[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz. 5

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

Inne novum to przerobiony system filtra paliwa, teraz zaopatrzony w 2-stopniową konstrukcję składającą się z filtra wstępnego w ramie i głównego filtra w silniku. Powyższe oznacza bardzo wysoki poziom wydajności podczas filtrowania cząstek z paliwa, tym samym poprawiając żywotność filtra głównego oraz skuteczność separacji wody. Nowy system filtra paliwa jest również nowatorski pod względem możliwości rozruchu silnika na zimno w niskich temperaturach. Nowy zawór mieszający zapewnia, że paliwo, które zostało ogrzane, ale nie wstrzyknięte, nie spływa z powrotem z systemu common-rail do zimnego zbiornika. lecz zamiast tego jest prowadzone w obwodzie. W rezultacie tylko rzeczywiście wtryśnięta ilość paliwa jest wymieniana w obiegu, co zmniejsza energię potrzebną do ogrzania paliwa w niskich temperaturach otoczenia, poprawiając efektywność zużycia paliwa w warunkach zimowych.

Specjaliści MAN-a zoptymalizowali też zarządzanie termiczne. Regulowany zawór przepustnicy powietrza doładowującego przed i zawór przepustnicy wydechowej za silnikiem współpracują ze sobą, aby przyspieszyć nagrzewanie i w sposób ciągły utrzymywać temperaturę gazów spalinowych wystarczająco wysoką, aby zagwarantować szczególnie skuteczne działanie układu oczyszczania spalin SCR.

REKLAMA

D15 ma także regulowaną pompę czynnika chłodzącego. W przeciwieństwie do wcześniej instalowanych sztywnych i nieregulowanych pomp, pracujących przez cały czas, pompa regulowana w pełnym zakresie prędkości umożliwia pompowanie wyłącznie zgodnie z bieżącymi potrzebami. Regulacja mocy pompy jest nieograniczona w zakresie od 20 do 95%. Dzięki takiemu rozwiązaniu można, przykładowo w sytuacji niskiego zapotrzebowania na chłodzenie (płaski fragment drogi i małe obciążenie pojazdu), obniżyć moc pompy o 80%, co przyczynia się do istotnych oszczędności paliwa.

Oprócz tego premierowy silnik został wyposażony w regulację układu chłodzenia (m.in. wentylatorów i pompy czynnika chłodzącego), w następstwie czego układ dostosowuje się do faktycznego zapotrzebowania w danym momencie. Wyjątkową zaletą, poza pomiarem temperatury czynnika chłodzącego, okazuje się tu reagowanie na temperaturę w układzie chłodzenia. W efekcie spadek ciśnienia czynnika chłodzącego może zostać wcześnie wykryty, aby zapobiec uszkodzeniu elementów chłodzenia. Podnosi to bezpieczeństwo pracy układu, a zarazem zmniejsza zużycie paliwa poprzez wydajniejsze działanie napędu.

Ogólnie więc regulowana pompa czynnika chłodzącego, działająca zgodnie z zapotrzebowaniem, a nie stale, chłodnica oleju, również dostępna wedle zapotrzebowania, oraz wentylator z czujnikami prędkości wspierają zarządzanie temperaturą i dodatkowo przyczyniają się do poprawy efektywności zużycia paliwa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij