[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Pożarnicze IVECO Daily z PS Bocar dla warszawskiego metra

Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Bocar sp. z o.o. (PS Bocar) z Korwinowa pod Częstochową jest jednym z czołowych krajowych wytwórców pożarniczych zabudów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych na podwoziach samochodów różnych klas i typów. Jednym z ciekawszych, ostatnio w nim powstałych takich wariantów jest lekki model ratowniczo-gaśniczy – GLBA 1/0,8, zbudowany dla warszawskiego metra.

Fot. Jarosław Brach

Za jego bazę służy najcięższe podwozie z lekkiej dystrybucyjnej rodziny IVECO Daily – Daily 70C18. Zgodnie z tym oznaczeniem jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 7000 kg, z kolei silnik uzyskuje moc maksymalną 132 kW/180 KM. Ta 4-cylindrowa, rzędowa jednostka z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego – najmocniejsza jaka trafia do Daily – spełnia także normę czystości spalin Euro 6 oraz legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym o wartości 430 Nm. Ponieważ auto przygotowano też do poruszania się głównie w miastach, w tym wjazdu w węższe tunele, zastosowano w nim tzw. miejski napęd. Powyższe oznacza formułę napędu 4x2, a tylny most otrzymał blokadę mechanizmu różnicowego oraz bliźniacze ogumienie.

Kolejny kluczowy wyznacznik tego nośnika, oprócz mocnego silnika, stanowi tradycyjna rama podwozia typu ciężarówkowego – ta drabinowa rama składa się więc z podłużnic i poprzeczek. Do tego dochodzi następna ważna cecha samego pojazdu – wydłużona, zespolona, załogowa kabina 6-osobowa, z miejscami w układzie 1+1+4.

REKLAMA

Wykonaną przez PS Bocar zabudowę – jej konstrukcję nośną oraz poszycie zrobiono z kompozytu. PS Bocar należy zresztą do pionierów na naszym rynku w oferowaniu nadwozi tego rodzaju, wobec tego w tej sferze może poszczycić niemałym dotychczasowym doświadczeniem. Z punktu widzenia użytkowego kompozyty cechują się relatywnie niską masą własną, całkowitą odpornością na korozję oraz łatwością w nadawaniu nawet bardziej nietypowych kształtów – przykładowo zaokrągleń czy przetłoczeń i wgłębień. Tę ich zaletę wykorzystano w przypadku GLBA 1/0,8, wykonując m.in. dachowe relingi. Wysokość samej zabudowy odpowiada bowiem wysokości górnej powierzchni kabiny. Ponieważ zabudowę, z dachem w standardzie roboczym – użytkowym, z pokryciem antypoślizgowym, zaopatrzono w boczne relingi zabezpieczające, by skompensować wizualnie ten wzrost wysokości, reling w kształcie litery U i o analogicznej wysokości zamocowano również na bocznych i przednim obrzeżach kabiny. W związku z faktem, że szerokość tego relingu odpowiada szerokości zabudowy, większej niż szerokość kabiny, reling ten powoduje, że wzrokowo kabina stanowi jakby jedną, integralną całość z tą zabudową. Przy czym, oprócz funkcji wizualnych, reling kabinowy, podobnie jak relingi nadwozia, zawiera integralnie wkomponowane oświetlenie. W jego przypadku kwestia dotyczy świateł odmiany uprzywilejowanej, zlokalizowanych w górnej przedniej partii obu naroży, podczas gdy reling dachowy ma po bokach oświetlenie pola pracy, a światła wersji uprzywilejowanej w swojej tylnej części.

W układzie eksploatacyjnym zabudowa obejmuje siedem schowków – po trzy z każdej strony oraz tylny przedziału autopompy. Niemniej schowki przedni i środkowy – zgodnie z wymaganiami zamawiającego – pozbawiono wewnętrznej ściany działowej. W rezultacie osłania je jedna żaluzja. Przy tym żaluzje wszystkich schowków są lekkie, aluminiowe, pyło- i wodoszczelne, z zamknięciem rurowym BARIock. Do tego oświetlenie wewnętrzne, tak samo jak zewnętrzne, wykorzystuje technologię LED, a po obu stronach, z tyłu przedniego ze schowków wprowadzono odchylany do dołu dolny podest, ułatwiający dostęp do pozycji sprzętu i wyposażenia rozlokowanych wyżej.

W związku z faktem, że pojazd przewidziano stricte nie tylko do prowadzenia czystych akcji gaśniczych, ale i ratowniczych, oba zbiorniki na środki gaśnicze nie wyróżniają się względnie dużą pojemnością. Zbiorniki te powstały z kompozytu, a ich pojemności równają się: na wodę 1000 litrów, na środki pianotwórcze 100 litrów. Poza tym układ wodno-pianowy obejmuje: jednozakresową autopompę typu A 8/8 o wydajności 1000 l/min przy ciśnieniu 8 barów, ręczny dozownik środka pianotwórczego, pozwalający na uzyskiwanie stężeń 3% i 6% w całym zakresie pracy pompy, szybkie natarcie z wężem o długości 30 m z prądownicą niskociśnieniową i ze zwijaniem elektrycznym i ręcznym oraz układ utrzymywania stałego ciśnienia tłoczenia. W skład wyposażenia standardowego weszły: generator sygnałów dźwiękowych BOS 200, wysuwany maszt oświetleniowy z najaśnicami LED, sprzęt łączności radiowej i radiostacja przewoźna, dachowa skrzynia, niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy WEBASTO, klimatyzacja kabiny, fala świetlna oraz wyciągarka elektryczna 4 tony. Tę ostatnią zamocowano z przodu, przed zderzakiem. Na liście wyposażenie opcjonalnego znalazły się zaś m.in.: agregat prądotwórczy oraz wyspecyfikowany sprzęt pożarniczy i ratowniczy.

Podstawowe wymiary lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego typ GLBA 1/0,8 na szosowym podwoziu IVECO Daily 70C18 to: długość 6910 mm, szerokość 2320 mm i wysokość 2800 mm.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij