Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premiera pierwszej w pełni elektrycznej ciężarówki Volvo Trucks

Volvo Trucks przedstawiło swoją pierwszą w pełni elektryczną ciężarówkę – model FL Electric – zaprojektowany m.in. z myślą o dystrybucji towarów w mieście i wywozie odpadów. Jego seryjna produkcja i sprzedaż w Europie rozpoczną się w przyszłym roku. Wprowadzając go na rynek koncern znajduje się na czele stawki w dziedzinie zelektryfikowanego przewozu ładunków w środowisku zurbanizowanym.

Fot. Producent

Claes Nilsson – prezes Volvo Trucks – powiedział „Z ogromną dumą prezentujemy pierwszy z serii napędzanych w pełni elektrycznie samochodów ciężarowych Volvo, gotowy do regularnej eksploatacji. Tym samym miastom, których ambicją jest zrównoważony rozwój, umożliwiamy wykorzystanie zalet zelektryfikowanego transportu”. Kwestia dotyczy m.in. tego, że lepsza jakość powietrza oraz mniejszy hałas na obszarze zabudowanym pozwolą na większą niż obecnie swobodę w planowaniu rozwoju budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury. Napędzany elektrycznie wariant o zerowej emisji spalin może być użytkowany wewnątrz budynków magazynowych i w tzw. zielonych strefach. Z kolei niski poziom hałasu daje możliwość zwiększenia liczby operacji przemieszczania w nocy, co powoduje odciążenie infrastruktury drogowej w ciągu dnia. Powyższe potwierdzają badania skutków nocnej dystrybucji towarów w Sztokholmie, wykonane w ramach projektu Off Peak City Distribution. Dzięki realizacji prac poza godzinami szczytu komunikacyjnego, na wykonanie zadania ciężarówki potrzebowały jedną trzecią czasu, w porównaniu z czasem wymaganym w ciągu dnia.

Nie dziwi zatem, że zainteresowanie odmianami elektrycznymi stale rośnie i okazuje się już na tyle duże, że sens wykazuje ich komercjalizacja. Wielu potencjalnych klientów pyta mianowicie o możliwości, jakie zapewnia ta nowa technologia oraz o to, jaki może być jej wpływ na ich działalność. Jednak, aby przechodzenie na tę nową technologię odbywało się płynnie i bezpiecznie, istnieje konieczność proponowania kompleksowych rozwiązań, w zależności od indywidualnych potrzeb nabywców w zakresie cykli roboczych, ładowności, dyspozycyjności, zasięgu oraz innych parametrów. Rozwiązania takie mogą obejmować wszystko, od analizy tras i optymalizacji akumulatorów po obsługę serwisową i finansowanie. W tym zakresie Volvo Trucks blisko współpracuje m.in.
z kilkoma dostawcami urządzeń do ładowania akumulatorów, gdyż cel – jak zawsze – stanowi tu zapewnienie użytkownikom dużej dyspozycyjności i wydajności. Tym bardziej, że za ofertą firmy kryje się skumulowane doświadczenie Grupy Volvo dotyczące wielu propozycji – produktów ze sfer hardware i software – w obszarze zelektryfikowanego transportu. Przykładowo od 2010 roku siostrzana spółka Volvo Buses sprzedała ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów.

Zastosowana w typie FL Electric technologia napędu i magazynowania energii została od podstaw gruntownie przetestowana i jest objęta pełnym wsparciem rozległej sieci Volvo Trucks co do sprzedaży, serwisu i dostaw części. Z doświadczenia wiadomo bowiem, jak ważna we wdrażaniu elektryfikacji na dużą skalę okazuje się kooperacja miast, dostawców energii i wytwórców pojazdów. Dzięki atrakcyjnym zachętom finansowym, uzgodnionym standardom oraz długofalowej strategii dotyczącej urbanistyki i rozwoju infrastruktury ładowania akumulatorów, proces ten można znacznie przyspieszyć.

Zdaniem Volvo Trucks, żeby poradzić sobie z wyzwaniami, takimi jak wytwarzanie energii elektrycznej
i akumulatory, do problematyki elektryfikacji transportu należy podchodzić całościowo. M.in., aby zagwarantować odpowiedzialny sposób pozyskiwania surowców do produkcji ogniw elektrycznych, Grupa współpracuje z siecią Drive Sustainably, monitorującą ten problem. Ponadto angażuje się w różnorodne projekty, w ramach których akumulatory pochodzące z elektrycznych pojazdów użytkowych otrzymują drugie życie jako magazyny energii. Przy czym nie na wszystkie pytania dotyczące akumulatorów znaleziono dotąd odpowiedź. Niemniej podmiot aktywnie działa, zarówno w samej Grupie, jak i w porozumieniu z innymi partnerami, na rzecz rozwoju
i opracowywania potrzebnych rozwiązań.

FL Electric

Napędzany wyłącznie elektrycznie FL Electric o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 16000 kg jest przeznaczony do obsługi transportu dystrybucyjnego, komunalnego i innych zastosowań na obszarach miejskich. Jego układ napędowy tworzą: silnik elektryczny o mocy maksymalnej 185 kW i mocy ciągłej 130 kW, dwubiegowa skrzynia przekładniowa, wał napędowy oraz tylna oś napędowa. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 425 Nm, z kolei maksymalny moment obrotowy na wyjściu z przekładni głównej 16 kNm. Źródło energii stanowi zespół od 2 do 6 akumulatorów litowo-jonowych o pojemności od 100 do 300 kWh. Ładowanie odbywa się prądem zmiennym (AC) z sieci elektroenergetycznej (22 kW) lub prądem stałym (DC) za pośrednictwem urządzenia CCS/Combo2, do 150 kW. Czas ładowania równa się: od zera do maksimum: ładowanie szybkie – 1–2 godziny (ładowanie prądem stałym), ładowanie nocne do 10 godzin (ładowanie prądem przemiennym) – dla akumulatorów o pojemności 300 kWh. Zasięg auta określono zaś na do 300 km.

Pierwsze dwa egzemplarze FL Electric właśnie wchodzą do regularnej eksploatacji w Gteborgu, rodzinnym mieście Volvo Trucks. Będą użytkowane przez dwie firmy: komunalną Renova oraz transportową TGM.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij