[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Pokaz możliwości Honkera M-AX na poligonie WITPiS w Sulejówku

12 czerwca na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku odbyła się prezentacja statyczna połączona z jazdami poligonowymi Honkera, zmodernizowanego przez starachowicką spółkę AutoBox Innovations do standardu Honker M-AX. W wydarzeniu tym wzięli udział wyżsi rangą przedstawiciele MON, w tym odpowiedzialni za zakupy i wdrożenia, przemysłu – w tym firmy zabudowujące , oraz środowiska naukowego, w tym osoby zajmujące się transportem wojskowym.

Fot. Bartosz Wojtowski

Celem tego spotkania było przede wszystkim zwrócenie uwagi na dalszy rozwój tego programu, gdyż – jak podkreślali sami reprezentanci AutoBox – program ten jest wciąż żywy. Tzn. w samochodzie na bieżąco są wprowadzane kolejne udoskonalenia, będące wynikiem uwag zgłaszanych przez potencjalnych użytkowników oraz dalszego doskonalenia budowy tego auta. M.in. zdecydowano się na zmianę ramy nośnej – ramy podwozia o układzie drabinowym na bardziej wytrzymałą oraz przeniesienie zbiornika paliwa w miejsce mniej narażone na ewentualne uszkodzenia – między podłużnice ramy, za tylną oś.

REKLAMA

Generalnie pakiet modernizacyjny zaproponowany przez Autobox ma na celu wyeliminowanie bazowych wad Honkera towarzyszących mu de facto od samego początku. Kwestia dotyczy zbyt słabego silnika, za małej dopuszczalnej masy całkowitej, na co zwrócono m.in. uwagę w Iraku przy próbie instalacji zewnętrznego opancerzenia, oraz nienajlepszych parametrów dynamicznych, mobilności taktycznej – dzielności terenowej i osiągów w obszarze bezpieczeństwa. Ponadto poprawie uległ komfort pracy w kabinie. Dlatego właśnie ta modernizacja wreszcie skutecznie eliminuje zasadnicze wady pierwowzoru. Do tego ważne są inne zagadnienia. Wybrany jako partner w prowadzeniu tych prac austriacki Achleitner od lat należy do uznanych przedsiębiorstw wykonujących analogiczne konwersje i przeróbki. Tym samym gwarantuje dopracowanie konstrukcji od strony kluczowej – podwoziowej. Przy tym pełna produkcja odbywać się będzie u nas, czyli w Polsce. Co jeszcze newralgiczne, w podwoziu, w tym w układzie napędowym, w możliwie największym stopniu oparto się na najważniejszych komponentach IVECO z rynku cywilnego – m.in. silniku i skrzyni biegów. Wybór IVECO wydaje się o tyle wskazany, że pojazdy tej marki różnych klas tonażowych i typów Siły Zbrojne RP z powodzeniem eksploatują od dwóch dekad. Powyższe przekłada się na spadek kosztów logistycznych szeroko pojętego wsparcia obsługowo-naprawczego oraz – tu równie ważne – w przyszłości stanowi zabezpieczenie dostaw części zamiennych. Poza tym parametry podwozia Honkera zmodernizowanego do standardu M-AX powodują, że może ono występować w roli modułowej bazy dla opracowania kompletnie nowego wyrobu, odpowiadającego wymaganiom programu Mustang.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij