REKLAMA

Planowane porównanie z klasycznymi ciężarówkami: od stycznia akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros pokonuje dziennie do 300 km po przyszłej trasie przewozu Cz.2

Od lipca 2019 roku pomyślne testy drogowe 25-tonowej ciężarówki w Logistik Schmitt w północnym Schwarzwaldzie. Do tej pory podczas 5 000 przejazdów pojazd pokonał około 50 000 kilometrów całkowicie w trybie elektrycznym. Dzięki pozytywnym doświadczeniom samochód ten porusza się po przyszłej trakcyjnej drodze przewozu wcześniej niż planowano - system napędu akumulatorowego można bardzo elastycznie dostosowywać do zmian trasy. Przy tym udoskonalony eActros, bliskiej kompletacji serii, zostanie dostarczony do Logistik Schmitt latem. Projekt testowy obejmuje późniejsze porównanie koncepcji autami z eWayBW. Przy czym Daimler nie ma planów dotyczących wariantów z pantografem.

Mercedes-Benz eActros elastyczny w operacjach just-in-time w Logistik Schmitt

Rainer Schmitt, partner wykonawczy Logistik Schmitt, stwierdza „Dostarczamy naszym klientom na czas. Jeśli napotkamy zamknięte drogi, place budowy lub inne nieprzewidziane zdarzenia, musimy być elastyczni i jeździć po trasach alternatywnych. Dokładnie to potrafi eActros z napędem akumulatorowo-elektrycznym. W rezultacie na dodatkowej nowej trasie byliśmy także w stanie szybko skorzystać z ciężarówki. Do ładowania akumulatorów możemy nadal wykorzystywać istniejącą infrastrukturę. W rzeczywistości eActros wymaga tylko jednej stacji ładującej. eActros jest w pełni zintegrowany z naszą flotą i jesteśmy przekonani, że zademonstruje swoją wartość również w nowym obszarze zadań, który jest znacznie trudniejszy. eActros jest absolutnie niezawodny, bardzo energooszczędny, a nasi kierowcy są też zachwyceni jego zaletami w porównaniu z konwencjonalnymi ciężarówkami. Do głównych zalet należą cicha praca ciężarówki, wygodna jazda, dostępność pełnego momentu obrotowego przez cały czas oraz odzyskiwanie energii poprzez rekuperację”.

REKLAMA

Wymagające zadanie transportowe na B462 - ładowanie między jazdami

Oprócz przejazdów między centrum logistycznym Logistik Schmitt w Ötigheim a zakładem Rastatt w fabryce Mercedes-Benz w Gaggenau, które odbywają się od 2019 roku, eActros jeździ teraz wzdłuż drogi B462 z Ötigheim do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Na tej nowej trasie Logistik Schmitt korzysta z eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem diesla. Każdego dnia eActros pokonuje sześć 14-kilometrowych tras do Rastatt i sześć 28-kilometrowych do Gaggenau, a tym samym w trybie trzyzmianowym nadal wykonuje dwanaście przejazdów. Faktycznie pokonane kilometry to łącznie nawet 300 dziennie, częściowo z powodu jazd na teren firmy. Pomiędzy trasami ładowanie jest realizowane w mobilnej stacji ładującej. Proces ten odbywa się w trakcie załadunku i rozładunku ciężarówki na terenie Logistik Schmitt. Podczas jazd do Rastatt eActros transportuje obudowy przekładni, a do Gaggenau komponenty osi. Latem 2021 roku ulepszony, niemal seryjnie eActros zastąpi istniejący pojazd. Zasięg obecnego prototypu na jednym ładowaniu akumulatorów wynosi około 200 kilometrów; nowe auto znacznie go przekroczy.

Porównanie z wariantem z pantografem

W ramach projektu eWayBW transport towarowy na drodze B462 w pobliżu Rastatt zostanie zelektryfikowany w celu sprawdzenia eksploatowanych ciężarówek z pantografem. Projekt obejmie również testy porównawcze czysto akumulatorowo-elektrycznych eActrosów z pochodzącymi od innych wytwórców odmianami z pantografem i na ogniwa paliwowe Uczestnicy chcą wykorzystać przejazdy na podobnych trasach, aby zebrać ważne dane i doświadczenia do porównania odpowiednich koncepcji pojazdów, na przykład w zakresie ich przydatności do eksploatacji. Mercedes-Benz Trucks już działa na tym obszarze dzięki jazdom eActrosa na nowej trasie przy B462. Oprócz tych równoległych jazd testowych w późniejszym terminie planowane jest bezpośrednie porównanie eActrosa z innymi ciężarówkami. Na potrzeby tego porównania eActros będzie wykonywał to samo zadanie i przez określony czas jeździł po dokładnie tej samej trasie, co ciężarówka z pantografem. Ten test pomoże w walidacji równoległych jazd testowych. Podczas bezpośredniego porównania eActros, podobnie jak ciężarówki eWayBW, po około 18-kilometrowej trasie przetransportuje rolki papieru z papierni w Gernsbach-Obertsrot do centrum logistycznego firmy Fahrner w Kuppenheim.

Daimler nie ma planów dotyczących ciężarówki z napędem sieciowym

Jako wytwórca działający na całym globie, Daimler Trucks pracuje nad przyszłościowymi rozwiązaniami, które można szybko wdrożyć na całym świecie. Firma nie uważa sieci trakcyjnej za takie rozwiązanie. Całkowicie elektryczne pojazdy Daimler Trucks - wykorzystujące elektryczne układy napędowe akumulatorów lub wodorowe ogniwa paliwowe - to elastyczna koncepcja, której rozwój przebiega błyskawicznie. Ponadto będzie w stanie całkowicie zdekarbonizować drogowy ruch towarowy.

Elektryfikacja gamy produktów Daimler Truck dzięki akumulatorom i układom napędowym z ogniwami paliwowymi

Daimler Trucks&Buses realizuje zrównoważoną strategię korporacyjną i ma na celu do 2039 roku oferowanie w Europie, Japonii i Ameryce Północnej wyłącznie nowych pojazdów, które podczas jazdy („tank-to-wheel”) są neutralne pod względem emisji CO2. Już w 2022 roku podmiot chce, aby w głównych regionach sprzedaży w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii jego portfolio pojazdów obejmowało produkowane seryjnie wersje z napędem akumulatorowo-elektrycznym. W drugiej połowie dekady firma chce zaś uzupełnić swoje portfolio o seryjnie wytwarzane pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Ostatecznym celem jest osiągnięcie do 2050 roku neutralności transportu drogowego pod względem emisji CO2.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA