[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz. 10

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

D08 – propozycja dla lekkich zastosowań

Seria TGL i TGM obejmuje szerokie spektrum wariantów o zakresie tonażowym od 7500 do 26000 kg. Obszary ich zastosowania obejmują lekki i średnio ciężki transport budowlany oraz miejski i krajowy transport dystrybucyjny, logistykę żywności, przewóz pojazdów, wszelkiego rodzaju utylizację odpadów oraz zadania komunalne i wykonywane przez straż pożarna lub służby ratownicze. Aby spełnić te różne wymagania, konieczne są napędy bardziej wszechstronne, bardziej wytrzymałe oraz lżejsze i bardziej wydajne.

Nowa generacja silników D08, w pełni zaktualizowana w 2017 roku, od Baumy 2019 otrzymuje kolejne optymalizacje. Podobnie jak w D38, jej poziomy mocy pozostawiono bez zmian. Podstawowa odmiana 4-cylindrowa D0834 o pojemności 4,6 litra wytwarza maksymalnie 160 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego. Wersja średnia oferuje 190 KM i 750 Nm, podczas gdy najmocniejsza dostarcza 220 KM i 850 Nm. Wersję tę montuje się wyłącznie w gamie TGL, podczas gdy 6-cylindrowy typ D0836 o pojemności skokowej 6,9 litra w wydaniu o maksymalnych 250 KM i 1050 Nm stanowi zarówno najmocniejszy silnik dla TGL, jak i podstawowy dla TGM. Premierowy 6-cylindrowy D08 występuje w nastawach 290 KM i 1150 Nm oraz 320 KM i 1250 Nm.

REKLAMA

Przy tym D08, jak D15, do oczyszczania spalin wykorzystuje wyłącznie selektywną redukcję katalityczną (SCR) w połączeniu z katalizatorem utleniającym i filtrem CRT. Wyższa temperatura spalania, określona przez system, ma kluczowe znaczenie dla dobrej efektywności paliwowej. To idzie w parze ze skupieniem się na oczyszczaniu spalin z SCR i pozwala na poprawę wydajności termodynamicznej. Podobnie jak D15 i D26, D08 dostał również jednostopniową turbosprężarkę, zapewniającą wymagane ciśnienie doładowania, oraz dodatkowe środki przyczyniające się do zwiększenia wydajności. Są to przykładowo nowe: oparte na potrzebach chłodzenie silnika poprzez regulowane sprzęgło wentylatora w połączeniu ze zoptymalizowanym czujnikiem temperatury oraz regulowany, pneumatyczny zawór dławiący wydech, poprawiający termiczne zarządzanie silnikiem i gwarantujący optymalną regulację wydechu w powiązaniu z temperaturą.

Ponadto D08 korzysta z ogólnych optymalizacji w nowej rodzinie silników. Obejmuje to nową, 1-cylindrową sprężarkę powietrza z systemem oszczędzania paliwa, nowy dwustopniowy system filtrowania paliwa oraz bezpowietrzny wtrysk płynu AdBlue z układu oczyszczania spalin. Do tego dochodzi długi okres wymiany oleju silnikowego, będący zaletą dla operatora: wynosi on do 80000 km przy stosowaniu olejów silnikowych zatwierdzonych przez MAN. Mając powyższe na uwadze, wyświetlacz kalkulatora interwałów konserwacji należy uznać za ostateczny, ponieważ odstępy mogą się różnić dla poszczególnych pojazdów w zależności od sposobu ich użycia. Wymiana filtrów CRT też zależy od profilu jazdy, ale jest wymagana najpóźniej co 450 000 km.

Ogólnie ujmując, premierowa generacja D08 cechuje się prostą, solidną i jednocześnie lekką konstrukcją, pozytywnie wpływającą na równowagę ładunku. Podobnie, niezawodność i żywotność silnika korzystają z prostszej budowy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij