ciężarówki.

Samochody ciężarowe Daimler zawsze były przeznaczone dla rynku międzynarodowego

Pierwszy nabywca pierwszej ciężarówki pochodził z kraju industrializacji: Anglii. Tam pojazdy o napędzie parowym już dawno przeszły z szyn na drogi i wymarły dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku. Dobrze, że ustawa o Czerwonej Fladze została zniesiona w 1896 roku. Niemniej dopiero w 1901 roku ciężarówka dowiodła swojej przewagi nad współczesnym jej pojazdem parowym w teście porównawczym przeprowadzonym w Liverpoolu. Również w Paryżu ciężarówka Daimlera była mile widzianym gościem. Gottlieb Daimler odbył długą podróż do tętniącego życiem Paryża, aby na wystawie światowej zaprezentować swój nowy produkt. Tam w parku Tuileries odbył się pokaz samochodów, po konkursie zorganizowanym przez Stowarzyszenie Samochodowe Francji na temat „pojazdów silnikowych do podróży po mieście”; na wystawie Gottlieb Daimler przedstawił swój nowy pięciotonowy i czterokonny pojazd z napędem pasowym. „Ogromne tłumy ludzi, wiele pojazdów wszelkiego rodzaju i nasza ciężarówka cieszą się dużą popularnością” - z satysfakcją w czerwcu 1898 roku zauważyła żona Daimlera Lina.

REKLAMA

Daimler Manufacturing Company (DMFG) była amerykańską firmą produkcyjną od 1898 do 1907 roku. Od 1888 do 1898 roku firma była znana jako Daimler Motor Company (DMC), założona w ramach partnerstwa Gottlieba Daimlera – Daimler-Motoren-Gesellschaft i Williama Steinway'a od wytwórcy fortepianów Steinway&Sons. Z siedzibą w Long Island City, Queens w Nowym Jorku, niedaleko siedziby Steinway w Astorii, podmiot sprzedawał silniki Daimlera do jachtów i statków oraz do pojazdów użytkowych, takich jak autobusy i ciężarówki.

Długoterminowa organizacja produkcji - Daimler buduje samochody ciężarowe w Berlinie-Marienfelde

Podobnie jak w przypadku Benza, produkcja pojazdów użytkowych Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) nie utrzymała się długo w siedzibie głównej. W 1897 roku prezes zarządu DMG Max von Duttenhofer za plecami Daimlera przypieczętował pakt z berlińską firmą Ad. Altmann & Co., która miała otworzyć kolejne duże zakłady produkcyjne pojazdów silnikowych. W lutym 1899 roku fabryka rozpoczęła produkcję w oparciu o najnowsze plany projektowe i patenty Daimlera, tworząc ostrą konkurencję dla powstających w Stuttgarcie pojazdów Daimlera. W asortymencie znalazły się samochody z silnikami elektrycznymi oparte na patentach amerykańskiego producenta Columbia, podobnie jak auta osobowe i szeroka gama pojazdów użytkowych. Po śmierci Gottlieba Daimlera w 1900 roku zgromadzenie wspólników DMG zdecydowało o przejęciu firmy zlokalizowanej w Berlinie-Marienfelde jako filii Berlin-Marienfelde. Teraz, ze względu na wzrost, nastąpił podział ról w korporacji: Cannstatt, a wkrótce potem nowa fabryka w Untertürkheim w Stuttgarcie, skoncentrowały się na budowie aut osobowych, podczas gdy Marienfelde zajmowała się ciężarówkami i autobusami.

Program samochodów ciężarowych Daimlera od 1899 do 1905 roku

Druga generacja ciężarówek Daimlera, produkowanych od 1899 do 1903 roku, składała się z nowych podstawowych typów o ładowności od 1,25 do 5,0 ton, dla których wystarczały dwucylindrowe i czterocylindrowe silniki o mocy od czterech do dwunastu koni mechanicznych. Dokładniej mówiąc, prawie cała gama DMG z 1905 roku obejmowała: lekkie warianty dostawcze o trzech klasach ładowności od 500 kg, poprzez 1000 kg do 1500 kg ładowności, napędzane dwucylindrowymi silnikami o mocy od ośmiu do szesnastu KM. Czterocylindrowe silniki o mocy od 16 do 35 KM napędzały klasę ciężkich pojazdów o ładowności od dwóch do pięciu ton.

Pierwsze ciężarówki wyprodukowane przez Karla Benza należą do puli genów dzisiejszych ciężarówek: zmotoryzowanych samochodów ciężarowych Benz

W 1900 roku Karl Benz rzucił wyzwanie, przechodząc od furgonetki do prawdziwej ciężarówki. Pierwsza seria składała się z trzech modeli: najlżejsza wersja (ładowność 1250 kilogramów) była napędzana jednocylindrowym silnikiem o mocy od pięciu do siedmiu KM, a wersję o średniej mocy i ładowności 2,50 tony napędzał silnik o mocy dziesięciu KM. Model Heavy Duty o ładowności 5,0 ton dostał dwucylindrowy silnik Contra, osiągający czternaście koni mechanicznych. Cechą wspólną wszystkich trzech było to, że silnik nie znajdował się już z tyłu, ale z przodu, był ustawiony poziomo i poprzez czterobiegową skrzynię przekładniową i łańcuch napędzał tylną oś.

Przygotowano podstawę dla ciężarówki

Przygotowano już podstawę dla ciężarówki. Rewolucja przemysłowa nabrała tempa i na rynkach pojawiły się towary produkowane masowo. Wzrósł popyt na przewozy dystrybucyjne. W 1871 roku zniesiono ograniczenia celne w Rzeszy Niemieckiej. Historia transportu drogowego oraz historia handlu i budowy dróg są ze sobą ściślej powiązane, niż się powszechnie uważa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA