Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:
Dwusprzęgłowa I-Shift
W 2014 roku koncern zaprezentował I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdów o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dającą poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu napędu.
I-Shift z biegami pełzającymi
Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.
Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze
I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 roku I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.
I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy
Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 roku, pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Okazuje się szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.
Ciężarówki Volvo najnowszej generacji odznaczają się też jeszcze lepszą niż dotychczas ekonomiką paliwową. Na przykład premierowe FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny wariant długodystansowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa.
To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji.
Pär Bergstrand konkluduje „I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale i odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo”.
Komentarze