REKLAMA

Premiera IVECO X-WAY na targach Solutrans 2019

Na odbywających się w Lyonie w dniach od 19 do 23 listopada targach Solutrans IVECO nieco bez rozgłosu pokazało kolejnych członków generacji WAY.

Producent

Pierwszym jej przedstawicielem, oficjalnie zaprezentowanym na początku lipca tego roku, jest flagowa gama S-WAY, zastępująca linię Stralis i dedykowana do wykonywania szosowych przewozów w ruchu średnio- oraz dalekobieżnym. Na Solutransie ujawniono zaś typoszereg X-WAY, będący następcą wydzielonego rzędu Stralis X-WAY.

X-WAY, analogicznie jak Stralis X-WAY, obejmuje grupę wykonań przeznaczonych do realizacji tzw. mieszanych prac transportowych, tzn. wiążących się z koniecznością wjazdu w lekki teren czy/i wypełniania pewnych zadań specjalizowanych bądź nawet specjalistycznych. Generalnie auta takie 80-90% trasy przejeżdżają po nawierzchniach utwardzonych, natomiast pozostałe 10-20%, zazwyczaj w formie dojazdu, po drogach gruntowych czy utwardzonych w gorszym stanie. Do pokonywania trudniejszego terenu nie dochodzi w ogóle lub dochodzi sporadycznie. Dlatego występuje tu połączenie wysokiej ładowności z pewną możliwością operowania po drogach polnych albo żwirowych. W związku z tym takie modele najczęściej zamawiają odbiorcy z sektorów budowlanego, drogowego, komunalnego czy obsługi przemysłu rolno-przetwórczego. Możliwe są też zamówienia ze strony leśnictwa bądź straży pożarnej.

REKLAMA

Pod względem konstrukcyjnym X-WAY, podobnie jak Stralis X-WAY, w przeważającym stopniu bazuje na kluczowych elementach z rodziny szosowej – w tym przypadku S-WAY. M.in. takie same są długie kabiny. Jednocześnie w X-WAY debiutują kabiny powstałe z myślą o dystrybucji, służbach komunalnych albo budownictwie, czyli krótkie, dzienne i niżej osadzone. Kabiny te można z zewnątrz poznać po mniejszej liczbie wlotów powietrza na przedniej atrapie. Do tego może dochodzić stalowy, łatwy w naprawie zderzak. Jednocześnie, ze względu na pewne lekkie uterenowienie oraz lepsze dopasowanie pod kątem bardziej specjalizowanego i specjalistycznego wykorzystania, X-WAY otrzymuje także wybrane komponenty ze specjalistycznego rzędu Trakker. Oferta zawiera m.in. trzy wysokości podwozia, pogrubione i wzmocnione ramy podwozia, wzmocnione stalowe zderzaki i inne element przykładowo do zabezpieczania podwozia.

Przy tym IVECO konsekwentnie stawia na gaz, jako najlepszy dzisiaj zamiennik oleju napędowego pod względem ekonomicznym, eksploatacyjnym, ekologicznym i dystrybucyjnym. Co więcej, Włosi proponują szeroką paletę takich wersji gazowych, nie tylko złożonych dla odbiorców z segmentu przewozów średnio- i dalekobieżnych, służb komunalnych oraz dystrybucji, ale i drogownictwa lub budownictwa. Tę strategię doskonale było widać na Solutransie, gdzie wszystkie wystawiane X-WAY były skonfigurowane dla budownictwa i otrzymały silniki gazowe zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG. Pierwszym z tych pojazdów dla sektora budowlanego była odmiana CNG 2-osiowego ciągnika siodłowego X-WAY NP, zaprojektowana do wymagających wywrotek. Cechują ją długa kabina z dachem o normalnej wysokości, wzmocnione podwozie z podłużnicami o grubości 7,7 mm, duży prześwit, przestrzeń na zbiornik układu hydraulicznego między osiami oraz zbiorniki CNG o objętości 1052 litrów, największej na rynku, co przekłada się na powiększony zasięg. Taka ciężarówka jawi się jako idealne rozwiązanie dla projektów infrastrukturalnych zlokalizowanych w strefach niskoemisyjnych, takich jak we Francji linie kolejowe Grand Paris Express, oraz do wszelkich innych projektów budowlanych wymagających niskiego śladu węglowego.

Poza tym IVECO promowało dwie betonomieszarki na 4-osiowych podwoziach X-WAY CNG. Jedna z nich zawiera specjalne elementy sterujące hydrauliką. Drugą wyposażono z kolei w silnik elektryczny. Jest to tzw. model hybrydowy z akumulatorami, które są ładowane podczas jazdy, co pozwala na stosowanie auta w strefach o bardzo niskiej emisji. Oba te samochody stanowią własność i są obsługiwane przez Perrenot. To kolejny przykład wyjątkowo udanej współpracy włoskiego koncernu z tym podmiotem, współpracy w sferze ekologicznej polegającej na wdrażaniu podejścia zdecydowanie wybiegającego w przyszłość.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA