REKLAMA

Planowane porównanie z klasycznymi ciężarówkami: od stycznia akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros pokonuje dziennie do 300 km po przyszłej trasie przewozu Cz.1

Od lipca 2019 roku pomyślne testy drogowe 25-tonowej ciężarówki w Logistik Schmitt w północnym Schwarzwaldzie. Do tej pory podczas 5 000 przejazdów pojazd pokonał około 50 000 kilometrów całkowicie w trybie elektrycznym. Dzięki pozytywnym doświadczeniom samochód ten porusza się po przyszłej trakcyjnej drodze przewozu wcześniej niż planowano - system napędu akumulatorowego można bardzo elastycznie dostosowywać do zmian trasy. Przy tym udoskonalony eActros, bliskiej kompletacji serii, zostanie dostarczony do Logistik Schmitt latem. Projekt testowy obejmuje późniejsze porównanie koncepcji autami z eWayBW. Przy czym Daimler nie ma planów dotyczących wariantów z pantografem.

Od lipca 2019 roku całkowicie elektryczny Mercedes-Benz eActros udowodnił swoją wartość w szeroko zakrojonych testach terenowych w firmie Logistik Schmitt. Do tej pory w północnym Schwarzwaldzie przejechał łącznie około 50000 kilometrów, w trakcie około 5 000 kursów przewożąc ponad 100 000 jednostek ładunkowych. W ten sposób przetransportował około 30 000 ton ładunku. Działanie eActrosa w Logistik Schmitt dowiodło zatem, że ciężarówka akumulatorowo-elektryczna może wykonywać te same zadania, co konwencjonalny model z silnikiem wysokoprężnym. Późniejsze porównanie koncepcji z projektem sieci trakcyjnej eWayBW też będzie stanowić część wieloletniego testu ciężkiej ciężarówki elektrycznej w regionie Murgtal w pobliżu Rastatt i Gaggenau – niemniej Daimler nie ma planów dotyczących wydań z pantografem.

REKLAMA

Od 2018 roku prototypy eActrosów z powodzeniem pracują u różnych dodatkowych klientów. W tym roku planowane jest rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa w zakładzie w Wörth. W wyniku pozytywnych doświadczeń od stycznia 2021 roku Logistik Schmitt korzysta także z eActrosa na wymagającej nowej trasie wzdłuż głównej drogi B462, która w dużej mierze odpowiada planowanej trasie trakcyjnej eWayBW. Początkowo eActros miał rozpocząć jazdy tą trasą dopiero w połowie 2021 roku, kiedy to wykorzystany zostanie do tego celu bardziej rozwinięty wariant elektrycznej ciężarówki. Jednak eksperci Mercedes-Benz chcą skorzystać z okazji, aby również tutaj szczegółowo sprawdzić obecny prototyp. Ponieważ eActros jest zasilany wyłącznie bateriami, w krótkim czasie może bardzo elastycznie dopasować się do zmian trasy. Obecnie każdego dnia trzeba pokonywać od 250 do 300 kilometrów - o ponad 100 kilometrów więcej niż dotychczas. Podczas gdy na poprzedniej trasie eActros przeważnie przewoził ładunek o masie około czterech ton, na nowej zwykle przewozi znacznie cięższy ładunek. Działanie eActros na nowej trasie stanowi pierwszy krok w kierunku porównania koncepcji z eWayBW. Tego lata Mercedes-Benz Trucks planuje bowiem przekazać firmie Logistik Schmitt ulepszony, niemal seryjny prototyp eActrosa. Ten krok został ogłoszony 24 marca przez Mercedes-Benz Trucks i Logistik Schmitt podczas imprezy cyfrowej w Muzeum Unimog w Gaggenau, znajdującym się bezpośrednio przy głównej drodze B462.

Na tę chwilę akumulatory i wodorowe ogniwa paliwowe elastycznie obejmują każdy przypadek użycia przez klienta. Dr Manfred Schuckert, dyrektor ds. emisji i bezpieczeństwa w dziale relacji zewnętrznych Daimler Commercial Vehicles, mówi „W naszych działaniach rozwojowych koncentrujemy się na dwóch całkowicie elektrycznych technologiach napędowych, które są lokalnie neutralne pod względem emisji CO2: akumulatorach i wodorowych ogniwach paliwowych. Umożliwiają nam one bardzo elastyczną obsługę w odniesieniu do tras każdego z przypadków użycia przez naszych klientów. Nasze testy drogowe eActrosa wykazały, że ciężarówka akumulatorowo-elektryczna jest optymalnie przystosowana do ciężkiej dystrybucji miejskiej. W przypadku zastosowań wymagających większych zasięgów i obciążeń, do naszego portfolio wyrobów seryjnych wprowadzonych w 2024 roku planujemy włączyć eActrosa LongHaul, który też jest czysto akumulatorowy. Do jeszcze bardziej wymagających zastosowań w drugiej połowie tej dekady do naszego asortymentu chcemy dodać seryjnie produkowane ciągniki siodłowe do przewozów na dalekich trasach, wyposażone w wodorowe układy napędowe z ogniwami paliwowymi. W naszym projekcie testowym w północnym Schwarzwaldzie, elektryczny napęd akumulatorowy okazał się odpowiednim rozwiązaniem”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA