Premierowa "GAZelle NN" wchodzi do produkcji seryjnej Cz.1

20 maja 2021 roku w Gorkowskiej Fabryce Samochodów rozpoczęła się seryjna produkcja nowego pojazdu użytkowego „GAZelle NN”. Wraz z wprowadzeniem tego modelu następuje przejście rosyjskich pojazdów użytkowych z analogowego na cyfrowy system sterowania.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji GAZelle NN odbyło się w ramach wydarzeń poświęconych 800-leciu Niżnego Nowogrodu, a nazwa miasta znalazła odzwierciedlenie w nazwie modelu – "GAZelle NN". Wytwarzanie zaczęto od modyfikacji na pokładzie oraz całkowicie metalowych wydań dostawczych o masie całkowitej 3,5 t. W przyszłości będzie dostępna szeroka gama odmian nowej generacji o masie całkowitej od 2,5 do 4,6 tony z różnymi typami nadwozi. Będą to przygotowane na platformie „NN” odmienne rozstawy osi i warianty wyposażenia specjalnego, przeznaczone na rynek rosyjski i rynki eksportowe.

REKLAMA

GAZelle NN to nie tylko premierowy model lekkiego samochodu dostawczego, ale i reprezentant następnej generacji wyrobów GAZ. To nie tylko produkt, to platforma, która zadecyduje o konkurencyjności firmy – baza wyjściowa do dalszego rozwoju, na podstawie której przez długi czas będą tworzone następne modele i modyfikacje aut użytkowych. Kluczową różnicę między GAZelle NN a jej poprzednikiem stanowi przejście od analogowego do cyfrowego systemu sterowania. Zupełnie nowa architektura elektroniczna oraz powszechne korzystanie z usług cyfrowych sprawią, że samochód z prostego narzędzia w rękach przedsiębiorcy i kierowcy stanie się asystentem i partnerem, pełnoprawnym użytkownikiem dróg w zdigitalizowanej, cyfrowej i sieciowej – usieciowionej rzeczywistości. Do tego dochodzą nisko i zeroemisyjne jednostki napędowe. Kluczową rolę odgrywają tu bowiem sieciowa bezprzewodowa łączność oparta na przesyle danych oraz ekologizacja, uzupełnione przez przyszłe wdrażanie technologii automatycznego oraz zupełnie autonomicznego poruszania się. W takim układzie koncepcja „GAZelle NN” opiera się na idei przedstawienia w warunkach rosyjskich najwygodniejszego i zarazem najbardziej pełnego informacji miejsca pracy dedykowanego klasycznej dystrybucji. Świadczą o tym m.in. całkowicie nowe wnętrze kabiny, nowy interfejs do interakcji między kierowcą a samochodem oraz nowa architektura elektroniczna.

Nowa architektura elektroniczna

GAZelle NN to platforma, która stanie się podstawą do rozwoju inteligentnych systemów wspomagania kierowcy, usług cyfrowych oraz wprowadzania elementów technologii bezzałogowych. Sterowanie układami samochodu zostało skoncentrowane w jednej elektronicznej jednostce sterującej, przesyłającej sygnały do kierowcy i bezpośrednio współdziałającej ze sterownikami silnika, układami kierowniczym i hamulcowym, oświetleniem, sygnałami dźwiękowymi itp. Powyższe w przyszłości pozwoli wdrożyć szeroka gama inteligentnych systemów aktywnego wspomagania kierowcy (ADAS).

Ergonomia i wygoda

GAZelle NN otrzymał zupełnie nowe wnętrze kabiny, w skład którego wchodzą m.in. wygodny amortyzowany fotel kierowcy z 11 rodzajami regulacji, system multimedialny z 9-calowym ekranem oraz nowy interfejs. Na przednim panelu znajdują się złącza USB, wnęki na smartfony, plastikowe karty, szklanki z kawą i butelkami z wodą oraz chłodzona i zamykana dolna szuflada. Dwa dodatkowe złącza USB na konsoli górnej służą do podłączenia rejestratora lub tachografu. Bezkluczykowy rozruch silnika zapewnia dodatkową wygodę, a elektroniczne sterowanie hamulcem postojowym za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej nie tylko poprawia wydajność urządzenia, ale też zwiększa wolną przestrzeń w kabinie. Poza tym oparcie środkowego siedzenia pasażera odchyla się, zamieniając się w wygodny stolik z uchwytami na kubki. Pojazd już standardowo wyposażono jeszcze w pochłaniającą ciepło przednią szybę. Jasne, w pełni diodowe reflektory zaprojektowano zaś tak, aby służyły przez cały okres eksploatacji auta. Przy tym szereg zmian technicznych znacząco obniżył poziom hałasu oraz obciążenia wibracjami.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA