Premiera na targach Interschutz – Volvo FMX 4x4 – typ GCBA 5/32 z zabudową ratowniczo-gaśniczą z PS Bocar Cz.1

Na tegorocznych targach Interschutz światową premierę miał ciężki utereniowiony samochód ratowniczo-gaśniczy - typ GCBA 5/32 – z zabudową z PS Bocar. Jako bazę wykorzystuje on 2-osiowe podwozie Volvo z nowej specjalizowanej i specjalistycznej rodziny FMX. Wybrane przez PS Bocar podwozie ma układ napędowy 4x4 i w dodatku fabryczną, wydłużoną, załogową kabinę. To pierwsze podwozie z tej serii w układzie napędowym 4x4 i z kabiną załogową, z zabudową w postaci nadwozia ratowniczo-gaśniczego.

Volvo FMX 4x4 – typ GCBA 5/32 Bartosz Wojtowski

Wstępne informacje o zaopatrzeniu premierowej linii FMX w kabinę wydłużoną Volvo Trucks przekazało na początku 2021 roku. Tę kabiną koncern opracował w ścisłej współpracy z producentami nadwozi i służbami ratowniczymi, w oparciu o normę EN 1846 dla pojazdów pożarniczych i ratowniczych. Kabina ta zawiera kilka ulepszeń zaprojektowanych specjalnie dla pojazdów strażackich i ratowniczych. Przede wszystkim może pomieścić do dziewięciu osób. Do tego przygotowano ją tak, aby zapewnić jak najlepsze warunki dla każdego zespołu ratowniczego, by zabezpieczyć mu wydajne i bezpieczne środowisko pracy w trudnych warunkach. Zapewniane są więc te same wysokie standardy bezpieczeństwa biernego i czynnego, ergonomii oraz komfortu, jak inne warianty pochodzące z ostatniej genetracji FM i FMX. Dlatego m.in. kabina została rygorystycznie przetestowana pod kątem bezpieczeństwa - przeszła testy zderzeniowe zgodnie z normą ECE R29-03. Otrzymała też duże okna, niską linię drzwi, duże lusterka wsteczne oraz opcję nawet do ośmiu kamer gwarantujących dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Ponadto aktywny układ kierowniczy Volvo, dostępny jako opcja, ułatwia manewrowanie i poprawia zarówno ergonomię, jak i bezpieczeństwo jazdy. Poza tym miejsce pracy kierowcy zaopatrzono w nowy interfejs kierowcy Volvo Trucks z cyfrowymi wskaźnikami i wielofunkcyjną kierownicą z przyciskami sterującymi, którą można również regulować za pomocą funkcji odchylania kolumny. Przy tym duża wysokość do sufitu wewnątrz – 160 cm z przodu i 161 cm z tyłu – przekłada się na przewiewne, przestronne wnętrze z dużą swobodą ruchów. Drzwi cechuje z kolei szeroki kąt otwarcia, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie – drzwi przednie otwierają się pod kątem 79 stopni, drzwi tylne pod kątem 75 stopni. Powyższe wspierają jeszcze nowo opracowany, podświetlany antypoślizgowy stopień i wyraźnie oznaczony pomarańczowy uchwyt, ergonomicznie zaprojektowany i łatwy do wykrycia w różnych warunkach. Wnętrze kabiny oferuje zaś wiele schowków na hełmy, rękawice i inny niezbędny sprzęt.K

Co równie istiotne, w porozumieniu z czołowymi ekspertami z firm specjalizujących się w budowie samochodów strażackich, zespół pojazdów specjalnych Volvo wprowadził ulepszenia zarówno w kabinie, jak i podwoziu. Komponenty są teraz rozmieszczone w takich pozycjach, aby uprościć proces budowania, a wszystko zostało przygotowane do podłączenia systemów elektrycznych i pneumatycznych. W rezultacie dzięki tej kabinie załogowej firmy zabudowujące mogą szybciej dostarczać pojazdy do swoich klientów. M.in. część podwozia za kabiną fabrycznie jest już gotowa do zabudowy. Nie trzeba niczego rozkładać ani przenosić. Zbiorniki paliwa, tłumik i inne główne elementy znajdują się pod kabiną. W kabinie kable elektryczne i przewozy instalacji pneumatycznej mają łatwo dostępne punkty połączeń. Sam montaż siedzeń, ławek i pasów bezpieczeństwa certyfikowano fabrycznie.

Zaopatrzone w tę kabinę i wybrane przez PS Bocar Volvo FMX mogą napędzać silniki o mocy 285 kW/387 KM lub 323 kW/439 KM. Do przeniesienia napędu służą zautomatyzowana bądź automatyczna skrzynia przekładniowa, skrzynia rozdzielcza oraz wzmocnione, dwustopniowe mosty, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokadę międzymostową. Opony są uniwersalne, drogowo-terenowe, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Za napęd urządzeń zewnętrznych odpowiada przystawka odbioru mocy, przenosząca moment do 2000 Nm. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy, ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami, zaś w pełni mechaniczne zawieszenie bazuje na parabolicznych resorach piórowych. Kabina w wykonaniu 6-osobowym, z miejscami w układzie 1+1+4, na wyposażenie otrzymała m.in. klimatyzację, ogrzewanie postojowe, radiootwarzacz, centralny zamek, regał kabinowy oraz mocowania aparatów tlenowych załogi.

REKLAMA