REKLAMA

Pierwszy innowacyjny hybrydowy samochód pożarniczo-gaśniczy Rosenbauer – typ RT ma niemal seryjny charakter Cz.1

Trzy lata Rosenbauer oficjalnie pokazał typ CFT – Concept Fire Truck – będący tzw. żywym demonstratorem technologicznym, tzn. pojazdem studyjnym zawierającym wiele innowacyjnych rozwiązań i technologii, ale nadającym się do normalnego użytku i w związku z tym generalnie powstałym w celu sprawdzenia pewnych opracowań dopiero przewidzianych do wdrożenia.

W przypadku CFT ta innowacyjność szła bardzo daleko, gdyż jest to nie tylko wyrób zaprojektowany całkowicie od podstaw, ale i skonstruowany zgodnie z zasadami pojazdu użytkowego Poziomu 4.0. W związku z tym cechują go wysokie automatyzacja wielu procesów w kierunku nawet autonomizacji poruszania się, sieciowość i łączność oraz proekologizacja. Ta ostatnia oznacza wdrożenie w pełni elektrycznego układu napędowego oraz maksymalną elektryfikację innych systemów i napędów na pokładzie, jak przykładowo przystawki odbioru mocy.

REKLAMA

Ponieważ jednak – zgodnie z zapowiedziami – CFT miał być i jest jedynie demonstratorem technologicznym dość daleko wybiegającym w koncepcyjną i projektową przyszłość, w tym roku podczas odwołanych czerwcowych pożarniczych targów Interschutz w Hanowerze Rosenbauer zamierzał pokazać wariant RT – Revolutionary Technology, co oznacza rewolucyjna technologia. Tym samym obecnie najbardziej rewolucyjny i postępowy pojazd w branży pożarniczej wychodzi poza fazę koncepcyjną i przechodzi do etapu wstępnej – ograniczonej – niszowej komercjalizacji, będącej koniecznym krokiem w kierunku uruchomienia produkcji seryjnej. Przy tym z jednej strony RT bazuje już na pewnych wnioskach wynikłych z rozpoczęcia intensywnych testów właściwości jezdnych i eksploatacyjnych całego pojazdu (CFT), ale zarazem stanowi jednak pewien krok wstecz co do swojej innowacyjności. Pod tym względem zawiera mianowicie tyle nowych idei i elementów, ile na tę chwilę da się realnie skomercjalizować ujmując relację koszt-efekt – tzn. ile rzeczywiście rynek jest dzisiaj w stanie wchłonąć i za ile pozostaje gotowy zapłacić.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA