REKLAMA

Pierwszy innowacyjny hybrydowy samochód pożarniczo-gaśniczy Rosenbauer – typ RT ma niemal seryjny charakter Cz.3

Trzy lata Rosenbauer oficjalnie pokazał typ CFT – Concept Fire Truck – będący tzw. żywym demonstratorem technologicznym, tzn. pojazdem studyjnym zawierającym wiele innowacyjnych rozwiązań i technologii, ale nadającym się do normalnego użytku i w związku z tym generalnie powstałym w celu sprawdzenia pewnych opracowań dopiero przewidzianych do wdrożenia.

Pod względem wyglądu RT mocno nawiązuje do CFT. Przede wszystkim sama stylizacja, za której przygotowanie odpowiadało Iconic Studio z Linzu, pozostaje oczywiście na skroś przyszłościowa – futurystyczna, jednoznacznie wskazując na dalekosiężny i wybitnie perspektywiczny wymiar całości. Niemniej stylizacja ta mogła taka być dzięki: kompletnie nowej koncepcji budowy auta oraz szerokiemu wykorzystaniu materiałów dających się dzisiaj łatwo formować oraz otrzymywać niemal dowolne kształty, jak tworzywa sztuczne uzupełnione o kluczowe komponenty aluminiowe. W efekcie wzrokowo CFT wyróżnia się nader dynamiczną sylwetką, z dużym przeszkleniem kabiny i licznymi liniami poprowadzonymi pod kątem, dodatkowo wzmagającymi wrażenia lekkości i bojowej agresywności. Przy czym, oprócz tych kwestii wizualnych, kluczową rolę w tym przedsięwzięciu pełnią zagadnienia czysto eksploatacyjne. W tym wymiarze rezultat prac specjalistów stanowi ekstremalnie kompaktowy i zwrotny pojazd ratowniczy o niezwykle funkcjonalnym designie, ale jednocześnie ustanawiający nowe standardy w dziedzinie ergonomii.

Generalnie postawiono na kompaktowość. W rezultacie podwozie, kabina kierowcy wraz z opcjonalną kabiną załogi oraz zabudowa pożarnicza tworzą jedną całość. Bezspornymi zaletami takiego rozwiązania są szczególnie zwiększona dynamika oraz stabilność ciężarówki, jej obniżona wysokość, a zarazem maksymalne wykorzystanie przestrzeni w skrytkach na sprzęt ratowniczo-gaśniczy oraz, co równie ważne, zwiększona ochrona strażaków. M.in. kabiny kierowcy i załogi tworzą jedną całość bez barier między nimi, co pozwala na idealne dopasowanie kabiny do zróżnicowanych potrzeb (różnych) użytkowników. Co więcej, konstrukcja kabiny nie wymaga dalej, aby strażacy "wspinali się" do niej. Funkcja obniżania wysokości podwozia pozwala bowiem – w zależności od potrzeb – na uzyskanie prześwitu w zakresie 175-250-350 mm. W połączeniu z odpowiednio zaprojektowanymi drzwiami oznacza to wysokość dostępu na poziomie zaledwie 150 mm, przekładającym się na zdecydowanie szybsze i łatwiejsze wsiadanie oraz wysiadanie. Te ostatnie czynniki pełnią o tyle ważną rolę, gdyż sukcesywnie mniejsza dostępność strażaków w godzinach pracy, rosnąca liczba kobiet i osób starszych w zawodzie oraz wzrost liczby zdarzeń i coraz większa potrzeba wsparcia strażaków zawodowych przez ochotników wymuszą zmianę w koncepcji projektu i obsługi auta pożarniczego.

REKLAMA

Następna kluczowa cecha RT, podobnie jak CFT, to jego znaczna elastyczność funkcjonalna. Pozwala ona na szeroki dobór osprzętu, umożliwiający skierowanie tego samochodu – jego przeznaczenie do realizacji niezwykle szerokiego spektrum misji/zadań bojowych. Innymi słowy RT jako wariant bojowy zaprojektowano tak, aby pełnił rolę elastycznej bazy i odpowiednio wyposażony mógł być zadysponowany do jak najszerszej gamy zdarzeń. Powyższe wynika z faktu, iż statystyki działań operacyjnych straży pożarnych pokazują, że strażacy, szczególnie w miastach i na terenach zurbanizowanych, coraz częściej są dysponowani do akcji z zakresu ratownictwa technicznego bądź innych miejscowych zagrożeń. Równocześnie liczba wyjazdów utrzymuje się na podobnym poziomie. Bogato wyposażone pojazdy ratownicze, pod kątem posiadanego sprzętu, już dziś więc dość dobrze spełniają swoją rolę, ale w przyszłości nie tylko wyposażenie, lecz również sam pojazd będzie musiał być niezwykle uniwersalny. Dlatego właśnie RT to wielozadaniowy typ ratowniczy w każdym calu. W jego zoptymalizowanej koncepcji przestrzennej znajduje się miejsce na dowolny, wymagany przed daną jednostkę sprzęt ratowniczo-gaśniczy. Wyposażony w autopompę oraz zbiornik wody staje się wersją gaśniczą, wyposażony w zestaw narzędzi hydraulicznych może być wersją ratownictwa technicznego, a zabierając na pokład sprzęt specjalistyczny, znajdujący się w tylnej części zabudowy, jest uniwersalną odmianą ratowniczą. Odpowiednio wyposażony i szybko dostosowany może też stać się karetką, w której udzielane będą pierwsza pomoc czy medyczne czynności ratunkowe, a następnie może posłużyć do transportu poszkodowanych (w pozycji leżącej) do szpitala.

W związku z tym zabudowa z aluminium demonstratora z każdej ze stron zawiera po trzy skrytki sprzętowe, zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi. W skrytkach tych wdrożono system mocowań COMFORT dla bezpiecznego przechowywania i optymalnego zdejmowania. Do tego dochodzą oznaczenia kolorami dla dźwigni i przełączników oraz system sterujący – ten ostatni to tzw. intuicyjny system sterowania Rosenbauer oparty na technologii CAN dla wszystkich funkcji elektrycznych. System gaśniczy zawiera natomiast pompę NH35 zgodną z EN 1028 (FPN 10-3000 i FPH 40-400 zgodnie z DIN EN 1028), o wydajności – przy normalnym ciśnieniu – 3000 l/min przy 10 barach i – dla stopnia wysokiego ciśnienia – 250 l/min przy 40 barach. Napęd pompy może być elektryczny lub mechaniczny – z silnika diesla. Pojemność zbiornika wody określono zaś na 2000 litrów, środka pianotwórczego na 200 litrów (CFT 1200 litrów wody). W tym przypadku są to wartości w zupełności wystarczające, gdyż bazowo CFT powstał jako tzw. wydanie miejskie, pierwszowyjazdowe. Układ wodno-pianowy obejmuje jeszcze m.in. system dozowania piany FIXMIX.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA