REKLAMA

Pierwsza seryjnie produkowana ciężarówka elektryczna do wywozu śmieci dla Renewi

Renewi, międzynarodowa firma zajmująca się przetwarzaniem odpadów na produkty, jest pierwszą organizacją na świecie, która zamówiła w pełni elektryczny samochód ciężarowy Volvo. To Volvo FE Electric 6 × 2 będzie używane do zbiórki odpadów komercyjnych na obszarach miejskich. W tym celu otrzymało ono nadwozie napędzane elektrycznie oraz zabudowę od holenderskiej firmy Geesinknorba, specjalizującej się w pojazdach komunalnych.

Aktywna redukcja emisji, uczynienie floty bardziej zrównoważoną oraz zapewnienie szczególnego wkładu w lepsze środowisko to najważniejsze powody, dla których Renewi zainwestowała w ten elektryczny pojazd do zbiórki odpadów (RCV). Elektryczne Volvo FE dla Renewi ma masę całkowitą 27 ton, co czyni go najcięższym elektrycznym pojazdem produkowanym seryjnie przez producenta OEM. Podwozie dostarczono wiosną 2020 roku. Geesinknorba umieścił na nim energooszczędny Geesink GPMIV o pojemności 20 m3 z podnośnikiem GEC.

REKLAMA

Elektryczne Volvo FE dla Renewi będzie wykorzystywane do zbiórki odpadów na obszarach miejskich. Pojazd wyposażono w 4 zestawy akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 50 kW każdy. Akumulatory te ładują się również podczas hamowania, dzięki czemu pojazd doskonale nadaje się do hamowania i ruszania – tzn. wykonywania częstych operacji start&stop. Ładowanie następuje w nocy przy użyciu prostowników 400 V AC o mocy 22 kW lub ze stacji szybkiego ładowania DC do maksymalnie 150 kW – w tym celu zastosowano dobrze znane połączenie CCS / Combo2.

Wkład w gospodarkę o obiegu zamkniętym

Będąc wiodącą firmą zajmującą się przetwarzaniem odpadów w produkt, Renewi każdego dnia zapewnia drugie życie zużytym materiałom. Około 90% wszystkich odpadów wytwarzanych przez Renewi otrzymuje drugie życie w postaci nowego materiału lub energii, w ten sposób oszczędzając znaczną ilość emisji CO2. Inwestycja w ten elektryczny pojazd RCV, która pozwoli Renewi na zmniejszenie emisji oraz umożliwi eksploatację bardziej zrównoważonej flotę, nie jest zaskoczeniem. Meinderdjan Botman, dyrektor zarządzający Commercial Waste Netherlands, mówi „Zrównoważona droga od odpadów do produktu zaczyna się od zrównoważonej zbiórki. Zbieranie odpadów zmieni się w nadchodzących latach z powodu pilnej potrzeby dalszej redukcji emisji CO2. Renewi przyczynia się do tej transformacji jako lider, dodając do swojej floty nowoczesne samochody ciężarowe Euro 6. Cieszymy się, że możemy współpracować z Volvo Trucks i stać się pierwszą organizacją na świecie używającą w pełni elektrycznego seryjnie produkowanego RCV. Jesteśmy zdeterminowani, aby przewodzić zrównoważonej zbiórce odpadów, oraz ponownie wykorzystywać materiały w postaci materiałów wtórnych, a ponadto chcemy być ważnym graczem, wprowadzając pojazdy o zerowej emisji”.

Specjalne oprogramowanie

Aby maksymalnie efektywnie wykorzystywać akumulatory, Volvo Trucks wspiera Renewi w ramach kompletnego systemu. Wijnand van den Brink, Manager Special Products&Innovation w Volvo Trucks Nederland, wyjaśnia: „Wyzwaniem jest maksymalizacja ładowności przy jednoczesnej optymalizacji zasięgu jazdy. Jazda na napędzie elektrycznym wymaga innego sposobu pracy. Aby zapobiec wybieraniu przez przewoźników zbyt dużej pojemności akumulatora, co ogranicza ładowność, oferujemy wsparcie w zakresie najlepszego wykorzystania i optymalnego ładowania akumulatorów”. Dlatego Volvo Trucks korzysta ze specjalnego oprogramowania uwzględniającego trasy, liczbę postojów i masę ładunku. System wyświetla implikacje dla trasy, zużycie energii na kilometr, pozostałą pojemność baterii, średnią prędkość przewozu oraz czas trwania kursu.

Volvo FE Electric

Oprócz Volvo FE Electric rozpoczęła się sprzedaż lżejszej wersji Volvo FL electric. „Dzięki tym pojazdom elektrycznym przewoźnicy mogą poprawić jakość powietrza i przyczynić się do zmniejszenia hałasu, a nawet pomóc zapobiegać korkom w godzinach szczytu. Eksploatacja może odbywać się bez hałasu i emisji spalin wczesnym rankiem lub późnym wieczorem. Oprócz cichej pracy jednostki te są wolne od wibracji. Według Wijnanda van den Brink zapewnia to korzyści dla kierowców i załadowujących pod względem komfortu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA