REKLAMA

Premierowe IVECO Daily 4x4

Premierowe Daily 4x4, w całości produkowane przez IVECO, oferuje od teraz pełną gamę odmian o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 i 7,0 tony, z tym samym silnikiem i tym samym wyborem skrzyń biegów. Koncern wprowadza bowiem na rynek pierwszy 7-tonowy cięższy wariant dostawczy w układzie napędowym 4x4, o ładowności do 4300 kg i z opcją wyboru długości nadwozia do 5 m. Do tego dochodzi nowa wersja furgonetki.

Producent
Fot. Producent

Konstrukcyjnie auta te opierają się na zestawie wystandaryzowanych modułów oraz elementów dodatkowych – różnicujących. Bazę stanowi solidne podwozie typu ciężarówkowego, czyli z ramą o układzie drabinowym, tworzoną przez podłużnice i poprzeczki. Następnie wiele z kluczowych elementów i parametrów klient może dobrać, ostatecznie uzyskując auto skrojone na miarę swojego zapotrzebowania. Dostępne są dwa wykonania podstawowe: podwozie z kabiną oraz fabryczny furgon. Kabina podwozia może być krótka, dzienna, dwudrzwiowa, 2-3-osobowa lub wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, 5-6-osobowa. Furgon występuje z dachem o normalnej wysokości lub z dachem podwyższonym, do kompletacji jako typ towarowy – tzw. cargo lub pasażerski do przewozu osób. Przy podwoziu można zamówić cztery rozstawy osi – 3080, 3480, 3780 i 4175 mm, którym odpowiadają następujące długości całkowite pojazdu – 4971, 5376, 5881 i 6846 mm, wartości zwisów tylnych – 935, 940, 1145 i 1715 mm oraz wartości kątów natarcia i zejścia 40º/37º, 40º/37º, 40º/26º i 40º/18º. Wartość prześwitu równa się z przodu 242 mm, z tyłu 300 mm, wysokość całkowita 2458 mm, dopuszczalna masa całkowita 3500, 5500 i 7000 kg, przy maksymalnym obciążeniu osi – przedniej 2700 kg i tylnej 5000 kg, z kolei ładowność maksymalnie dochodzi do 4300 kg. W przypadku furgonu występuje mniej rozstawów osi – 3595 mm i 4175 mm. Odpowiadają im w kolejności: zwisy tylne 1067 i 2052 mm oraz wartości kątów natarcia i zejścia – 40º/34º i 40º/16º. Prześwit wynosi 252 mm z przodu i 248 mm z tyłu, a ładowność do 3600 kg, przy jedynie dwóch istniejących wydaniach dla dopuszczalnych mas całkowitych – 5000 albo 7000 kg.

Przy tych różnicach wynikających z podstawowego wykonania – podwozie z kabiną lub furgon – pozostałe kluczowe komponenty i dane są już takie same dla wszystkich modeli. Szerokość to 1976 mm, zwis przedni 928 mm. Źródło napędu stanowią 3-litrowe silniki spełniające normę czystości spalin Euro 6. Jednostki te pokrywają zakres mocy maksymalnych od 107 kW/146 KM do 128 kW/175 KM i maksymalnych momentów obrotowych do 430 Nm. Za przeniesienie napędu zawsze odpowiada jedna z dwóch skrzyń przekładniowych – albo manualna, 6-biegowa FPT/IVECO, albo 8-biegowa, automatyczna, ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Decydując się na wybór tej drugiej klienci stawiają na absolutną przyjemność z jazdy. Układ napędowy uzupełniają: skrzynia rozdzielcza w sposób stały przekazująca napęd na oś przednią (stały napęd na przód) i w opcji proponowana z przystawką odbioru mocy oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych, dopełnionymi przez blokadę międzymostową. Ogumienie na wszystkich kołach może być pojedyncze, zdecydowanie poprawiające dzielność terenową, o rozmiarze 255/100R16 lub 265/70R19,5, ewentualnie – za cenę pewnego spadku dzielności terenowej – z tyłu bliźniacze o rozmiarze 225/75R16. Pojedyncze opony z tyłu wybierać będą przeważnie odbiorcy często muszący operować w trudnym terenie, podczas gdy tylne koła bliźniacze występują w konfiguracji na wszystkie nawierzchnie. Warto jeszcze wskazać, że samochód seryjnie z przodu dostaje niezależne zawieszenie z drążkiem stabilizatora, zapewniające bardzo dobrą – zbalansowaną mobilność w trudnych warunkach drogowych oraz doskonałe prowadzenie i niezawodność.

REKLAMA

Nowa oferta zawiera również zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak w dwuobwodowym, hydraulicznym układzie hamulcowym hamulce tarczowe z przodu i z tyłu oraz systemy: ABS – zapobiegający blokowaniu kół i ESP – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy – specjalnie tu opracowany dla tych typów 4x4. Do tego dochodzi EBD – układ wspomagający hamowanie podczas gwałtownych manewrów, w zależności od obciążenia auta.
Taka kompletacja powoduje, że premierowa generacja "go-anywhere" pozostaje gotowa do podjęcia każdej misji, zarówno na drodze, jak i w terenie, z szerokim wyborem linii, wyjątkową wytrzymałością i doskonałym komfortem jazdy, opierając się na dziedzictwie tej rodziny o nieograniczonej wszechstronności i znacznej solidności. Koncern szczególnie podkreśla, że rozszerza paletę o kolejne konfiguracje napędów na wszystkie koła, wybór klasycznej – manualnej i wyjątkowej, 8-stopniowej skrzyni biegów Hi-Matic, nowe wersje furgonów oraz unikatowy wariant 7-tonowy o ładowności do 4300 kg i długości nadwozia do 5 m.

Nowe Daily 4x4 są w całości produkowane przez IVECO, nie wymagając transformacji przez konstruktorów nadwozi. Oznacza to wiele korzyści dla klientów, takich jak objęcie gwarancją całego pojazdu i skrócenie czasu dostawy.

Premierowa seria, analogicznie jak poprzednia, jest głównie przeznaczona do licznych zastosowań w drogownictwie, budownictwie, leśnictwie, energetyce, ekipach poszukiwawczych czy policji i straży pożarnej. Do tego dochodzą siły zbrojne, gdzie koncern proponuje ją pod nazwą MUV (Military Utility Vehicle), czyli wojskowy pojazd użytkowy. Ogólnie Daily 4x4 jako podwozie może służyć za podstawę pod zabudowę skrzyniową z plandeką lub bez plandeki, lekki kontener, w tym ze sprzętem specjalnym, wywrotkę, cysternę o pojemności do 2000-2500 litrów, hakowy bądź bramowy system załadowczy, żurawik za kabiną i skróconą skrzynię załadowczą/wywrotkę, furgon, izotermę/chłodnię i pick-up. Furgon z kolei idealnie nadaje się do przewozu różnorodnego sprzętu i aparatury oraz jako ambulans, środek transportu cargo, w tym jako chłodnia z agregatem, czy wydanie osobowe, zabierające do 14+2 osób.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA