Pierwszy autobus wodorowy z KAMAZ-a

6 września 2021 roku w Moskwie na wystawie COMTRANS-2021 został zaprezentowany rewolucyjny – z rosyjskiej perspektywy - produkt w segmencie transportu pasażerskiego - autobus wodorowy KAMAZ-6290. Tym samym wytwórca kontynuuje poszerzanie wachlarza innowacyjnego eko-transportu pasażerskiego, który cieszy się coraz większą popularnością w megamiastach. W niedalekiej przyszłości wodorowy transport publiczny może stać się bowiem godną alternatywą dla autobusów z silnikiem diesla, a w odpowiedzi na zapotrzebowanie tamtych czasów inżynierowie firmy opracowali pierwszy niskopodłogowy model wodorowy KAMAZ-6290.

Kamaz Wodorowy Producent

Andrey Savinkov, zastępca głównego projektanta KAMAZ PTC - główny projektant pojazdów, wyjaśnia „Dokumentacja projektowa prototypu autobusu wodorowego została opracowana z uwzględnieniem wymagań technicznych dla autobusów elektrycznych, tj. jako bazę wybrano autobus elektryczny KAMAZ-6282, który jest dostarczany do Moskwy. Zalety autobusu wodorowego są oczywiste - są to przyjazność dla środowiska i brak nagrzewnicy na olej napędowy do ogrzewania kabiny pasażerskiej. Co więcej, w przeciwieństwie do autobusu elektrycznego, którego zasięg po pełnym naładowaniu akumulatorów wynosi 70 km, autobus wodorowy może przejechać 250 km, dzięki czemu nadaje się nawet do ruchu międzymiastowego”.

REKLAMA

Podwozie i nadwozie autobusu wodorowego zostały zmontowane w filii firmy w Baszkirii - NEFAZ, wyposażenie dachowe zainstalowano zaś w Centrum Naukowo-Technicznym KAMAZ. Szkielet wykonany został ze stali o wysokiej wytrzymałości, uzupełnionej przez bezpieczne tworzywa sztuczne, co zapewnia niezbędną wytrzymałość oraz bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych. Masa całkowita autobusu wodorowego KAMAZ-6282 wynosi 19000 kg, a jego wymiary to 12,4x2,55x3,4 m. Nowość działa na wodorowych ogniwach paliwowych i jest wyposażona w sześć butli do przechowywania sprężonego wodoru. Ze względów bezpieczeństwa butle montuje się na dachu – w efekcie w przypadku wycieku wodór unosi się do góry, a nie do przedziału pasażerskiego. Moc zespołu wodorowego określono na nie mniej niż 45 kW. W układzie przeniesienia napędu występuje elektryczny most portalowy ZF. Poza tym pojazd zaopatrzono w nowoczesny wysokowydajny pneumatyczny układ hamulcowy z EBS, ABS, ASR, EPB, funkcją zatrzymania na wzniesieniu, funkcją blokowania ruchu przy otwartych drzwiach oraz czujnikiem monitorowania zużycia klocków hamulcowych. Hamowanie zapewnia również trakcyjny silnik elektryczny z systemem rekuperacji. Maksymalna prędkość to 80 km/h, zasięg 250 km, a całkowita pojemność pasażerska 80 osób, w tym na miejscach siedzących 33. Podobnie jak autobus elektryczny, nowy ekotransport przystosowano do pracy w temperaturach otoczenia od -40° do +40° С.

Ponadto inżynierowie Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ dołożyli wiele starań, aby autobus wodorowy był jak najbardziej wygodny dla pasażerów. Wnętrze dostało dwustrefową klimatyzację, w tym osobną dla przedziału kierowcy. Zainstalowano mechaniczną rampę umożliwiającą swobodny dostęp do przedziału pasażerskiego osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Drzwi są wyposażone w funkcję aktywacji dla pasażerów. Do tego dochodzi elektroniczny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczem informacyjnym o przebiegu trasy i tablicą informacyjną w przedziale pasażerskim.

Andrey Savinkov powiedział „Przed nami jeszcze dużo pracy. W 2022 roku zamierzamy przetestować prototypowy autobus wodorowy KAMAZ na ulicach Moskwy w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. W tej chwili autonomiczna stacja tankowania wodoru znajduje się tylko w moskiewskim regionie Czernogołówki, więc przetestowanie autobusu wodorowego w innym miejscu jest niemożliwe. Zostaną ukończone wstępnie w 2023 roku. W przypadku powstania odpowiedniej infrastruktury do tankowania i pojawienia się z Moskwy zapotrzebowania na nowy rodzaj ekotransportu, planujemy zorganizowanie końcowego montażu autobusów wodorowych w stolicy na terenie Zakładu Naprawy i Budowy Samochodów Sokolnichesky, gdzie autobusy elektryczne KAMAZ są już z powodzeniem montowane”.

Przypomnijmy, że w sierpniu 2021 roku premier Rosji Michaił Miszustin zatwierdził Koncepcję Rozwoju Energetyki Wodorowej. Dokument określa cele, inicjatywy strategiczne i kluczowe działania na rzecz stworzenia w Rosji nowego sektora przemysłu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA