REKLAMA

Pierwszy innowacyjny hybrydowy samochód pożarniczo-gaśniczy Rosenbauer – typ RT ma niemal seryjny charakter Cz.2

Trzy lata Rosenbauer oficjalnie pokazał typ CFT – Concept Fire Truck – będący tzw. żywym demonstratorem technologicznym, tzn. pojazdem studyjnym zawierającym wiele innowacyjnych rozwiązań i technologii, ale nadającym się do normalnego użytku i w związku z tym generalnie powstałym w celu sprawdzenia pewnych opracowań dopiero przewidzianych do wdrożenia.

Rosenbauer zaczął przygotowywać pierwszą hybrydę CFT około pięć lat temu. Teraz, trzy lata po pokazaniu CFT, ujawnia RT – „rewolucyjną technologię” i niemal jednocześnie rozpoczyna intensywne testowanie całego pojazdu w rzeczywistych warunkach bojowych. Tym samym CFT zmienia się w RT, gotowy do wkroczenia na rynek. Chociaż bowiem RT, jak CFT, jest nadal technicznym prototypem, ale z drugiej strony zawiera wszystkie istotne cechy przyszłego produktu końcowego. W rezultacie nadszedł także czas na zmianę nazwy, z dala od wizji i projektu koncepcyjnego typu strażackiego (CFT), na niezależny komercyjny rodzaj pojazdu. Ten premierowy, wciąż przedseryjny model rozszerza ofertę odmian miejskich austriackiego koncernu, dotychczas zawierającą serie AT (Advanced Technology) i ET (Efficient Technologia). Teraz zatem dochodzi do nich RT.
Pod nazwą RT (Revolutionary Technology) z jednej strony jest kontynuowana nomenklatura Rosenbauera, a z drugiej podkreślony zostaje szczególny charakter tej ciężarówki. Michael Friedmann, dyrektor ds. strategii grupy, innowacji i marketingu, stwierdza „Celowo wybraliśmy tę nazwę, gdyż jesteśmy przekonani, że RT stanowi głęboką zmianę, rewolucję w budowie samochodów strażackich. Pojazd nie stanowi dalszego rozwoju, nie jest nową generacją istniejącego typu lub serii, ale odpowiada na nowe pytania i opiera się na całkowicie nowych podejściach oraz technologiach. Technologiach, które naszym zdaniem wyznaczają trendy i może nawet są przełomowe dla przyszłości pojazdu strażackiego i straży pożarnej”.
W połowie roku prototyp RT był używany do intensywnych prób przy użyciu najnowocześniejszych systemów czujników oraz technik pomiarowych. W tym celu jeździł po normalnych ulicach, przeważnie między siedzibą główną Rosenbauer w Leonding a torami testowymi w Wels (lotnisko) i St. Valentin (tor testowy MAGNA – były tor testowy Steyra). To tam były sprawdzane właściwości jezdne całego pojazdu, takie jak jego dynamika i bezpieczeństwo jazdy, stabilność na zakrętach przy różnych profilach obciążeń i inne. W szczególności tor testowy w St. Valentin oferuje tu idealne wyjście – próbne warunki ramowe, ponieważ można na nim sprawdzać sprzęt w różnych warunkach drogowych i terenowych, w tym na górzystych drogach asfaltowych i żwirowych z wybojami i błotami, na nieutwardzonych drogach w złym stanie i o różnym nachyleniu (gradienty do 60%). Powyższe pozwala na symulowanie najwyższych obciążeń oraz badanie dosłownie wszystkiego, co samochód strażacki musi wytrzymać przez cały cykl swojego życia.
Przy tym, chociaż pierwszy prototyp RT pozostaje wewnętrznym nośnikiem technologii, po udanych testach kolejne trzy egzemplarze prototypowe aut z tej linii zostaną przejęte przez pierwszych partnerów współpracy. Przekazanie berlińskiej straży pożarnej oraz niderlandzkiej Brandweer z Amsterdamu odbędzie się jeszcze w tym roku, podobnie jak dubajskiej obronie cywilnej – Dubai Civil Defence.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA