[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Powstał zrobotyzowany – zautomatyzowany ciągnik siodłowy KAMAZ 5490 NEO

KAMAZ PJSC (ПАО «КАМАЗ»), VIST Group («ВИСТ Групп») oraz Uniwersytet Nazarbajewa (Назарбаев Университет Kazachstan) zakończyły duży międzynarodowy projekt przygotowania zrobotyzowanego – zautomatyzowanego wariantu, powstałego w oparciu o 2-osiowy ciągnik siodłowy KAMAZ-5490 NEO.

Dla realizacji tego przedsięwzięcia KAMAZ dostarczył jeden ze swoich nowych, popularnych samochodów w ofercie – typ 5490 NEO. Na pierwszym etapie projektu pracownicy jednostki firmy VIST Group, odpowiedzialni za systemy robotyczne, dokonali modyfikacji w tym aucie, wskutek czego zostało ono częściowo zmodernizowane i przystosowane do autonomicznego ruchu. Ciężarówka ta otrzymała m.in. zestaw systemów zapewniających autonomiczny ruch, którego znaczna część stanowi wynik własnych prac rozwojowych VIST. Dla zapewnienia bezpiecznego ruchu i skanowanie otoczenia, na wyposażeniu znalazły się także lidary, radary i system pozycjonowania, pochodzące od takich wiodących światowych producentów, jak Continental, Quanergy czy Trimble. W ramach tego pierwszego etapu przeprowadzono testy na specjalnym poligonie znajdującym się na terenie centrum innowacji Skolkovo.

Dmitrij Władimirow, dyrektor generalny Grupy VIST, skomentował „Dla Grupy VIST ciągnik siodłowy jest nową bezzałogową platformą, podnoszącą nasze kompetencje w dziedzinie technologii robotyzacji. Zainteresowanie wśród przedsiębiorstw przemysłowych wprowadzaniem bezzałogowego transportu rośnie, co pozwala nam oferować bardziej kompleksowe rozwiązania w zakresie ich digitalizacji”.

REKLAMA

W drugim etapie projektu specjaliści z Uniwersytetu Nazarbajewa dołączyli do ukończenia bezzałogowego ciągnika w testowej lokalizacji w Kazachstanie. Deweloperzy z Kazachstanu do funkcjonalności pojazdu dodali komputerowy system wizyjny, dzięki któremu pojazd ten może rozpoznawać różne obiekty/przedmioty, w tym ludzi, zwierzęta, ogrodzenia drogowe, oznaczenia, oraz samodzielnie rekonstruować trasę z uwzględnieniem objazdu tych przeszkód.

Kierownik projektu Zhandos Isenbaev ocenił „Projekt jest wyjątkowy w kontekście Kazachstanu i częściowo nawet ambitny, ale jak dotąd jest to kwestia transferu technologii i rozwoju kompetencji. Pomimo tego, że projekt jest dość złożony i zaawansowany technologicznie, wszystkie zadania zostały wykonane w ścisłej współpracy z inżynierami z Grupy VIST. Zespół projektowy liczy około 20 osób, z których większość stanowią studenci, magistranci i doktoranci Uniwersytetu Nazarbajewa. Zgromadzone doświadczenie stanie się podstawą do dalszego rozwoju w dziedzinie bezzałogowych pojazdów, zarówno pod względem badań, jak i potencjalnego generowania know-how i komercjalizacji technologii”.

Rozwój technologii robotyzacji i autonomizacji w klasie ciężarówek umożliwi ich wykorzystanie do transportu ładunków wewnątrz obiektów przemysłowych oraz przełoży się na wdrożenie kompleksowych programów cyfryzacji przedsiębiorstw, w które zaangażowany jest partner KAMAZ – Grupa Firm Cyfra (Группа компаний «Цифра»).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij