[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Pierwszy autobus elektryczny białoruskiego MAZ-a

Mińska Fabryka Samochodów zbudowała i pokazała swój pierwszy w pełni elektryczny autobus, oznaczony jako MAZ 303E10. Nowość ta należy do autobusów najnowszej generacji i bez konieczności ładowania jest w stanie pokonać dość dalekie trasy nawet w dużych miastach i ich okolicach. Prezentacja odbyła się podczas wystawy osiągnięć białoruskiej nauki i technologii.

MAZ 303E10 stał się pierwszym niskopodłogowym autobusem elektrycznym. Zasilają go akumulatory o wysokiej pojemności 412 kWh i długiej żywotności. Rezerwa ta pozwala na przejechanie dystansu do 300 km, co pozostaje porównywalne z zaawansowanymi modelami światowych producentów.

Na zewnątrz autobus wygląda jak „długodystansowy” i odtwarza sylwetkę żubra - takie wrażenie robi kolorowy „garb” na dachu. Panoramiczne – bardzo silne przeszklenie, zajmujące prawie jedną trzecią powierzchni, przekłada się nie tylko na dobrą widoczność, ale i zdecydowanie poprawia wygląd pojazdu. Jego rama została wykonana z rur odpornych na korozję ze stali o specjalnym profilu, zapewniającym większą nośność. Panele poszycia - zrobione zaś z aluminium i plastiku – są również bezpretensjonalne, co pozwoli uniknąć poważnych napraw. Zespół elektryczny umieszczono z kolei wyżej, aby zminimalizować hałas i wibracje.

REKLAMA

MAZ Electric wykorzystuje niemiecki silnik elektryczny ZF CeTrax o mocy 300 kW. Ponadto, zdaniem Biarorusinów, wariant ten przewyższa wiele analogów pod względem dynamiki przyspieszenia, rezerwy mocy i średniego zużycia energii. Akumulatory są ładowane z autonomicznego transformatora o napięciu 380 woltów lub ze specjalnie wyposażonych stacji ze złączem Combo CCS2. Przy maksymalnym napięciu prądu ładowania powyższe zajmuje do 4 godzin.

Do środka bazowo prowadzi troje dwuskrzydłowych drzwi. Wnętrze cechuje względna nowoczesność - z ciepłymi przyciskami, bezdotykowym systemem przeciwzakłóceniowym i rampą dla osób na wózkach inwalidzkich. Wszystkie rzędy siedzeń zaopatrzono w porty USB, dzięki czemu w trakcie podróży pasażerowie mogą ładować smartfony i tablety. Kolejny ważny szczegół stanowi fakt, że autobus elektryczny ma ogrzewanie elektryczne, co czyni go całkowicie przyjaznym dla środowiska. Przy tym klimatyzator działa zarówno w trybie ogrzewania, jak i chłodzenia.

Poza tym kierowcy oddano do dyspozycji komfortowy fotel o szerokim zakresie regulacji i cyfrową tablicę wskaźników. Każdy szczegół jest widoczny na ekranie, w tym dane pochodzące z systemów ochrony przed deszczem, oświetlenia oraz układów ECAS i EBS. Sterowanie elektroniczne zapewnia automatyczną diagnostykę wszystkich systemów pokładowych.

Zakład stwierdza „Dla MAZ nadszedł historyczny moment - dostęp do obiecującego segmentu autobusów elektrycznych. Nowy model łączy zalety autobusu i trolejbusu. Co więcej, został przygotowany na podstawie gamy trzeciej generacji MAZ 303, ale z maksymalnym ujednoliceniem jednostek, zespołów, elementów okładzinowych i układów elektronicznych. Autobus elektryczny okazał się nie tylko zaawansowany, ale także ekonomiczny, co czyni go najlepszym wyborem dla miast”.

Wymiary autobusu elektrycznego dostosowano do środowiska miejskiego. Długość wynosi 12,43 m, szerokość - 2,55 m, a wysokość - 3,3 m. Wnętrze wygodnie pomieści ponad 70 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Kolejne 14 miejsc znajduje się w strefie bez barier.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA