[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz. 4

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

Wśród kolejnych nowych opracowań systemu common rail znajduje się mechanicznie aktywowany zawór odpowietrzający PRV (Pressure Relief Valve). Reguluje on ciśnienie wtryskowe w wysokociśnieniowym zbiorniku wspólnej szyny, w zależności od bieżącego trybu pracy. W warunkach trybu standardowego pozostaje nieaktywny, a jego zamknięcie powoduje siła mechaniczna – w takiej sytuacji układ wtryskowy zasilany z przewodu paliwowego dostarcza pełne ciśnienie wtrysku. Z kolei w trybie dynamicznym – podczas wstrzymywania pracy silnika lub zmiany trybu działania – zawór PRV otwiera się przy pomocy elektromagnesu. W takim przypadku paliwo jest kierowane z przewodu głównego do przewodu zwrotnego, aby zredukować ciśnienie do pożądanego poziomu.

Pozytywne następstwo uzyskiwania bardzo wysokiego ciśnienia wtrysku stanowi niezwykle drobne rozproszenie paliwa, przyczyniające się do wydajniejszego procesu spalania. Przekłada się to na korzystne wyniki zużycia paliwa oraz niską emisję spalin – w rezultacie przy D1556 powinno być „cicho, czysto i lekko”. Poza tym wyższe ciśnienie dobrze wpływa na zachowanie silnika podczas zimnego rozruchu. Jednocześnie wysoki poziom średniego ciśnienia umożliwia wykorzystanie efektów przemiany termodynamicznej w silniku. Wskutek tego jego praca staje się bardziej zrównoważona i więcej energii można przekształcić w napęd, a mniej w ciepło.

REKLAMA

Jednak do oczyszczania spalin przy pomocy technologii SCR niezbędna jest ich wysoka temperatura. Dla zabezpieczenia stałego poziomu temperatury, w tym w warunkach częściowego obciążenia silnika (przykładowo płaski odcinek trasy lub niewielkie obciążenie pojazdu), D15 zaopatrzono w dodatkowy zawór przepustnicy powietrza przed silnikiem. Pozwala to przyspieszyć proces rozgrzewania silnika, zapewniając krótszy czas do osiągnięcia wymaganej temperatury spalin. Regulowana klapa intercoolera – układu chłodzenia powietrza doładowującego – wraz z klapą spalinową znajdującą się za silnikiem dodatkowo wspierają utrzymanie odpowiedniej temperatury pod kątem optymalnej obsługi spalin.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij