[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Pierwsze pozytywne doświadczenia z normalnej eksploatacji w pełni elektrycznego Mercedesa eActros Cz.2

W pełni elektryczna ciężarówka klasy tonażowej ciężkiej w wersji dystrybucyjnej na drodze w pobliżu Rastatt – Mercedes-Benz eActros w praktycznych testach w Logistik Schmitt

Generalnie, by uzyskać w pełni obiektywny i porównywalny materiał badawczy, testy porównawcze odmian w pełni elektrycznych i hybrydowych elektrycznych zasilanych z napowietrznej sieci trakcyjnej podzielono na trzy etapy. W pierwszej fazie projektu dojdzie do porównania ulepszonej wersji eActrosa o wyższej ładowności i większym zasięgu z egzemplarzami zasilanymi z sieci trakcyjnej. Równolegle zaplanowano mianowicie sprawdziany porównawcze z projektem sieci trakcyjnej eWayBW. W ramach programu eWayBW transport ładunków na drodze B462 w pobliżu Rastatt zostanie bowiem częściowo zelektryfikowany, a dodatkowo testowane będą hybrydowe ciężarówki z napędem wysokoprężnym.

Drugi etap obejmuje jednoczesne testowanie w odniesieniu do sieci trakcyjnej. Korzystając z ulepszonej wersji eActrosa, Logistik Schmitt również będzie dostarczał obudowy osi z magazynu w Ötigheim do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Długość jednego przejazdu – tam i z powrotem – jak dotąd wyniesie 14 kilometrów, a przejazd ten będzie się odbywał głównie drogą B462. Ta trasa w przeważającej części pozostanie więc taka sama, jak ta wykorzystywana w projekcie sieci trakcyjnej. Specyfikacje eActrosa będą porównywalne ze specyfikacjami egzemplarzy używanych w projekcie sieci trakcyjnej. Te równoległe testy eActrosa i egzemplarzy używanych w projekcie sieci trakcyjnej potrwają przez około rok i dostarczą najważniejszych danych i ustaleń niezbędnych do porównania obu koncepcji i przypadków ich użycia.

REKLAMA

Natomiast w etapie ostatnim – trzecim dojdzie do bezpośredniego skonfrontowania z samochodami używanymi w projekcie sieci trakcyjnej, gdyż w tej fazie zaplanowano bezpośrednie porównanie z ciężarówką zasilaną z sieci. W tym przypadku próby eActrosa potrwają około jednego do dwóch tygodni, a będzie się on poruszał dokładnie po trasie ciężarówki zasilanej z sieci trakcyjnej. Powyższe posłuży do zatwierdzenia drugiej fazy. Podczas tego bezpośredniego porównania eActros przetransportuje rolki papieru na dystansie 18 kilometrów z papierni w Gernsbach-Obertsrot do Logistyk Fahrner w Kuppenheim - podobnie jak ciężarówki zaangażowane w projekt linii napowietrznych.

Jednocześnie neutralny punkt wyjścia do porównania tych alternatywnych koncepcji stanowi konwencjonalny Actros, napędzany silnikiem wysokoprężnym spełniającym normę emisji spalin Euro 6 i wyposażony w urządzenia pomiarowe. Będzie się on poruszał wzdłuż linii napowietrznej. Wówczas dopiero stanie się możliwe pełne i całkowicie obiektywne porównanie zużycia energii przez ciężarówki elektryczne - akumulatorowo-elektryczne i trakcyjne - ze zużyciem notowanym w tych samych warunkach przez tradycyjne odpowiedniki z jednostką Diesla.

Zarazem obecnie w Daimler nie ma żadnych planów dotyczących sieci trakcyjnych. Niemniej, jako globalny producent, pracuje on nad rozwiązaniami przyszłościowymi, wykazującymi duży potencjał do wdrożenia na całym świecie. Ze względu na wysokie koszty infrastruktury, firma nie widzi jednak aktualnie potencjału w napowietrznych liniach trakcyjnych – także ze względu na szybki rozwój technologii akumulatorów i ogniw paliwowych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij