Premiera eCitaro G z nowymi akumulatorami litowo-jonowymi: Mercedes-Benz dostarcza pierwsze w pełni elektryczne autobusy przegubowe dla ÜSTRA w Hanowerze

Lokalnie bezemisyjny, cichy i o dużym zasięgu dzięki nowej technologii akumulatorów i odbierakom prądu. Część zamówienia na dużą skalę; przejście na autobusy elektryczne w śródmieściu Hanoweru – czysto, bezpiecznie i komfortowo: Mercedes-Benz eCitaro G dla ÜSTRA w Hanowerze. ÜSTRA chce być bowiem przyjaznym dla środowiska dostawcą usług mobilności dla Hanoweru.

Mercedes e Citaro Producent

Zapowiedziane jesienią ubiegłego roku i już wdrożone: trzy lata po światowej premierze pokazano aktualizację w pełni elektrycznego autobusu miejskiego eCitaro – tym samym Mercedes-Benz przechodzi na jeszcze mocniejszą generację akumulatorów litowo-jonowych. Pierwsze autobusy przegubowe eCitaro G zostały już dostarczone do przewoźnika ÜSTRA w Hanowerze. Stanowią część dużego zamówienia oraz są ważnym elementem ambitnego planu zelektryfikowania transportu autobusowego w stolicy Dolnej Saksonii.

REKLAMA

Lokalnie bezemisyjny, cichy i o dużym zasięgu dzięki nowej technologii akumulatorów i odbierakom prądu

Denise Hain, szef operacji i personelu ÜSTRA, mówi „Nasze nowe, najnowocześniejsze autobusy przegubowe wnoszą istotny wkład w ochronę klimatu i odejście transportu od silników spalinowych – to przyjazna dla klimatu mobilność w Hanowerze. Są lokalnie bezemisyjne, ciche i bardzo dobrze wyposażone”. Mirko Sgodda, dyrektor sprzedaży, marketingu i obsługi klienta w Daimler Buses, dodaje zaś „Cieszymy się, że firma ÜSTRA wybrała Mercedes-Benz eCitaro G z akumulatorami nowej generacji. Nasz nowoczesny autobus miejski jest bezpieczniejszy, bardziej przyjazny dla środowiska i nie tylko wygodny. To ważny kamień milowy na drodze do poprawy życia w mieście”.

Dwa nowe autobusy eCitaro G dla ÜSTRA otrzymały akumulatory litowo-jonowe drugiej generacji. Ich pojemność jest o około jedną trzecią większa niż w przypadku poprzednich akumulatorów, dzięki czemu zasięg między przerwami ładowania znacznie zwiększono. Dokładnie przegubowe autobusy dla Hanoweru zaopatrzono w dziesięć akumulatorów, zapewniających niezwykłą łączną pojemność 330 kWh. Dodatkowo instalowane na dachu odbieraki prądu - dla których termin techniczny to pantograf – służą do ładowania pośredniego na końcowym przystanku autobusowym na trasach.

Część zamówienia na dużą skalę; przejście na autobusy elektryczne w śródmieściu Hanoweru

Nowe pojazdy wchodzą w skład zamówienia ÜSTRA na maksymalnie 48 autobusów miejskich. Zamówienie to obejmuje 30 solo eCitaro i 18 przegubowców eCitaro G. Pierwsze eCitaro jeżdżą w Hanowerze od września ubiegłego roku. W ramach swojej kampanii przejścia na tabor elektryczny do 2023 roku ÜSTRA zamierza jeździć „elektrycznie” 48 autobusami elektrycznymi na wszystkich trasach śródmiejskich w strefie niskoemisyjnej Hanoweru. Przejście to każdego roku mogłoby zredukować emisję CO2 o 3800 ton. W tym samym czasie, gdy autobusy zostaną uruchomione, również do 2023 roku końcowe przystanki na wewnętrznych trasach będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę do ładowania, a obie zajezdnie ulegną przebudowie pod kątem dostosowania do procesów ładowania i konserwacji autobusów elektrycznych.

Czysto, bezpiecznie, komfortowo: Mercedes-Benz eCitaro G dla ÜSTRA w Hanowerze

W pełni elektryczne eCitaro G dla ÜSTRA zaopatrzono nie tylko w zaawansowaną technologię, ale także w sprzęt szczególnie sprzyjający dobremu samopoczuciu pasażerów. Cztery dwuskrzydłowe drzwi oznaczają szybki przepływ podróżnych na przystankach. Ogół drzwi otrzymał paski świetlne z zielonymi lub czerwonymi diodami LED, podkreślające krawędzie podłogi przy wejściach. Pasażerowie o ograniczonej sprawności ruchowej wsiadają przy drzwiach numer dwa, korzystając z elektrycznie sterowanej rampy kasetowej. We wnętrzu przedział pasażerski jest funkcjonalny i przyjazny. Podłogę wyróżnia ciepły wygląd. Poduszki siedzisk i oparć są tapicerowane. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, a klimatyzacja w zajezdni firmy lub na końcowych przystankach autobusowych oszczędza energię i przekłada się na maksymalny zasięg. W okolicy drzwi nr 2 znajduje się specjalne miejsce dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Z tyłu natomiast, naprzeciwko trzeciego wejścia, usytuowano drugie miejsce specjalnego przeznaczenia dla wózków dziecięcych. Wszystkie te obszary charakteryzują wygodne tapicerowane nakładki, o które można się oprzeć w części stojącej lub na składanych siedzeniach. Dwa podwójne monitory TFT, jeden z przodu i jeden z tyłu, dostarczają pasażerom informacji o ruchu autobusu na trasie lub bawią ich za pomocą telewizji pokładowej. 13 podwójnych portów USB zasila osobiste urządzenia mobilne, a router WiFi łączy je z Internetem. Komfortowo wyposażono także kokpit kierowcy. Oddzielny system klimatyzacji oraz podgrzewany i klimatyzowany fotel z elektryczną regulacją uzupełnia regulowane podparcie lędźwiowe. Wewnętrzne lusterko wsteczne i roleta przeciwsłoneczna też są regulowane elektrycznie. Technologia EDF Eco Driver Feedback przyczynia się do ekonomicznego stylu jazdy, mając na celu osiągnięcie maksymalnej efektywności energetycznej. Drzwi kabiny kierowcy dostały przegrodę na całej szerokości, podczas gdy kamery wideo monitorują obszary drzwi i przedział pasażerski. Wszystkie te cechy składają się na większe poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo czynne gwarantują z kolei m.in. aktywny system wspomagania hamowania Preventive Brake Assist, system wspomagania skrętu Sideguard Assist oraz standardowy kontroler obrotnicy przegubu (ATC) i system zapobiegający zrywaniu. Jego działanie pozostaje podobne do ESP. Do tego dochodzą kamera cofania i akustyczny sygnał cofania zapobiegający wypadkom podczas manewrowania.

ÜSTRA: przyjazny dla środowiska dostawca usług mobilności dla Hanoweru

Dzięki miejskim autobusom i tramwajom ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG jest jednym z wiodących niemieckich przewoźników lokalnych. Firma co roku przewozi 172 miliony pasażerów, co czyni ją najbardziej wydajnym operatorem transportu lokalnego w Dolnej Saksonii. ÜSTRA obsługuje 349 tramwajów miejskich, 142 autobusy i cztery łodzie o napędzie elektrycznym. Autobusy obsługują sieć 41 linii o długości 540 kilometrów i łącznie 672 przystankach, co daje roczny przebieg ponad dwunastu milionów kilometrów. Przy tym autobusy Mercedesa od dawna odgrywają w Hanowerze ważną rolę. Aby uczcić światową wystawę Expo 2000, ÜSTRA otrzymała około 100 indywidualnie zaprojektowanych autobusów miejskich opartych na pierwszej generacji Citaro. W tamtym czasie dużym zainteresowaniem cieszył się ich zarówno wygląd wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Do 2016 roku autobusy te stanowiły niepowtarzalną część panoramy Hanoweru. Wiele impulsów dał w szczególności wyznaczający ciekawy wystrój wnętrz. Jednak jeden szczegół pozostaje niezmieniony: efektowne skórzane pasy z aluminiowymi wstawkami na poręczach sufitowych ze stali nierdzewnej - można je również znaleźć w nowych eCitaro G.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA