Premiera na targach Interschutz – Volvo FMX 4x4 – typ GCBA 5/32 z zabudową ratowniczo-gaśniczą z PS Bocar Cz.2

Na tegorocznych targach Interschutz światową premierę miał ciężki utereniowiony samochód ratowniczo-gaśniczy - typ GCBA 5/32 – z zabudową z PS Bocar. Jako bazę wykorzystuje on 2-osiowe podwozie Volvo z nowej specjalizowanej i specjalistycznej rodziny FMX. Wybrane przez PS Bocar podwozie ma układ napędowy 4x4 i w dodatku fabryczną, wydłużoną, załogową kabinę. To pierwsze podwozie z tej serii w układzie napędowym 4x4 i z kabiną załogową, z zabudową w postaci nadwozia ratowniczo-gaśniczego.

Volvo FMX 4x4 – typ GCBA 5/32 Bartosz Wojtowski

Na tak skompletowanym podwoziu PS Bocar wykonał zabudowę ratowniczo-gaśniczą. To samonośna konstrukcja całkowicie zrobiona z kompozytu. Dach ma postać podestu roboczego w wydaniu antypoślizgowym. Boczne schowki na sprzęt i wyposażenie w łącznej liczbie 6 – po 3 na każdą stronę, zamykane są lekkimi żaluzjami pyłoszczelnymi i bryzgoszczelnymi, z możliwością zamknięcia na klucz. Półki sprzętowe są aluminiowe, z możliwością płynnej regulacji wysokości. Palety i regały – uchylne lub wysuwane – opcjonalnie mogą być dzielone i jako regały obrotowe. Dolne podesty, uchylne pod każdym schowkiem, zaopatrzono w oświetlenie ostrzegawcze. Napędzana od przystawki odbioru mocy autopompa jest dwuzakresowa, typu A32/8, o wydajności 3700 l/min przy ciśnieniu 8 barów i wydajności na wysokim ciśnieniu 400 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Oba zbiorniki – na wodę i środek pianotwórczy – są kompozytowe. Pojemność pierwszego z nich określono na 5000 litrów, drugiego 500 litrów. Na daxhu nadwozia zamontowano działko wodno-pianowe z nakładką do piany – typ DWP 32, o wydajności do 3200 l/min. Do tego w ramach układu wodno-pianowego dochodzą: linia szybkiego natarcia z wężem o długości 60 m, z napędem elektrycznym zwijadła i przedmuchem linii sprężonym powietrzem, automatyczny dozownik środka pianotwórczego zraszacze przednie i tylne oraz opcjonalnie – system piany sprężonej. W instalacji elektrycznej występują natomiast m.in.: generator sygnałów dźwiękowych 2x!00 W z retransmisją radiową przez Bluetooth, sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego wykonana w technologii LED, pomarańczowa fala świetlna LED, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w całości wykonane w technologii LED oraz masz oświetleniowy 2x15000 lumenów zasilany z instalacji pojazdu, sterowany bezprzewodowo, podest z instalacją do radiotelefonów i latarek. Do tego system sterowania zabudowy opiera się na komunikacji CAN.

Kompletacja auta obejmuje jeszcze m.in. : przednią wyciągarkę o sile uciągu 80 kN oraz zaczep holowniczy – automatyczny do holowania przyczep o masie do 10 ton.

Zasadnicze wyróżniki ciężkiego utereniowionego samochodu ratowniczo-gaśniczego - typ GCBA 5/32 – Volvo FMX 4x4 z zabudową z PS Bocar są następujące: długość 8858 mm, szerokość 2527 mm, wysokość 3460 mm, dopuszczalna technicznie masa całkowita 21000 kg, przy maksymalnych obciążeniach osi – przód 8000 kg, tył 13000 kg.

Na koniec warto dodać, że PS Bocar zostało najważniejszym na świecie pod względem liczby przekazanych egzemplarzy dostawcą pojazdów ratowniczo-gaśniczych na podwoziach Volvo.

Zobacz również:
REKLAMA