Od momentu, gdy w 2015 roku rozpoczęła się szeroko zakrojona współpraca w ramach ElectriCity, wiele się wydarzyło. To, co zaczęło się w testach zelektryfikowanego ruchu autobusowego na ograniczoną skalę na arenie demonstracyjnej – linii 55, z czasem przekształciło się w w pełni zelektryfikowane linie autobusowe i największe w Europie zamówienia na autobusy elektryczne. Jednocześnie podniesieniu uległa liczba partnerów – uczestników przedsięwzięcia, spośród których najnowszymi są ABB i Transdev. Przy tym wzrosła liczba tzw. aren demonstracyjnych, podobnie jak zwiększyły się wysiłki na rzecz opracowania większej liczby inicjatyw związanych z czystszą i cichszą elektryfikacją.
Ważne wyniki i bieżące działania
- Trasa 55: Działanie areny demonstracyjnej zostało przedłużone i nowe autobusy są testowane na tej trasie.
- Trasa EL16: Nowe w pełni elektryczne autobusy o dużej pojemności – przegubowe do dodatkowych przewozów/usług na trasie 16.
- Stacje szybkiego ładowania o wysokiej mocy wyjściowej dla tras o dużym natężeniu ruchu.
- Nowe wewnętrzne i zewnętrzne – wewnątrz i zewnątrz budynków – przystanki testowe zaprojektowane dla cichszych i czystszych autobusów elektrycznych.
- Bardziej zadowoleni pasażerowie i kierowcy dzięki zelektryfikowanym autobusom.
- Funkcjonowanie geofencing/zarządzania strefą dla trasy 55 i trasy EL16.
- Platforma cyfrowa, na której opracowano wstępne pomysły na produkty i usługi.
- Trwają prace nad morską areną demonstracyjną do testowania działania zelektryfikowanych – hybrydowych promów dowożących ludzi do pracy.
Efekty uboczne i wyniki pośrednie
Oprócz wyżej wymienionych wyników ElectriCity utorowało też drogę dla nowych form współpracy i partnerów, procedur przetargowych oraz dalszych badań. Między innymi w Göteborgu odbyły się ważne przetargi na zakup większej liczby autobusów elektrycznych. Niektóre inne przykłady obejmują projekty kooperacji dotyczące standaryzacji systemów informatycznych autobusów, projekty badawcze odnoszące się do pomiarów hałasu i jakości powietrza na trasach autobusów elektrycznych oraz testy nowego układu kierowniczego (Volvo Dynamic Steering) na trasie 55.
Wpływ zelektryfikowanych systemów transportu
Wykazano, że w mieście może z powodzeniem funkcjonować zelektryfikowany system transportu, w tym drogowego opartego na autobusach jako uzupełnienie tramwajów, co doprowadziło do nowych dyskusji na temat planowania urbanistycznego
Komentarze