REKLAMA

Pierwszy innowacyjny hybrydowy samochód pożarniczo-gaśniczy Rosenbauer – typ RT ma niemal seryjny charakter Cz.4

Trzy lata Rosenbauer oficjalnie pokazał typ CFT – Concept Fire Truck – będący tzw. żywym demonstratorem technologicznym, tzn. pojazdem studyjnym zawierającym wiele innowacyjnych rozwiązań i technologii, ale nadającym się do normalnego użytku i w związku z tym generalnie powstałym w celu sprawdzenia pewnych opracowań dopiero przewidzianych do wdrożenia.

Ponadto, ponieważ RT zasadniczo przygotowano do działania w środowisku miejskim, musi się wyróżniać doskonałą manewrowością, przekładają się na dobrą zwrotność, w tym mały promień skrętu. Dzięki temu auto z łatwością może mianowicie zawracać na ograniczonej przestrzeni, manewrować pomiędzy innymi pojazdami, skręcać w wąskie uliczki czy bramy, itd. W tym celu na wszystkich kołach założono jedynie pojedyncze ogumienie oraz zainstalowano system dodatkowego sterowania kołami tylnej osi. Wskutek tego sterowane mogą być wszystkie koła, tzn. istnieje opcja ustawienia kół osi tylnej przeciwbieżnie w stosunku do kół osi przedniej.

Oprócz tego, zgodnie z tendencjami charakterystycznymi dla Poziomu 4.0, samochód musi cechować maksymalna elektryfikacja. Dlatego Rosenbauer postawił tu m.in. na w pełni elektryczny układ napędowy. Zamontowany silnik elektryczny uzyskuje moc maksymalną 350 kW. W myśl porozumienia zawartego ze Szwedami, Rosenbauer wdrożył elektryczny układ napędowy przeznaczony dla sektora motoryzacyjnego i pochodzący od Volvo-Penta. Napędzane są wszystkie koła oraz wprowadzono stały elektroniczny program stabilizacji napędu na te koła (ESP). Do magazynowania energii do napędu i zasilania urządzeń pokładowych służą dwa akumulatory wysokonapięciowe o łącznej pojemności 100 kWh. Niemniej, ze względu na rodzaj pojazdu i tym samym możliwość z jednej strony wystąpienia bardzo dużego szczytowego zapotrzebowania na energię, z drugiej długotrwałego prowadzenia akcji bez sposobności doładowania, w RT wprowadzono także wzmacniacz – wydłużacz – zwiększacz zasięgu z silnikiem wysokoprężnym pochodzącym od BMW. Jednostka ta pełni rolę pomocniczego źródła napędu oraz może występować jako awaryjne pomocnicze źródło napędu w sytuacji niskiego poziomu energii bądź całkowitego rozładowania akumulatorów ewentualnie gdy istnieje chwilowe szczytowe zapotrzebowanie na energię, a jej pobór z akumulatorów w danej sytuacji nie stanowi najlepszego wyjścia. Co więcej, tak wydłużacz zasięgu powoduje, że akcje mogą być prowadzone dłużej, a w sytuacji całkowitego rozładowania akumulatorów samochód jest w stanie samodzielnie dotrzeć do bazy lub przynajmniej do najbliższej ładowarki.

REKLAMA

Generalnie sama niemal całkowita elektryfikacja systemu napędowego oznacza:

  • doskonałe przyspieszenia, niezwykle istotne dla odmian pożarniczych, w tym w pierwszym rzędzie podczas dojazdu w miastach, gdy przejazd może się wiązać z dużą liczbą zatrzymań i przyspieszeń, wynikłych z natężenia ruchu ulicznego;
  • możliwość odzyskiwania części energii i jej ponownego spożytkowania na pokładzie, dzięki funkcji rekuperacji – w rezultacie energia normalnie tracona w trakcie hamowania wskutek jej zamiany na energię cieplną może być znowuż wykorzystana jako energia elektryczna, przyczyniając się do poprawy ogólnej wydajności energetycznej samochodowego systemu CFT;
  • zerową emisję substancji szkodliwych, w następstwie czego pojazd bez problemu może być eksploatowany wewnątrz budynków, w tym mieszkalnych;
  • brak emisji gazów wydechowych, co oznacza, iż pojazd może znajdować się w pomieszczeniach/halach z substancjami łatwo palnymi i wybuchowymi, ale oczywiście w granicach bezpieczeństwa;
  • minimalną emisję hałasu;
  • zdecydowane ułatwienie rozlokowania elementów wymagających mechanicznego zasilania z przystawki odbioru mocy – obecnie elementy te mogą być umieszczone bardziej tam, gdzie powyższe wynika z dostarczania mechanicznego napędu, niż z dążenia do podniesienia ergonomii eksploatacji;
  • możliwość bardzo dużej swobody w aranżacji wnętrza, ponieważ w pełni elektryczny układ napędowy nie narzuca takich ograniczeń w tej sferze jak układ tradycyjny – w pełni mechaniczny. Dzięki temu właśnie pojazd może wyróżniać się zwartymi, kompaktowymi wymiarami oraz łatwością dostępu do kabiny i przedziału sprzętowego, m.in. w efekcie nisko poprowadzonego poziomu podłogi.

W ramach tej elektryfikacji w samochodzie występuje również oświetlenie wykonane jedynie w technologii LED. Są to: oświetlające pole pracy zintegrowane bezcieniowe diody LED o wysokiej wydajności, regulowane oświetlenie LED w kabinie załogi oraz oświetlenie LED w skrytkach sprzętowych.

W związku z faktem, że jeden z zasadniczych wyznaczników poziomu 4.0 stanowią powiązane łączność i sieciowość, model zaopatrzono m.in. w Hotspot WLAN oraz zintegrowane w systemie zewnętrzne wyświetlacze.
Przekazanie RT klientom zaplanowano na jesień. Przy tym Rosenbauer, w ramach tzw. mapy drogowej do Interschutz 2021, zamierza także pokazać premierowe pojazdy z innych obszarów. We
we wrześniu Rosenbauer Karlsruhe zaprezentuje nową samochodową drabinę obrotową L27A-XS. Natomiast premierowa tzw. niskoprofilowa – obniżona standardowa drabina obrotowa L32A-XS Flat zostanie ujawniona straży pożarnej podczas targów „Florian”, zaplanowanych do odbycia na początku października w Dreźnie.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA