[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz.3

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

Przy tym nowa generacja silników MAN jest wdrażana w całej serii TG, co oznacza, że będzie miała modułowy układ oczyszczania spalin. Opiera się on na dwóch wariantach, używanych w zależności od serii pojazdów: większy trafia do linii TGX i TGS, a mniejszy używa się w seriach TGM i TGL. Oprócz katalizatora SCR system obejmuje filtr cząstek stałych, katalizator utleniania oleju napędowego i wtrysk płynu AdBlue w kompaktowej obudowie. Wspólną cechą szczególną stanowi bezpowietrzny wtrysk płynu AdBlue, działający bez sprężonego powietrza i w rezultacie przyczyniający się do ogólnej poprawy wydajności oraz wyższego współczynnika konwersji płynu AdBlue, dzięki zoptymalizowanej powłoce katalizatorów.

Budując swoje napędowe novum podmiot wprowadził w nim również inne liczne ciekawe technologie, rozwiązania i komponenty. Zoptymalizowana pod kątem wielkości głowica cylindra oznacza redukcję jej wysokości. Zmodyfikowane przewody spalinowe obniżają straty i poprawiają wydajność procesu spalania, przyczyniając się do lepszej jakości emisji i niższego zużycia paliwa. Zoptymalizowany transport paliwa przez komorę spalania dodatkowo zmniejsza zawartość pyłów w spalinach. Płaska konstrukcja zaworów pozwala na mniejszy odstęp pomiędzy układem chłodzącym a najgorętszymi miejscami. Dzięki temu kompensacja wysokiej temperatury staje się wydajniejsza. Elementy wpływające na mieszankę specjalnie dostosowano do procesu odbywającego się całkowicie wewnątrz silnika. W ramach nowego systemu wtryskowego common rail istnieje możliwość zoptymalizowania turbosprężarki pod kątem jak największej wydajności jej działania. Powyższe stało się możliwe m.in. dzięki temu, że inżynierom firmy udało się osiągnąć optymalną płynność paliwa poprzez odpowiednie zaprojektowanie dyszy i geometrii komory spalania. Sama jednostopniowa turbosprężarka zapewnia optymalne zwiększanie mocy i bardzo dobrą – szybką reakcję, wskutek czego D15 osiąga maksymalny moment obrotowy 1800 Nm przy wciąż niskich prędkościach obrotowych. Podczas ruszania staje się to wyraźnie odczuwalne – auto dobrze reaguje na wzrost obrotów. W przeciwieństwie też do porównywalnego silnika z systemem recyrkulacji spalin, najnowsza jednostopniowa turbosprężarka wykorzystuje całą masę spalin do zwiększenia wydajności działania. Dzięki temu zoptymalizowano dostępną moc, a sam silnik doskonale reaguje, zachowując przy tym korzystne parametry zużycia paliwa. Na wyposażeniu znalazła się jeszcze przepustnica spalin, przekazująca część spalin z pominięciem turbosprężarki, aby uniknąć przegrzewania przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.

REKLAMA

Następnymi innowacjami są nowe tłoki stalowe i zawory zapewniające ciśnienie wtrysku do 2500 barów oraz ciśnienie zapłonu do 230 barów. Co więcej, zakrzywiony kształt powierzchni zmniejsza tarcie, redukując do zera zużycie uszczelki na głowicy cylindra podczas otwierania i zamykania zaworów, a zawory oraz stalowe tłoki zostały sprawdzone w już produkowanych silnikach z serii D38. Wskutek tego charakteryzują się długowiecznością oraz niezawodnością. Przy tym D15 dostał nowy system wysokociśnieniowego wtrysku paliwa Common Rail. System ten zawiera nowe, szczelne wtryskiwacze o ciśnieniu wtrysku do 2500 barów, rozpylające paliwo w wyjątkowo drobną mgiełkę. W połączeniu z przestrzenią montażową i zoptymalizowaną masą głowicy cylindra, dostosowanymi kanałami wlotowymi i wylotowymi dla zmniejszenia strat w wymianie gazów, odpornymi tłokami ze stali oraz wytrzymałymi zaworami, powyższe sprawia, że konwersja energii w silniku staje się szczególnie wydajna i przekłada się na oszczędność paliwa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij