REKLAMA

Pierwszy Mercedes-Benz eActros w Belgii Cz.2

Specjalista ds. transportu i logistyki – Van Mieghem Logistics – rozpoczyna praktyczny test Mercedesa-Benz eActros z zasilaniem akumulatorowym. Podmiot wykorzystuje tę 3-osiową, 25-tonową ciężarówkę do dystrybucji m.in. produktów farmaceutycznych i spożywczych. Wprowadzone wymienne nadwozie z chłodzeniem elektrycznym firmy Schmitz Cargobull umożliwia bezemisyjny transport w temperaturze kontrolowanej.

Nadwozie wymienne z elektryczną chłodnicą firmy Schmitz Cargobull

Nadwozie wymienne eActrosa używanego przez Van Mieghem Logistics to model W.KO COOL firmy Schmitz Cargobull. Ma on zoptymalizowaną izolację do energooszczędnego przewozu ładunków w temperaturach kontrolowanych. Jego solidna konstrukcja jest idealna do intensywnej codziennej eksploatacji. Agregat chłodniczy zasilany wyłącznie energią elektryczną działa całkowicie bezemisyjnie i został specjalnie zaprojektowany do użytku w transporcie dystrybucyjnym. Przy tym nadwozia pojazdów w drugiej fazie testów w dużej mierze też będą dostarczane przez Schmitz Cargobull. Boris Billich, członek zarządu Schmitz Cargobull, stwierdza „Schmitz Cargobull aktywnie wspiera rozwój bardziej przyjaznych dla środowiska i zrównoważonych koncepcji transportu. Bezemisyjne nadwozie wymienne chłodnia W.KO COOL stanowi udany dowód tych wysiłków. Cieszymy się i jesteśmy zaszczyceni, że Van Mieghem Logistics używa go razem z eActros”.

Liczne spostrzeżenia zdobyte w pierwszej fazie

Od 2020 roku w ramach tzw. „Floty innowacji” eActros znajduje się w drugiej fazie praktycznych testów. Jednym z wielu ustaleń zdobytych podczas tych prób jest to, że jego zasięg, wynoszący około 200 kilometrów, okazał się absolutnie realistyczny - niezależnie od ładowności, trasy czy topografii. Pod względem dostępności i osiągów w ruchu miejskim, na autostradach lub drogach lądowych pojazd ten w niczym nie ustępuje zatem konwencjonalnemu odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym. Układ chłodzenia ładunku oraz klimatyzacja - obie zasilane elektrycznie - działały bez ograniczeń zarówno w ekstremalnych upałach, jak i w warunkach zimowych. Kierowcy są bardzo zadowoleni z ciągłej dostępności momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. Mówią też w szczególności o cichym stylu jazdy i przyjemnej, płynnej jeździe. Poza tym podczas jazdy antycypacyjnej energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację, czyli hamowanie silnikiem. Rzadko okazuje się wtedy konieczne użycie pedału hamulca.

REKLAMA

eActros: lokalnie neutralna pod względem emisji CO2 alternatywa dla miejskiego ruchu dystrybucyjnego

eActros bazuje na podwoziu klasycznego Actrosa. Niemniej jego architektura została całkowicie przystosowana do napędu elektrycznego i wobec tego cechuje ją duży udział określonych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone blisko piast kół tylnej osi, każdy o mocy 126 kW i maksymalnym momencie obrotowym 485 Nm. Po uwzględnieniu przełożeń daje to 11 000 Nm, co odpowiada osiągom konwencjonalnej ciężarówki. Energię dostarczają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania akumulatory te da się naładować w ciągu trzech godzin (przy 80 kW). Rozwój i testowanie w transporcie dystrybucyjnym elektrycznych ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej w ramach projektu Concept ELV² są częściowo finansowane przez Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU), a częściowo przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).

eActros w produkcji seryjnej

Powstający seryjnie eActros pod wieloma względami będzie znacznie lepszy od prototypu – zagadnienie odnosi się m.in. do zasięgu, mocy i bezpieczeństwa. Zostanie wprowadzony na rynek jako typ dwu- i trzyosiowy. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w zakładzie w Wörth nad Renem zaplanowano na 2021 rok. Ponadto Daimler Trucks osadzi pojazd w całościowym ekosystemie, zawierającym także usługi doradcze związane z elektromobilnością. Obejmują one analizy tras, sprawdzanie ewentualnych dotacji, wsparcie w integracji operacyjnej floty oraz opracowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA