REKLAMA

Pierwsze w pełni elektryczne, produkowane seryjnie ciężarówki FUSO eCanter

Klienci w Europie traktują pierwsze seryjne FUSO eCanter jako ekologiczną
alternatywę we flocie dla tzw. ostatniej mili oraz w otoczeniu miejskim.

Producent
Fot. Producent

Daimler Trucks 14 grudnia 2017 roku przekazał europejskim klientom pierwsze egzemplarze swojej w pełni elektrycznej ciężarówki FUSO eCanter. Odebrali je renomowani i działający globalnie operatorzy logistyczni: DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser, stawiający na taki właśnie w pełni proekologiczny sprzęt transportowy produkowany seryjnie. Przyda się on głównie w usługach kurierskich na obszarach miejskich oraz przy realizacji rozmaitych zadań spedycyjnych, które będą w przyszłości stanowić istotny wkład w bardziej ekologiczny charakter fl ot tych firm. Jednocześnie, prezentując w październiku 2017 roku markę produktów E-FUSO, marka FUSO bezsprzecznie potwierdziła swoje zainteresowanie alternatywnymi napędami. W nadchodzących latach wszystkie modele jej ciężarówek i autobusów otrzymają zatem dodatkowy, elektryczny wariant. Nastąpi więc pełna elektryfikacja całej oferty ciężarówek i autobusów FUSO pod marką E-FUSO.

Marc Llistosella, szef Daimler Trucks Asia, wyjaśnia: „Dziś do naszych klientów w Europie dostarczamy FUSO eCantera – pierwszy w pełni elektryczny, produkowany seryjnie samochód ciężarowy. Ponad 90 000 km praktycznych testów gwarantuje, że w ręce naszych klientów przekazujemy niezawodny i ekonomiczny pojazd. FUSO eCanter sprawi, że nasi klienci nie tylko będą operować w centrach miast cicho i bez lokalnej emisji CO2, ale też wyraźnie obniżą koszty eksploatacji. Oto jest przyszłość miejskiego transportu dystrybucyjnego”.

Producent
Fot. Producent

Różne możliwości zastosowania

Mimo że wszyscy klienci są z branży logistycznej, to obszary zastosowania w tych podmiotach kurierskich i spedycyjnych pozostają bardzo różnorodne. U wszystkich auta te będą wykorzystywane do zadań do tej pory realizowanych przy użyciu konwencjonalnych napędów. Na decyzję o nabyciu FUSO eCantera wpływ mają rozmaite czynniki, takie jak redukcja hałasu i emisji substancji szkodliwych, wzrost ekologiczności fl oty oraz elementy czysto ekonomiczne. Przyszli kierowcy FUSO eCantera przechodzą specjalne szkolenie z obsługi/prowadzenia samochodu. Nabywcy uzyskują pojazdy w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego przez CharterWay – należącego do koncernu Daimler AG eksperta w sprawach wynajmu pojazdów użytkowych.

Sześć sztuk FUSO eCanter Deutsche Post DHL skieruje do dwóch ważnych obszarów swojej działalności: dwie w ramach DHL Freight będą pracować dla oddziału Berlin Centrum, gdzie posłużą do obsługi klientów biznesowych i prywatnych, dostarczając im m.in. ciężkie przesyłki drobnicowe, takie jak sprzęt RTV i AGD. Cztery pozostałe trafi ą zaś do DHL Paket, gdzie wykonają dostawy do fi rm i dużych klientów w centrum Berlina. Wszystkie zostaną w pełni zintegrowane z procesami fi rmy i zastąpią stosowane dotąd na danej trasie odpowiedniki z napędem konwencjonalnym.

Drugi z odbiorców – DB Schenker – w pełni świadomie zdecydował się na eCantera. Daje on mu możliwość dogłębnego przetestowania seryjnej ciężarówki elektrycznej w miejskiej logistyce i w realnych warunkach produkcyjnych. Jedno z trzech nabywanych aut znajdzie m.in. zastosowanie w doręczaniu i odbieraniu przesyłek drobnicowych na obszarze centrum Berlina.

W przypadku Grupy Rhenus, operatora logistycznego, trzy eCantery zasilą jednostkę Home Delivery. Z magazynu centralnego w Hoppegarten do klientów w centrum Berlina będą dostarczać meble, duże AGD, elektronikę użytkową oraz duży sprzęt sportowy.

Dwa kolejne pojazdy trafi ą do firmy spedycyjnej Dachser. Ich zadaniem będzie dostarczanie drobnicy na ostatniej mili, czyli palet z towarami przemysłowymi albo do mikrohubów, albo bezpośrednio do klientów, oraz odbieranie towarów od klientów i dostarczanie ich do oddziałów Dachsera. Będą one ładowane ze stacji ładujących prądem energetycznym, które oddziały zbudowały na swoim terenie.

Producent
Fot. Producent

Marka wykorzystuje bogate doświadczenia

Po latach intensywnych prac rozwojowych i wielu rozmaitych testach eCanter został w całości włączony w linię montażową konwencjonalnego Cantera. Seryjna produkcja rozpoczęła się w lipcu 2017 roku w zakładzie w portugalskim Tramagal. To tam powstają wszystkie eCantery na rynek europejski i amerykański.

W dniu 14 września 2017 w Nowym Jorku miała miejsce światowa premiera rynkowa nowego eCantera. To pierwsza na świecie seryjnie budowana ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler, działająca pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), planuje ją dostarczyć do wybranych klientów w liczbie 500 sztuk. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W Stanach Zjednoczonych nowe eCantery będą wkrótce jeździć dla fi rmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów zasili fl oty sieci supermarketów Seven- -Eleven Co. Ltd. oraz firmy Yamato Transport.

Sama marka FUSO może się pochwalić bagażem wieloletnich doświadczeń związanych z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Od roku 2005 sprzedaje klientom w Europie i Azji Cantera Eco-Hybrid, czyli lekki wariant z napędem hybrydowym. W roku 2010 na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze zaprezentowała natomiast pierwszy prototyp elektrycznego Cantera jako preludium do produkcji przedseryjnej na potrzeby testów w roku 2014. Przy opracowywaniu nowej, seryjnej wersji wykorzystano wszelkie doświadczenia i wnioski wyciągnięte z rozmaitych prób klienckich, w latach 2014-2017 prowadzonych w Portugalii i Niemczech przy użyciu pojazdu przedseryjnego.

REKLAMA

REKLAMA

FUSO eCanter jako atrakcyjna alternatywa dla ekologicznych flot

W zależności od zabudowy i rodzaju zastosowania nośność podwozia eCantera może maksymalnie wynosić 4,5 tony. Elektryczny układ napędowy jest zasilany z sześciu wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych o parametrach 420 V/13,8 kWh każdy. Zamiast konwencjonalnego silnika wysokoprężnego zainstalowano silnik elektryczny z magnesami stałymi o mocy 129 kW/180 KM, połączony z jednostopniową przekładnią na osi tylnej. 285 Nm momentu obrotowego dostępnego już od pierwszej sekundy jazdy sprawia, że ważąca 7,49 tony ciężarówka przyspiesza niemal jak auto osobowe. Przy czym prędkość maksymalna została ograniczona do 80 km/h – jak we wszystkich innych pojazdach tej klasy tonażowej. Ważące około 600 kg akumulatory zapewniają zasięg powyżej 100 km, co w wielu przypadkach przekracza dystans pokonywany dziennie w lekkim transporcie dystrybucyjnym.

Wprowadzając na rynek w pełni elektryczną, lekką ciężarówkę, MFTBC reaguje na stale rosnącą potrzebę cichego i bezemisyjnego transportu dystrybucyjnego w centrach miast. eCanter jest przy tym nie tylko przyjazny dla środowiska naturalnego, ale też nadzwyczaj oszczędny i ekonomiczny dla klientów. W porównaniu do odmiany z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym możliwe stało się obniżenie kosztów eksploatacji nawet o 1000 euro na każde przejechane 10000 km.

Producent
Fot. Producent

Pełna elektryfikacja całej oferty produktowej FUSO

W trakcie zorganizowanej w październiku 2017 roku wystawy Tokyo Motor Show firma MFTBC zapowiedziała pełną elektryfikację ogółu ciężarówek i autobusów marki FUSO. Dzięki nowej marce produktowej E-FUSO podmiot jest pierwszym wytwórcą pojazdów z własną marką dla elektrycznych ciężarówek i autobusów. W nadchodzących latach wszystkie modele ciężarówek i autobusów FUSO otrzymają dodatkowy, elektryczny wariant. Wprowadzenie tych modeli na rynek będzie zależeć od technicznych możliwości realizacji oraz uwarunkowań ekonomicznych.

W procesie elektryfikacji swoich ciężarówek i autobusów FUSO będzie intensywnie korzystać z bogatych doświadczeń i zdobyczy technologicznych koncernu Daimler, który mocno inwestuje w elektromobilność. Konsekwentnie wykorzystuje przy tym synergię między działami samochodów osobowych i użytkowych. Firma Deutsche Accumotive – również należąca do korporacji Daimler – zaopatrzy E-FUSO w akumulatory, z kolei Mercedes-Benz Energy – specjalista od stacjonarnych systemów magazynowania energii – opracuje rozwiązania zapewniające tym akumulatorom drugi cykl życia. Daimler ma ponadto udziały w ChargePoint, największym na świecie dostawcy stacji ładowania i przynależnej infrastruktury, oraz w spółce StoreDot – izraelskim start-upie rozwijającym nowe technologie szybkiego ładowania akumulatorów.

Producent
Fot. Producent

Klienci oceniają

Uwe Brinks, CEO DHL Freight: „Stosowanie alternatywnych napędów, takich jak w elektrycznym FUSO eCanterze, odgrywa istotną rolę w dążeniu do naszego koncernowego celu, jakim do 2050 roku jest zredukowanie do zera wszystkich emisji związanych z logistyką. Firma DHL Freight zdecydowała się wnieść istotny wkład do osiągnięcia tego celu. Z pomocą eCantera chcielibyśmy w naszym transporcie spedycyjnym zredukować lokalną emisję substancji szkodliwych, ograniczając zarówno nasz własny ślad CO2, jak i ślad naszych klientów”. Ewald Kaiser, CEO DB Schenker AG: „W DB Schenker od wielu lat konsekwentnie pracujemy nad tym, by dla naszych klientów stać się wiodącym światowym operatorem w dziedzinie zielonej logistyki. Dlatego zastosowanie nowego eCantera jest dla nas kolejnym logicznym krokiem, mającym na celu dalszą rozbudowę istniejących już ekologicznych rozwiązań w transporcie lądowym, tak aby osiągnąć wyznaczony cel, jakim jest redukcja bilansu CO2 naszego całego łańcucha logistycznego o 30%”. Nicolas Rottmann, szef Rhenus Home Delivery: „W ramach Rhenus Home Delivery konsekwentnie realizujemy strategię ekologicznego przedsiębiorstwa. Oprócz wycofania papierowych dokumentów z procesu dostaw od dłuższego czasu zajmujemy się tematem alternatywnych, ekologicznych napędów, a eCanter daje nam możliwość dogłębnego przetestowania przydatności w pełni elektrycznych pojazdów w naszej fl ocie. Ze względu na niewielką odległość między naszym magazynem centralnym w Hoppegarten a naszymi klientami końcowymi zastosowanie ekologicznego pojazdu elektrycznego na obszarze miasta Berlina wydaje się bardzo dobrym pomysłem”. Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE: „Pojazdy są ważnymi elementami naszego projektu „City Distribution”. Uzupełniają naszą innowacyjną i ekologiczną koncepcję zaopatrywania klientów w centrach dużych miast. Chodzi nam o to, aby dla każdego miasta zestawić optymalną kombinację pojazdów i połączyć ją z rozmieszczonymi w śródmieściu mikrohubami. Zdecydowaliśmy się na FUSO eCantera, ponieważ jest to pierwsza elektryczna ciężarówka produkowana seryjnie, która z pewnością da silny impuls do rozwoju tej klasy pojazdów użytkowych. Poza tym Daimler CharterWay jest naszym długoletnim partnerem fl otowym, na którym możemy polegać również w kwestii przyszłej logistyki miejskiej”:

REKLAMA

Daimler Trucks 14 grudnia 2017 roku przekazał europejskim klientom pierwsze egzemplarze swojej w pełni elektrycznej ciężarówki FUSO eCanter. Odebrali je renomowani i działający globalnie operatorzy logistyczni: DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser, stawiający na taki właśnie w pełni proekologiczny sprzęt transportowy produkowany seryjnie. Przyda się on głównie w usługach kurierskich na obszarach miejskich oraz przy realizacji rozmaitych zadań spedycyjnych, które będą w przyszłości stanowić istotny wkład w bardziej ekologiczny charakter fl ot tych firm. Jednocześnie, prezentując w październiku 2017 roku markę produktów E-FUSO, marka FUSO bezsprzecznie potwierdziła swoje zainteresowanie alternatywnymi napędami. W nadchodzących latach wszystkie modele jej ciężarówek i autobusów otrzymają zatem dodatkowy, elektryczny wariant. Nastąpi więc pełna elektryfikacja całej oferty ciężarówek i autobusów FUSO pod marką E-FUSO.

Marc Llistosella, szef Daimler Trucks Asia, wyjaśnia: „Dziś do naszych klientów w Europie dostarczamy FUSO eCantera – pierwszy w pełni elektryczny, produkowany seryjnie samochód ciężarowy. Ponad 90 000 km praktycznych testów gwarantuje, że w ręce naszych klientów przekazujemy niezawodny i ekonomiczny pojazd. FUSO eCanter sprawi, że nasi klienci nie tylko będą operować w centrach miast cicho i bez lokalnej emisji CO2, ale też wyraźnie obniżą koszty eksploatacji. Oto jest przyszłość miejskiego transportu dystrybucyjnego”.

Producent
Fot. Producent

Różne możliwości zastosowania

Mimo że wszyscy klienci są z branży logistycznej, to obszary zastosowania w tych podmiotach kurierskich i spedycyjnych pozostają bardzo różnorodne. U wszystkich auta te będą wykorzystywane do zadań do tej pory realizowanych przy użyciu konwencjonalnych napędów. Na decyzję o nabyciu FUSO eCantera wpływ mają rozmaite czynniki, takie jak redukcja hałasu i emisji substancji szkodliwych, wzrost ekologiczności fl oty oraz elementy czysto ekonomiczne. Przyszli kierowcy FUSO eCantera przechodzą specjalne szkolenie z obsługi/prowadzenia samochodu. Nabywcy uzyskują pojazdy w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego przez CharterWay – należącego do koncernu Daimler AG eksperta w sprawach wynajmu pojazdów użytkowych.

Sześć sztuk FUSO eCanter Deutsche Post DHL skieruje do dwóch ważnych obszarów swojej działalności: dwie w ramach DHL Freight będą pracować dla oddziału Berlin Centrum, gdzie posłużą do obsługi klientów biznesowych i prywatnych, dostarczając im m.in. ciężkie przesyłki drobnicowe, takie jak sprzęt RTV i AGD. Cztery pozostałe trafi ą zaś do DHL Paket, gdzie wykonają dostawy do fi rm i dużych klientów w centrum Berlina. Wszystkie zostaną w pełni zintegrowane z procesami fi rmy i zastąpią stosowane dotąd na danej trasie odpowiedniki z napędem konwencjonalnym.

Drugi z odbiorców – DB Schenker – w pełni świadomie zdecydował się na eCantera. Daje on mu możliwość dogłębnego przetestowania seryjnej ciężarówki elektrycznej w miejskiej logistyce i w realnych warunkach produkcyjnych. Jedno z trzech nabywanych aut znajdzie m.in. zastosowanie w doręczaniu i odbieraniu przesyłek drobnicowych na obszarze centrum Berlina.

W przypadku Grupy Rhenus, operatora logistycznego, trzy eCantery zasilą jednostkę Home Delivery. Z magazynu centralnego w Hoppegarten do klientów w centrum Berlina będą dostarczać meble, duże AGD, elektronikę użytkową oraz duży sprzęt sportowy.

Dwa kolejne pojazdy trafi ą do firmy spedycyjnej Dachser. Ich zadaniem będzie dostarczanie drobnicy na ostatniej mili, czyli palet z towarami przemysłowymi albo do mikrohubów, albo bezpośrednio do klientów, oraz odbieranie towarów od klientów i dostarczanie ich do oddziałów Dachsera. Będą one ładowane ze stacji ładujących prądem energetycznym, które oddziały zbudowały na swoim terenie.

Producent
Fot. Producent

Marka wykorzystuje bogate doświadczenia

Po latach intensywnych prac rozwojowych i wielu rozmaitych testach eCanter został w całości włączony w linię montażową konwencjonalnego Cantera. Seryjna produkcja rozpoczęła się w lipcu 2017 roku w zakładzie w portugalskim Tramagal. To tam powstają wszystkie eCantery na rynek europejski i amerykański.

W dniu 14 września 2017 w Nowym Jorku miała miejsce światowa premiera rynkowa nowego eCantera. To pierwsza na świecie seryjnie budowana ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler, działająca pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), planuje ją dostarczyć do wybranych klientów w liczbie 500 sztuk. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W Stanach Zjednoczonych nowe eCantery będą wkrótce jeździć dla fi rmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów zasili fl oty sieci supermarketów Seven- -Eleven Co. Ltd. oraz firmy Yamato Transport.

Sama marka FUSO może się pochwalić bagażem wieloletnich doświadczeń związanych z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Od roku 2005 sprzedaje klientom w Europie i Azji Cantera Eco-Hybrid, czyli lekki wariant z napędem hybrydowym. W roku 2010 na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze zaprezentowała natomiast pierwszy prototyp elektrycznego Cantera jako preludium do produkcji przedseryjnej na potrzeby testów w roku 2014. Przy opracowywaniu nowej, seryjnej wersji wykorzystano wszelkie doświadczenia i wnioski wyciągnięte z rozmaitych prób klienckich, w latach 2014-2017 prowadzonych w Portugalii i Niemczech przy użyciu pojazdu przedseryjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Daimler Trucks 14 grudnia 2017 roku przekazał europejskim klientom pierwsze egzemplarze swojej w pełni elektrycznej ciężarówki FUSO eCanter. Odebrali je renomowani i działający globalnie operatorzy logistyczni: DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser, stawiający na taki właśnie w pełni proekologiczny sprzęt transportowy produkowany seryjnie. Przyda się on głównie w usługach kurierskich na obszarach miejskich oraz przy realizacji rozmaitych zadań spedycyjnych, które będą w przyszłości stanowić istotny wkład w bardziej ekologiczny charakter fl ot tych firm. Jednocześnie, prezentując w październiku 2017 roku markę produktów E-FUSO, marka FUSO bezsprzecznie potwierdziła swoje zainteresowanie alternatywnymi napędami. W nadchodzących latach wszystkie modele jej ciężarówek i autobusów otrzymają zatem dodatkowy, elektryczny wariant. Nastąpi więc pełna elektryfikacja całej oferty ciężarówek i autobusów FUSO pod marką E-FUSO.

Marc Llistosella, szef Daimler Trucks Asia, wyjaśnia: „Dziś do naszych klientów w Europie dostarczamy FUSO eCantera – pierwszy w pełni elektryczny, produkowany seryjnie samochód ciężarowy. Ponad 90 000 km praktycznych testów gwarantuje, że w ręce naszych klientów przekazujemy niezawodny i ekonomiczny pojazd. FUSO eCanter sprawi, że nasi klienci nie tylko będą operować w centrach miast cicho i bez lokalnej emisji CO2, ale też wyraźnie obniżą koszty eksploatacji. Oto jest przyszłość miejskiego transportu dystrybucyjnego”.

Producent
Fot. Producent

Różne możliwości zastosowania

Mimo że wszyscy klienci są z branży logistycznej, to obszary zastosowania w tych podmiotach kurierskich i spedycyjnych pozostają bardzo różnorodne. U wszystkich auta te będą wykorzystywane do zadań do tej pory realizowanych przy użyciu konwencjonalnych napędów. Na decyzję o nabyciu FUSO eCantera wpływ mają rozmaite czynniki, takie jak redukcja hałasu i emisji substancji szkodliwych, wzrost ekologiczności fl oty oraz elementy czysto ekonomiczne. Przyszli kierowcy FUSO eCantera przechodzą specjalne szkolenie z obsługi/prowadzenia samochodu. Nabywcy uzyskują pojazdy w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego przez CharterWay – należącego do koncernu Daimler AG eksperta w sprawach wynajmu pojazdów użytkowych.

Sześć sztuk FUSO eCanter Deutsche Post DHL skieruje do dwóch ważnych obszarów swojej działalności: dwie w ramach DHL Freight będą pracować dla oddziału Berlin Centrum, gdzie posłużą do obsługi klientów biznesowych i prywatnych, dostarczając im m.in. ciężkie przesyłki drobnicowe, takie jak sprzęt RTV i AGD. Cztery pozostałe trafi ą zaś do DHL Paket, gdzie wykonają dostawy do fi rm i dużych klientów w centrum Berlina. Wszystkie zostaną w pełni zintegrowane z procesami fi rmy i zastąpią stosowane dotąd na danej trasie odpowiedniki z napędem konwencjonalnym.

Drugi z odbiorców – DB Schenker – w pełni świadomie zdecydował się na eCantera. Daje on mu możliwość dogłębnego przetestowania seryjnej ciężarówki elektrycznej w miejskiej logistyce i w realnych warunkach produkcyjnych. Jedno z trzech nabywanych aut znajdzie m.in. zastosowanie w doręczaniu i odbieraniu przesyłek drobnicowych na obszarze centrum Berlina.

W przypadku Grupy Rhenus, operatora logistycznego, trzy eCantery zasilą jednostkę Home Delivery. Z magazynu centralnego w Hoppegarten do klientów w centrum Berlina będą dostarczać meble, duże AGD, elektronikę użytkową oraz duży sprzęt sportowy.

Dwa kolejne pojazdy trafi ą do firmy spedycyjnej Dachser. Ich zadaniem będzie dostarczanie drobnicy na ostatniej mili, czyli palet z towarami przemysłowymi albo do mikrohubów, albo bezpośrednio do klientów, oraz odbieranie towarów od klientów i dostarczanie ich do oddziałów Dachsera. Będą one ładowane ze stacji ładujących prądem energetycznym, które oddziały zbudowały na swoim terenie.

Producent
Fot. Producent

Marka wykorzystuje bogate doświadczenia

Po latach intensywnych prac rozwojowych i wielu rozmaitych testach eCanter został w całości włączony w linię montażową konwencjonalnego Cantera. Seryjna produkcja rozpoczęła się w lipcu 2017 roku w zakładzie w portugalskim Tramagal. To tam powstają wszystkie eCantery na rynek europejski i amerykański.

W dniu 14 września 2017 w Nowym Jorku miała miejsce światowa premiera rynkowa nowego eCantera. To pierwsza na świecie seryjnie budowana ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler, działająca pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), planuje ją dostarczyć do wybranych klientów w liczbie 500 sztuk. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W Stanach Zjednoczonych nowe eCantery będą wkrótce jeździć dla fi rmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów zasili fl oty sieci supermarketów Seven- -Eleven Co. Ltd. oraz firmy Yamato Transport.

Sama marka FUSO może się pochwalić bagażem wieloletnich doświadczeń związanych z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Od roku 2005 sprzedaje klientom w Europie i Azji Cantera Eco-Hybrid, czyli lekki wariant z napędem hybrydowym. W roku 2010 na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze zaprezentowała natomiast pierwszy prototyp elektrycznego Cantera jako preludium do produkcji przedseryjnej na potrzeby testów w roku 2014. Przy opracowywaniu nowej, seryjnej wersji wykorzystano wszelkie doświadczenia i wnioski wyciągnięte z rozmaitych prób klienckich, w latach 2014-2017 prowadzonych w Portugalii i Niemczech przy użyciu pojazdu przedseryjnego.

REKLAMA

Daimler Trucks 14 grudnia 2017 roku przekazał europejskim klientom pierwsze egzemplarze swojej w pełni elektrycznej ciężarówki FUSO eCanter. Odebrali je renomowani i działający globalnie operatorzy logistyczni: DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser, stawiający na taki właśnie w pełni proekologiczny sprzęt transportowy produkowany seryjnie. Przyda się on głównie w usługach kurierskich na obszarach miejskich oraz przy realizacji rozmaitych zadań spedycyjnych, które będą w przyszłości stanowić istotny wkład w bardziej ekologiczny charakter fl ot tych firm. Jednocześnie, prezentując w październiku 2017 roku markę produktów E-FUSO, marka FUSO bezsprzecznie potwierdziła swoje zainteresowanie alternatywnymi napędami. W nadchodzących latach wszystkie modele jej ciężarówek i autobusów otrzymają zatem dodatkowy, elektryczny wariant. Nastąpi więc pełna elektryfikacja całej oferty ciężarówek i autobusów FUSO pod marką E-FUSO.

Marc Llistosella, szef Daimler Trucks Asia, wyjaśnia: „Dziś do naszych klientów w Europie dostarczamy FUSO eCantera – pierwszy w pełni elektryczny, produkowany seryjnie samochód ciężarowy. Ponad 90 000 km praktycznych testów gwarantuje, że w ręce naszych klientów przekazujemy niezawodny i ekonomiczny pojazd. FUSO eCanter sprawi, że nasi klienci nie tylko będą operować w centrach miast cicho i bez lokalnej emisji CO2, ale też wyraźnie obniżą koszty eksploatacji. Oto jest przyszłość miejskiego transportu dystrybucyjnego”.

Producent
Fot. Producent

Różne możliwości zastosowania

Mimo że wszyscy klienci są z branży logistycznej, to obszary zastosowania w tych podmiotach kurierskich i spedycyjnych pozostają bardzo różnorodne. U wszystkich auta te będą wykorzystywane do zadań do tej pory realizowanych przy użyciu konwencjonalnych napędów. Na decyzję o nabyciu FUSO eCantera wpływ mają rozmaite czynniki, takie jak redukcja hałasu i emisji substancji szkodliwych, wzrost ekologiczności fl oty oraz elementy czysto ekonomiczne. Przyszli kierowcy FUSO eCantera przechodzą specjalne szkolenie z obsługi/prowadzenia samochodu. Nabywcy uzyskują pojazdy w ramach 24-miesięcznego najmu długoterminowego przez CharterWay – należącego do koncernu Daimler AG eksperta w sprawach wynajmu pojazdów użytkowych.

Sześć sztuk FUSO eCanter Deutsche Post DHL skieruje do dwóch ważnych obszarów swojej działalności: dwie w ramach DHL Freight będą pracować dla oddziału Berlin Centrum, gdzie posłużą do obsługi klientów biznesowych i prywatnych, dostarczając im m.in. ciężkie przesyłki drobnicowe, takie jak sprzęt RTV i AGD. Cztery pozostałe trafi ą zaś do DHL Paket, gdzie wykonają dostawy do fi rm i dużych klientów w centrum Berlina. Wszystkie zostaną w pełni zintegrowane z procesami fi rmy i zastąpią stosowane dotąd na danej trasie odpowiedniki z napędem konwencjonalnym.

Drugi z odbiorców – DB Schenker – w pełni świadomie zdecydował się na eCantera. Daje on mu możliwość dogłębnego przetestowania seryjnej ciężarówki elektrycznej w miejskiej logistyce i w realnych warunkach produkcyjnych. Jedno z trzech nabywanych aut znajdzie m.in. zastosowanie w doręczaniu i odbieraniu przesyłek drobnicowych na obszarze centrum Berlina.

W przypadku Grupy Rhenus, operatora logistycznego, trzy eCantery zasilą jednostkę Home Delivery. Z magazynu centralnego w Hoppegarten do klientów w centrum Berlina będą dostarczać meble, duże AGD, elektronikę użytkową oraz duży sprzęt sportowy.

Dwa kolejne pojazdy trafi ą do firmy spedycyjnej Dachser. Ich zadaniem będzie dostarczanie drobnicy na ostatniej mili, czyli palet z towarami przemysłowymi albo do mikrohubów, albo bezpośrednio do klientów, oraz odbieranie towarów od klientów i dostarczanie ich do oddziałów Dachsera. Będą one ładowane ze stacji ładujących prądem energetycznym, które oddziały zbudowały na swoim terenie.

Producent
Fot. Producent

Marka wykorzystuje bogate doświadczenia

Po latach intensywnych prac rozwojowych i wielu rozmaitych testach eCanter został w całości włączony w linię montażową konwencjonalnego Cantera. Seryjna produkcja rozpoczęła się w lipcu 2017 roku w zakładzie w portugalskim Tramagal. To tam powstają wszystkie eCantery na rynek europejski i amerykański.

W dniu 14 września 2017 w Nowym Jorku miała miejsce światowa premiera rynkowa nowego eCantera. To pierwsza na świecie seryjnie budowana ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. W ciągu kilku najbliższych lat spółka koncernu Daimler, działająca pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), planuje ją dostarczyć do wybranych klientów w liczbie 500 sztuk. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. W Stanach Zjednoczonych nowe eCantery będą wkrótce jeździć dla fi rmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii po 25 eCanterów zasili fl oty sieci supermarketów Seven- -Eleven Co. Ltd. oraz firmy Yamato Transport.

Sama marka FUSO może się pochwalić bagażem wieloletnich doświadczeń związanych z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Od roku 2005 sprzedaje klientom w Europie i Azji Cantera Eco-Hybrid, czyli lekki wariant z napędem hybrydowym. W roku 2010 na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze zaprezentowała natomiast pierwszy prototyp elektrycznego Cantera jako preludium do produkcji przedseryjnej na potrzeby testów w roku 2014. Przy opracowywaniu nowej, seryjnej wersji wykorzystano wszelkie doświadczenia i wnioski wyciągnięte z rozmaitych prób klienckich, w latach 2014-2017 prowadzonych w Portugalii i Niemczech przy użyciu pojazdu przedseryjnego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA