Plan elektryfikacji wdrożony przez Scanię Cz.2

Scania jest gotowa na przejście na pojazdy bezemisyjne. Ma plan – mapę drogową elektryfikacji, która poprowadzi ją i zapewni, że co roku będzie dostępny nowy zelektryfikowany produkt. Ma już na rynku w pełni elektryczne ciężarówki i autobusy, na jednym ładowaniu cechujące się zasięgiem do 250 km, i za cztery do pięciu lat może się spodziewać zasięgu zwiększonego do 500 km.

Scania elektryczna Producent

Pojazd elektryczny na baterie (BEV) i hybryda typu plug-in (PHEV)

Scania wprowadziła na rynek BEV i PHEV do transportu miejskiego. 29-tonowy BEV po naładowaniu przez 90 minut ma zasięg 250 km. 29-tonowy PHEV po pełnym naładowaniu i jeździe w trybie w pełni elektrycznym wyróżnia zasięg 60 km.

REKLAMA

Mapa drogowa

W 2022 roku Scania wprowadzi zaktualizowany – zmodernizowany 36-tonowy PHEV, który po 30 minutach ładowania na napędzie elektrycznym będzie miał zasięg 60 km. W 2023 roku przedsiębiorstwo będzie dysponować cięższymi pojazdami typu BEV, mogącymi jeździć przez cztery godziny przy masie brutto 40 ton lub trzy godziny przy masie brutto 60 ton. Pojazdy te będą przeznaczone do transportu regionalnego. W 2024 roku na rynek wejdą zaś długodystansowe ciężarówki elektryczne, przystosowane do szybkiego ładowania podczas 45-minutowych przerw kierowców. Będą one w stanie pracować od czterech do czterech i pół godziny, w zależności od tego, czy zestaw waży 40 czy 60 ton.

Tym samym do 2025 roku Scania będzie w stanie zelektryfikować większość operacji, w tym ciężarówki budowlane, wydobywcze, dalekobieżne i do przewozu drewna. Jest to też rok, w którym zostanie zelektryfikowane 10% sprzedaży wolumenowej koncernu w Europie. Patrząc natomiast na drugą połowę dekady, Scania będzie miała techniczną możliwość zelektryfikowania mniej więcej każdej aplikacji; lecz nie będzie to jeszcze opłacalne dla wszystkich klientów na wszystkich rynkach. Niemniej do 2030 roku 50 procent całkowitej sprzedaży pojazdów powinno być zelektryfikowane. Aby tak się stało, musi istnieć dostęp do infrastruktury ładowania i odnawialnej energii elektrycznej. W rezultacie inwestycje w infrastrukturę i partnerstwa w zakresie pojazdów elektrycznych na baterie pozostają dla potentata priorytetem. Fredrik Allard, starszy wiceprezes ds. e-mobilności, mówi „Wiedza o tym, co i kiedy nadejdzie, oznacza, że możemy pomóc klientom planować z dużym wyprzedzeniem – co jest niezwykle ważne w sferze takich rzeczy, jak infrastruktura ładowania, której wdrożenie może zająć dużo czasu. Dzięki silnemu partnerstwu i sojuszom z interesariuszami nie tylko w tradycyjnej branży transportowej, ale i w kwestiach takich jak infrastruktura energetyczna oraz zielona energia, zamierzamy nie tylko podążać za tą transformacją w branży, ale także być na jej czele. Prowadzimy zmiany, jak lubimy mówić”.

Dlatego ze swojej strony Scania chce dostarczać możliwie najbardziej wydajne pojazdy elektryczne. Ponieważ prowadzi własną działalność rozwojową i sama produkuje wszystkie podstawowe komponenty, wierzy, że jest to możliwe. Korzysta również z danych z połączonych pojazdów, aby projektować akumulatory i optymalizować systemy, przy czym ogniwa akumulatorów są specjalnie przystosowane do pojazdów ciężkich.

REKLAMA