REKLAMA

Pierwsze przedprodukcyjne próbne egzemplarze auta Valdai NEXT zjechały z linii montażowej fabryki samochodów w Gorky

Fabryka samochodów Gorky zmontowała pierwsze – tzw. próbne – przedprodukcyjne egzemplarze nowej generacji ciężarówki średniej ładowności, noszącej nazwę „Valdai NEXT”. Ta premierowa miejska ciężarówka o masie całkowitej 6,7 tony zajmie niszę produktową pomiędzy „ciężkimi” modyfikacjami GAZelle NEXT o masie całkowitej 4,6 t, a średniociężarowym GAZonem NEXT o masie całkowitej od 8,7 t. Zmniejszenie gabarytów pojazdu zapewni minimalny promień skrętu, miejską zwrotność i maksymalną efektywność wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Samochód będzie też wyposażony w opracowaną przez GAZ nową sześciobiegową skrzynię przekładniową. Seryjną produkcję tych aut zaplanowano na jesień 2020 roku.

Producent

Pierwsze egzemplarze średniotonażowej miejskiej ciężarówki Valdai NEXT zjechały z linii montażowej Zakładów Samochodowych w Gorky. Te sztuki pilotażowe są przeznaczone do testowania procesów produkcyjnych i prowadzenia próbnej eksploatacji w warunkach rzeczywistych. Samochód będzie wyposażony w kabinę typu wagonowego – cabover chińskiej firmy Foton. Zastosowanie konfiguracji z kabiną nad silnikiem o 800 mm pozwoliło zwiększyć długość dostępnej przestrzeni ładunkowej i zapewnić optymalne połączenie dużej objętości nadwozia i wysokiej manewrowości, jakże ważnych dla miejskiego pojazdu użytkowego. Główną sferą użytkowania Valdai NEXT jest bowiem miejski transport dostawczy - dystrybucyjny. Na tej samej bazie podwoziowej powstaną także różne warianty z zabudowami specjalnymi, przeznaczone dla gospodarki komunalnej. Przy tym wysoki stopień ujednolicenia podwozia ze „starszą” linią GAZon NEXT – takie same są m.in. rama, osie przednia i tylna, zawieszenie przednie i tylne oraz układy hamulcowy i kierowniczy – obniży koszty eksploatacji dla klientów obsługujących różne modele. Dopuszczalną masę całkowitą tego wariantu średniotonowego określono na 6,7 tony, z kolei ładowność – dla podwozia – na 3,7 tony. Samochód będzie więc zajmował niszę pomiędzy „ciężką” wersją GAZelle NEXT o masie całkowitej 4,6 tony i ładowności do 2,2 tony oraz „GAZON NEXT” o masie brutto 8,7 tony i ładowności do 5 ton. Wygodna i ergonomiczna kabina otrzymała diodowe światła do jazdy, wydajny system ogrzewania oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. Montaż silnika wysokoprężnego Cummins ISF 2.8 w połączeniu z nową, 6-biegową skrzynią przekładniową opracowaną przez GAZ pozwolił uzyskać niskie zużycie paliwa i zapewnić przeniesienie wysokiego – do 360 Nm – momentu obrotowego. Auto cechują również pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach, zintegrowany układ kierowniczy oraz szeroka gama elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, w tym: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system dystrybucji siły hamowania) i ESP (system kontroli stabilności). Opcjonalnie samochód będzie zaś zaopatrzony w klimatyzację, niezależne ogrzewanie oraz owiewkę dachową. Vadim Sorokin, Prezes Grupy GAZ, powiedział „Premiera nowego modelu pozwoli nam dokończyć tworzenie kompletnej linii samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 2,8 do 10 t. Kabina nad silnikiem – cabover nie była używana w pojazdach GAZ od połowy lat 90., kiedy zakończyła się produkcja SUV-a GAZ-66. W związku z zauważalnym wzrostem zapotrzebowania na miejski transport dystrybucyjny w Valdai NEXT zdecydowaliśmy się powrócić do konfiguracji cabover. Adaptacja dostępnej na rynku kabiny umożliwiła radykalne skrócenie czasu przygotowań do premiery nowego modelu oraz obniżenie kosztu auta dla kupujących. Połączenie kabiny cabover ze sprawdzonym już średniotonażowym podwoziem GAZ, popularnym silnikiem wysokoprężnym oraz własną skrzynią biegów pozwoliło przygotować ekonomiczną, zwrotną i funkcjonalną ciężarówkę, optymalnie dostosowaną do nowoczesnego miasta”. Projekt Gorky Automobile Plant dotyczący organizacji seryjnej produkcji Valdai NEXT wspiera Fundusz Rozwoju Przemysłu Federacji Rosyjskiej.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA